Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Säverman: Midsommarminnen

juni 20, 2025

Tiotusentals firar midsommar på Skansen

juni 20, 2025

Amanda Ginsburg sjunger sig in i den svenska midsommaren

juni 20, 2025

Giftig larv sprider skräck i Danmark – kan komma till Sverige

juni 20, 2025

Fortsatta attacker – Iransamtal väntar i Genève

juni 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
19°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Jonas Fröberg: Volvos nya XC70 kan bli räddningen i USA
Ekonomi

Jonas Fröberg: Volvos nya XC70 kan bli räddningen i USA

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

En ny Volvo – hur begeistrade ska vi vara?

Volvo Cars är i skriande behov av goda nyheter – efter att lönsamheten pressats rejält i första kvartalet. Inte ens vd-byte och jättebesparingspaket förslog för att lyfta aktien som tappat halva värdet bara i år.

Så visades den överraskande på onsdagsmorgonen, en helt ny suv med det nygamla namnet XC70. Låt oss artbestämma den nya bilmodellen: Det är en ny laddhybrid i samma storleksklass som den bästsäljande mellanklass-suven XC60. Men i nuläget är det bara kunder i Kina som bör känna känslor för den nya bilmodellen: Den ska nämligen enbart tillverkas och säljas i Kina, där laddhybrider med ovanligt lång räckvidd blivit populära. Med Kinas sätt att räkna fram räckvidder (som kallas CLTC) ska den gå upp mot 20 mil på el innan bensinmotorn tar vid, men översatt till det europeiska mer verklighetsanpassade sättet att testa (WLTP) kan vi räkna med runt 15 mil.

Den får namnet XC70 – en tydlig blinkning till Volvos populära skogsmullekombi som fanns under många år fram till 2016. Men detta är alltså en suv, ungefär lika stor som den nuvarande XC60. Teknikmässigt har en så kallad räckviddsförlängare, alltså en fossilmotor som inte driver hjulen utan laddar batteriet och baseras på en helt ny bilplattform som kallas SMA –  Scalable Modular Architecture.

Även om nygamle vd:n Håkan Samuelsson förutskickade en ny laddhybrid för Kinamarknaden vid senaste kvartalsresultatet togs många togs på sängen på onsdagsmorgonen. Volvo brukar visa upp detaljer för att väcka intresse, men nu visades hela bilen upp – ett tecken på att Volvo desperat vill visa nyheter.

Men Volvo ska ju bli elbilsmärke 2030 – det här är ju en bil med bensinmotor?

Ja, det går inte ihop. Lanseringen krockar rejält med Volvos långsiktiga elbilsmål. Men bilen är en frukt av flera saker: Dels har vd Håkan Samuelsson släppt makten över Kinamarknaden – som blir ett eget samriskbolag inom Volvo. Dels har just dessa laddhybrider med lång räckvidd blivit populära i Kina – som är en nyckelmarknad för Volvo. Det senaste kvartalet var dystert i Kina. Man minskade försäljningen med 12 procent, betydligt mycket mer än marknaden i stort. Samtidigt ökade just räckviddsförlängda laddhybrider totalt sett i Kina med 33 procent. Volvos andel elbilar och laddhybrider var bara 1 av 10 sålda bilar, så den nya modellen kommer att fylla en lucka.

Får vi se bilen på svenska och amerikanska garageuppfarter?

Det är tiotusenkronorsfrågan. Tullarna, som ändras dag för dag, spelar Volvo stora spratt. Med biltullar på 100 procent i dagsläget från Kina till USA och 27,5 procent till Europa är bilen i nuläget närmast dödsdömd att säljas i Europa och USA. Samtidigt kan den vid en första anblick vara den den perfekta modellen att tillverka i USA. USA-marknaden har vuxit till vd Håkan Samuelssons kanske största huvudvärk. Volvo fyller bara en bråkdel av kapaciteten på 150 000 bilar i sin fabrik i Charleston i South Carolina, där enbart den gravt försenade elsuven EX90 tillverkas.

Men elbilar säljer inte i stora antal i USA: Samuelsson säger att han snarast vill bygga en storsäljande laddhybrid i USA – och här är den perfekta kandidaten. Men stora frågetecken finns: Bilen är utvecklad i Kina och hur många kinesiska bildelar (med höga tullar) finns i den? Dessutom har USA krav på enbart amerikansk mjukvara från 2027 – även det kan fälla krokben.

Läs mer:

EX90 – Volvos bästa bil och stora fiaskoprojekt

Jonas Fröberg: Volvo Cars blir mer kinesiskt – på gott och ont

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Regeringen utmanar Trafikverket – nya järnvägar och väg kan byggas som Öresundsbron

Ekonomi juni 19, 2025

Så mycket dyrare har midsommarmaten blivit

Ekonomi juni 19, 2025

Efterlängtad räntesänkning: ”Har man höga lån är det jobbigt”

Ekonomi juni 18, 2025

Riksbanken sänker räntan – svag svensk ekonomi bakom beslutet

Ekonomi juni 18, 2025

Svenska handeln med Israel ökade efter krigsutbrottet

Ekonomi juni 18, 2025

Felicia Åkerman: Det kan mycket väl bli en sänkning till i år

Ekonomi juni 18, 2025

Bonnesen får ny prövning i HD

Ekonomi juni 18, 2025

Så mycket billigare blir ditt bolån – kolla med DN:s räknesnurra

Ekonomi juni 18, 2025

Svenska världsbankstoppen: Bistånd är en investering

Ekonomi juni 17, 2025

Redaktörens Val

Tiotusentals firar midsommar på Skansen

juni 20, 2025

Amanda Ginsburg sjunger sig in i den svenska midsommaren

juni 20, 2025

Giftig larv sprider skräck i Danmark – kan komma till Sverige

juni 20, 2025

Fortsatta attacker – Iransamtal väntar i Genève

juni 20, 2025

Dagens rockmusik vore oändligt mycket tråkigare utan Haim

juni 20, 2025

Senaste Nytt

Barn dog efter hemförlossning – barnmorska får hård kritik

juni 20, 2025

Techmiljardären har gett upphov till över 100 barn

juni 20, 2025

Yaya Bey närmar sig ikoner som Erykah Badu och Jill Scott på ”Do it afraid”

juni 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?