En ny Volvo – hur begeistrade ska vi vara?
Volvo Cars är i skriande behov av goda nyheter – efter att lönsamheten pressats rejält i första kvartalet. Inte ens vd-byte och jättebesparingspaket förslog för att lyfta aktien som tappat halva värdet bara i år.
Så visades den överraskande på onsdagsmorgonen, en helt ny suv med det nygamla namnet XC70. Låt oss artbestämma den nya bilmodellen: Det är en ny laddhybrid i samma storleksklass som den bästsäljande mellanklass-suven XC60. Men i nuläget är det bara kunder i Kina som bör känna känslor för den nya bilmodellen: Den ska nämligen enbart tillverkas och säljas i Kina, där laddhybrider med ovanligt lång räckvidd blivit populära. Med Kinas sätt att räkna fram räckvidder (som kallas CLTC) ska den gå upp mot 20 mil på el innan bensinmotorn tar vid, men översatt till det europeiska mer verklighetsanpassade sättet att testa (WLTP) kan vi räkna med runt 15 mil.
Den får namnet XC70 – en tydlig blinkning till Volvos populära skogsmullekombi som fanns under många år fram till 2016. Men detta är alltså en suv, ungefär lika stor som den nuvarande XC60. Teknikmässigt har en så kallad räckviddsförlängare, alltså en fossilmotor som inte driver hjulen utan laddar batteriet och baseras på en helt ny bilplattform som kallas SMA – Scalable Modular Architecture.
Även om nygamle vd:n Håkan Samuelsson förutskickade en ny laddhybrid för Kinamarknaden vid senaste kvartalsresultatet togs många togs på sängen på onsdagsmorgonen. Volvo brukar visa upp detaljer för att väcka intresse, men nu visades hela bilen upp – ett tecken på att Volvo desperat vill visa nyheter.
Men Volvo ska ju bli elbilsmärke 2030 – det här är ju en bil med bensinmotor?
Ja, det går inte ihop. Lanseringen krockar rejält med Volvos långsiktiga elbilsmål. Men bilen är en frukt av flera saker: Dels har vd Håkan Samuelsson släppt makten över Kinamarknaden – som blir ett eget samriskbolag inom Volvo. Dels har just dessa laddhybrider med lång räckvidd blivit populära i Kina – som är en nyckelmarknad för Volvo. Det senaste kvartalet var dystert i Kina. Man minskade försäljningen med 12 procent, betydligt mycket mer än marknaden i stort. Samtidigt ökade just räckviddsförlängda laddhybrider totalt sett i Kina med 33 procent. Volvos andel elbilar och laddhybrider var bara 1 av 10 sålda bilar, så den nya modellen kommer att fylla en lucka.
Får vi se bilen på svenska och amerikanska garageuppfarter?
Det är tiotusenkronorsfrågan. Tullarna, som ändras dag för dag, spelar Volvo stora spratt. Med biltullar på 100 procent i dagsläget från Kina till USA och 27,5 procent till Europa är bilen i nuläget närmast dödsdömd att säljas i Europa och USA. Samtidigt kan den vid en första anblick vara den den perfekta modellen att tillverka i USA. USA-marknaden har vuxit till vd Håkan Samuelssons kanske största huvudvärk. Volvo fyller bara en bråkdel av kapaciteten på 150 000 bilar i sin fabrik i Charleston i South Carolina, där enbart den gravt försenade elsuven EX90 tillverkas.
Men elbilar säljer inte i stora antal i USA: Samuelsson säger att han snarast vill bygga en storsäljande laddhybrid i USA – och här är den perfekta kandidaten. Men stora frågetecken finns: Bilen är utvecklad i Kina och hur många kinesiska bildelar (med höga tullar) finns i den? Dessutom har USA krav på enbart amerikansk mjukvara från 2027 – även det kan fälla krokben.
Läs mer:
EX90 – Volvos bästa bil och stora fiaskoprojekt
Jonas Fröberg: Volvo Cars blir mer kinesiskt – på gott och ont