Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Karin Eriksson: Därför tycker Musk att Trump leder ”ett fläskigt grisparti”

juni 30, 2025

Uppgifter: EU kan acceptera 10-procentiga USA-tullar

juni 30, 2025

MFF tappade ledningen – oavgjort mot Mjällby

juni 30, 2025

Regeringen vill förbjuda AR-15 – inlösta vapen ska gå till Ukraina

juni 30, 2025

”Först förbjuder man böcker – sedan tankar”

juni 30, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Kajsa Haidl: Livesommaren känns mer storslagen och internationell än på länge
Kultur

Kajsa Haidl: Livesommaren känns mer storslagen och internationell än på länge

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 24, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

”2025 blir ett historiskt konsertår i Sverige”, konstaterade musikkritikern Natasha Azarmi i SVT nyligen. Det är en känsla man lätt kan dela.

För efter en vår i Stockholm av omsusade besök från Sabrina Carpenter och Billie Eilish, utsålda arenagig med Kite och Yung Lean, sex ångvältar med Kent plus myllret på de mindre scenerna, är intrycket att publiken brinner för livemusiken. Detta samtidigt som samhällsklimatet präglas av världsoro och hot om handelskrig, och där den statligt finansierade kulturen går på knäna.

2025 verkar bli det första året som branschen kan lämna pandemin och alla dess effekter bakom sig. 2023 blev förvisso ett starkt liveår, men det berodde främst på ketchupeffekten av uppskjutna spelningar. 2024 blev lite svagare, delvis därför att viktiga scener som Ullevi och Avicii arena höll stängt för musiken. När jag pratar runt med branschfolk uttrycks nu en optimism och medvind. Går suget att förklaras med eskapism, en nödvändighet i att mötas fysiskt tillsammans? Eller att människor fortfarande har råd att unna sig en liveupplevelse, om än en dyr sådan, när de prioriterat bort utlandssemestern?

Filip Hiltmann på Luger, som arrangerar Way out west, beskriver deras biljettförsäljning i rekordtermer. För strax är festivalen helt slutsåld.

– Det har aldrig hänt så här tidigt förut. Det är ett supertydligt tecken på att vi har en festival som i år är hetare än någonsin.

Särskilt magnetiska är Chappell Roan och Charli XCX, två av västvärldens mest omtalade popstjärnor just nu och headlinebokningar som sticker ut från festivalen vanliga DNA. Att man har kunnat boka just dem beror på att de har varit tillgängliga, men också på att de är tillräckligt stora. Under flera år har det, åtminstone internationellt, varit svårare att hitta spännande liveakter som håller för att headlina en hel festival, förklarar Hiltmann. Men förra året blev speciellt.

– Det kändes som att proppen gick ur och att vi plötsligt fick massor av nya, stora akter att välja mellan.

Också den konkurrerande arrangörsjätten Live Nation ser ljust på 2025.

”Vi ser en enormt stark efterfrågan på biljetter, där omkring 80 procent av våra större konserter är slutsålda. Våra festivaler säljer mer biljetter tidigare – och flera kategorier är redan slutsålda, vilket indikerar att fansen är måna om att säkra sin biljett. Vi ser också att antalet utländska biljettköpare ökar, vilket är positivt för hela upplevelseekonomin”, skriver Jon Bergsjö, vd för Live Nation i Sverige, i ett mejl.

Att de utländska fansen valde Sverige blev tydligt redan under Taylor Swifts spelningar i fjol – något som gynnade besöksnäringen men var sämre ur ett klimatperspektiv. Att den svenska kronan är så pass svag försämrar också läget – och höjer risken – för arrangörerna, som ofta betalar gager i euro och dollar.

Ändå verkar det löna sig. Snart halvvägs in i liveåret kan vi nu blicka mot en sommar som åtminstone känns lite mer storslagen – och internationellt präglad – än den brukar. Huruvida det verkligen blir historiskt får kanske siffrorna visa efteråt.

Läs mer:

25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Underverken, del 10 av 56

Kultur juni 30, 2025

Peter Pomerantsev: Inga är så rädda för ett tredje världskrig som Magaväljarna

Kultur juni 30, 2025

Svenska böcker i AI-databaser – Förläggareföreningen överväger rättsliga åtgärder

Kultur juni 30, 2025

Svensk vampyrfilm utses till en av världens bästa

Kultur juni 30, 2025

Vera von Otter: Jag blir på glatt humör av Ida Johanssons kärleksförklaringar

Kultur juni 30, 2025

BBC inför betalvägg för USA-publiken

Kultur juni 30, 2025

Björn Wiman: Vassröjningen – en dröm inte bara för fyllbultar och baroner

Kultur juni 30, 2025

Anohni: ”Vi leker i naturens skugga – samtidigt dödar vi henne”

Kultur juni 30, 2025

Alien: Jag har aldrig sovit så dåligt som när vi köpte ny säng

Kultur juni 30, 2025

Redaktörens Val

Uppgifter: EU kan acceptera 10-procentiga USA-tullar

juni 30, 2025

MFF tappade ledningen – oavgjort mot Mjällby

juni 30, 2025

Regeringen vill förbjuda AR-15 – inlösta vapen ska gå till Ukraina

juni 30, 2025

”Först förbjuder man böcker – sedan tankar”

juni 30, 2025

SD-topp slår tillbaka mot internkritiken: ”Stämmer inte”

juni 30, 2025

Senaste Nytt

USA och Kanada tillbaka vid förhandlingsbordet efter slopad techskatt

juni 30, 2025

Maria Gunther: Så fort blir det extrema det nya normala

juni 30, 2025

Underverken, del 10 av 56

juni 30, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?