Andra omgången på Coachella ville Kneecap visa att de menade allvar. I slutet av konserten, som den amerikanska festivalen inte livesände, projicerade gruppen därför flera pro-palestinska budskap på skärmarna. Bland annat kallades Israels krig i Gaza för ett folkmord, understött av den amerikanska regeringen. Under samma konsert fick de också delar av publiken att sjunga med i slagorden ”Free Palestine”.
Budskapen var ett svar på vad de själva uppfattade som censur av deras första festivalshow helgen före, där videon från konserten togs ned från Coachellas officiella Youtubekanal.
Sedan dess har gruppen, som hittills befunnit sig i musikvärldens marginaler, utlöst en internationell politisk storm. Irländska och brittiska politiker har fördömt dem, amerikanska röster har krävt att deras arbetsvisum ska dras tillbaka och spelningar i Tyskland har ställts in. Nu utreds gruppen av polis i Storbritannien för misstänkt terrorism. Vad var det egentligen som hände?
Trion Kneecap bildades 2017 i Belfast i Nordirland och består av rapparna Mo Chara och Móglaí Bap, uppbackade av DJ Próvaí som bär en rånarluva i den irländska flaggans färger. Ända sedan starten har de sökt – och fått – uppmärksamhet för sina politiska utspel och provokativa, drog- och våldsromantiserande texter, marinerade i satir och humor. Och för att de rappar på iriska, språket som bara talas av några procent av befolkningen och som för några decennier sedan främst associerades med militant nationalism och IRA:s terror på Nordirland, och som nu har fått ett uppsving bland unga.
Medlemmarna i Kneecap flirtar med samma nationalism. I en av deras mest kända låtar, ”Get your brits out” blandar de exempelvis en cocktail av snubbighet (”Get your tits out”) och kontroversiella republikanska fraser (”Brits out”), framförd med en ung och rebellisk punkenergi.
I likhet med många av sina fans är trion från en generation som växte upp i efterdyningarna av fredsavtalet 1998, det så kallade långfredagsavtalet, som ledde till ett slut på decennier av blodigt inbördeskrig. Friheten i att kunna röra sig ute, festa och uttrycka sig fritt – en erfarenhet de inte delar med sina föräldrar – har gett den här generationen en större distans till historien men också en kritisk politisk medvetenhet, vilket speglas i Kneecaps texter, menar den irländska författaren och journalisten Róisín Lanigan i The Guardian.
Satiren blir än tydligare i den Baftaprisade filmen ”Kneecap” som kom i fjol, där gruppen spelar uppskruvade versioner av sig själva. Filmen driver friskt med IRA som målas upp som buffliga clowner, och de själva som knarklangare och ligister. Det vill säga samma typer som IRA använde sina ökända tortyrmetoder mot (och som gruppen hämtat sitt namn från).
Men efter konserterna på Coachella har hajpen runt gruppen slagit över i en backlash. En som var tidig med att reagera var den amerikanska tv-stjärnan Sharon Osbourne, också känd som Ozzy Osbournes fru, som anklagade gruppen för att öppet stödja terrorstämplade organisationer, och krävde att trions arbetsvisum i USA skulle dras tillbaka.
Bakgrunden är två videoklipp som blivit virala, som sägs vara filmade under gruppens tidigare konserter åren 2023 och 2024. I den ena uppträder en medlem i en Hizbollahflagga, och ropar till publiken ”upp Hamas, upp Hizbollah”. I den andra uppmanar en medlem till våld mot brittiska politiker, enligt Independent.
Videorna har inte bara väckt ilska bland anhöriga till tidigare mördade brittiska politiker utan också nått högsta politiska nivå. Irländske premiärministern Micheál Martin har krävt ett klargörande och flera Torypolitiker tycker att Kneecap bör avbokas från spelningar i Storbritannien – något som redan har börjat hända i Tyskland, rapporterar BBC. Nu hänger bandets spelning på Glastonburyfestivalen löst.
I förra veckan kom beskedet att Kneecap också utreds av en specialgrupp inom polisen i Storbritannien som arbetar med terrorkopplat material på nätet. Utredningsgruppen ”har fastställt att det finns skäl för ytterligare utredning av potentiella brott kopplade till båda videorna”, enligt Londonpolisen.
Kontroverserna runt gruppen har däremot inte gjort de mindre populära. Senaste veckornas händelser har lett till en lyssningsboom, där strömningarna av Kneecaps musik har fördubblats sedan Coachellaspelningarna. Gruppen har också stöttats av musikkollegor – i ett upprop som undertecknats av Pulp, Primal Scream, Annie Mac, Paul Weller, Bicep, Fontaines D.C och fördömer man det man anser vara ”ett politiskt förtryck av konstnärlig frihet”.
Ännu längre har Bristolkollektivet Massive Attack tagit det, som i ett inlägg ifrågasatte hur politiker och journalister har tid att moralisera över ett ungt punkbands scenuttryck ”samtidigt som de fördunklar eller till och med ignorerar ett folkmord som pågår i realtid”.
Kneecap själva förnekar alla anklagelser. De menar att de är utsatta för en smutskastningskampanj. ”Låt oss vara helt tydliga: vi stöder inte, och har aldrig stöttat, Hamas eller Hizbollah”, skrev gruppen i ett längre inlägg på Instagram där de också förnekade att man uppmanat till våld mot politiker: ”Ett utdrag ur en film, som avsiktligt tagits ur sitt sammanhang, utnyttjas nu som ett vapen, som om det vore en uppmaning till handling.”
Oavsett vad Kneecap faktiskt har sagt eller inte, är det uppenbart att deras provokativa framtoning nu har kommit i kapp dem. Det är inte ens två år men känns som en evighet sedan de kaxigt förkunnade i The Face:
”Vi får inte tillräckligt med backlash, om vi ska vara ärliga.”
Läs fler texter om musik och alla texter av Kajsa Haidl.