Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Regeringen vill underlätta för gåvor till kulturen

juni 16, 2025

Ingebrigtsen döms till skyddstillsyn och böter

juni 16, 2025

Iran hävdar ny metod: Får Järnkupolen att beskjuta sig själv

juni 16, 2025

Ola Larsmo: Så försöker Trump radera ut medborgarrättsrörelsens historia

juni 16, 2025

Landeskog klar för OS – sex första namnen i Tre Kronor uttagna

juni 16, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Julia Sporsén ger liv till den blinda Jolanta på Göteborgsoperan
Kultur

Julia Sporsén ger liv till den blinda Jolanta på Göteborgsoperan

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 5, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Opera

”Teaterdirektören” av W. A Mozart.

Dirigent: Aivis Greters. Manus, regi, scenbild, kostym: Staffan Aspegren Schenholm. Ljus: Thomas C. Hase. Medverkande: Kerstin Avemo, Katarina Giotas, Sami Yousri, Mia Karlsson, Tobias Westman med flera.

”Jolanta” av Pjotr Tjajkovskij.

Dirigent: Aivis Greters. Regi och scenografi: Christian Räth. Kostym: Susan Cox. Video: Elaine J. McCarthy. Ljus: Thomas C. Hase. Medverknade: Julia Sporsén, Adam Frandsen, Mats Almgren, Luthando Qave, Natallia Salavei, Kristian Lindroos med flera.

Scen: Göteborgsoperan

Att gå på opera var länge ett både kulturellt och socialt nöje för en ofta omättlig publik som gärna såg att en helafton innebar just hela kvällen. Därför kunde operan i S:t Petersburg beställa såväl baletten ”Nötknäpparen” som operan ”Jolanta” av Pjotr Tjajkovskij till en gemensam premiärafton i december 1893. Trots att just dessa två sagoaktiga verk – det ena magiskt tindrande, det andra lugubert skrämmande – framstår som en smått schizoid kombination i juletid. Lite likt den dubbla känsla som den danske poeten Yahya Hassan (1995–2020) förmedlar i den dikt där han som barn stängt in sig i en garderob – inte av rädsla för tomten utan för sin far.

I motsats till ”Nötknäpparen” har enaktaren ”Jolanta” i modern tid inte riktigt klarat sig på egen hand, trots sin behändiga längd på cirka en och en halv timme. Och trots att dess djärvt svärtade klangvärld har direkt bäring på den tragiskt omskakande, men oerhört hyllade, sjätte symfonin från året därpå, som blev Tjajkovskijs sista verk.

När ”Jolanta” nu sätts upp på Göteborgsoperan, i en produktion av Christian Räth från operan i Dallas, har man velat gå publiken till mötes på ryskt vis och ge den en komisk prolog, men inte av Tjajkovskij utan i form av Mozarts ”Teaterdirektören”. En trekvartslång talad fars, samtida med ”Figaros bröllop”, med insprängda musiknummer som regissören Staffan Aspegren Schenholm nu gett ett nytt manus, på svenska, där en teaterdirektör låser in en ensemble av rivaliserande operasångare för att tvinga dem att se bortom sina gränser. Detta för att skapa en dialog med Tjajkovskijs ”Jolanta” och dess blinda prinsessa som även hon har blivit inlåst och helt avskärmad från världen, för att hon aldrig skall upptäcka sin blindhet. Aldrig förstå att det finns något att se.


Prinsessan Jolanta, hon som bär på miraklet inom sig, görs med en flammande intensitet av Julia Sporsén

När Kerstin Avemo i rollen som Karin Hierta i ”Teaterdirektören” till sist bryter sig ut ur instängdheten i konsertarian ”Vorrei spiegarvi, oh Dio!”, iförd en knallblå klänning, är det som ett rop från klassicisten Mozart till romantikens blåa längtan hos Tjajkovskij. En länk som förstärks rent musikaliskt av det klangligt transparenta och rytmiskt precisa orkesterspelet under ledning av Aivis Greters.

Inledningen av ”Jolanta” framkallar också, om man ser den som ett omedelbart svar på Mozart, hur en längtan efter det himmelsblå frammanas ur ett mörker, ljudsatt av ett oartikulerat rasslande från blåsarstämmorna, i ett svartvitt rum där inga färger finns. Den utmärkta ensemblen är i stort densamma som före paus. Prinsessan Jolanta, hon som bär på miraklet inom sig, görs med en flammande intensitet av Julia Sporsén. ”Varför har jag ögon?”, frågar hon sig själv. Och svarar: ”För att gråta.” I den stora duetten med sin friare greve Vaudémont, inlevelsefullt gestaltad av Adam Frandsen, erövrar hon med en smått ursinnig bestämmelse sitt bejakande av seendet, och därmed också av kärleken. Något som gör denna helafton på Göteborgsoperan till en tvåfaldig triumf för den längtan som vill spränga gränser.

Läs mer om opera och alla texter om musik

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Regeringen vill underlätta för gåvor till kulturen

Kultur juni 16, 2025

Ola Larsmo: Så försöker Trump radera ut medborgarrättsrörelsens historia

Kultur juni 16, 2025

Sandra Stiskalo: Varför dröjde det så länge innan offentligheten vaknade om Gaza?

Kultur juni 16, 2025

The Soundtrack of Our Lives och Winnerbäck till Amnestykonsert

Kultur juni 16, 2025

Mats J: Kortbyxor gäller numera året runt

Kultur juni 16, 2025

Kulturdebatt. Glöm inte svenskarna som stod upp för de judiska flyktingarna på 30-talet

Kultur juni 15, 2025

Högaktuell och högklassig konst i Norrköping

Kultur juni 15, 2025

Vecka 24 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur juni 15, 2025

Britta Marakatt-Labba: ”Jag kan inte gå omkring och vara förbannad”

Kultur juni 15, 2025

Redaktörens Val

Ingebrigtsen döms till skyddstillsyn och böter

juni 16, 2025

Iran hävdar ny metod: Får Järnkupolen att beskjuta sig själv

juni 16, 2025

Ola Larsmo: Så försöker Trump radera ut medborgarrättsrörelsens historia

juni 16, 2025

Landeskog klar för OS – sex första namnen i Tre Kronor uttagna

juni 16, 2025

Mellansverige mot strömmen – dyrare el i sommar

juni 16, 2025

Senaste Nytt

Sandra Stiskalo: Varför dröjde det så länge innan offentligheten vaknade om Gaza?

juni 16, 2025

Amanda flydde pollen – flyttade 130 mil norrut

juni 16, 2025

Betalar du för mycket? Så tyder du din elräkning

juni 16, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?