En vanlig sommardag passerar de låga, breda Paddanbåtarna Rosenlundskanalen i centrala Göteborg ett 40-tal gånger.
Just där, under Rosenlundskanalen, ska den redan kraftigt försenade pendeltågstunneln Västlänken grävas och gjutas fram till det som ska bli den underjordiska stationen Haga.
Att under det komplicerade arbetet med tunneln låta en av Göteborgs största turistattraktioner ställas in flera säsonger, och dessutom stänga av kanalens vatten från att kunna strömma fritt, har aldrig varit aktuellt.
Den sannolika lösningen efter vattendomen 2018 bedömdes vara en akvedukt, alltså en slags bro fylld med vatten – trots insikten om att kostnaden skulle bli hög och konstruktionen komplex.
DN skrev för ett par månader sedan att planen var att Paddanbåtarna, som drivs av Strömmabolaget, och andra flytetyg ska kunna passera genom den drygt 60 meter långa akvedukten under byggtiden med start nästa vår, men att tillståndet för ingreppet i kanalen som Trafikverket behöver hängde löst.
Trafikverket och Länsstyrelsen gör helt olika bedömningar om den nya byggmetod som Trafikverket i vintras ansökt om att få byta till ska bedömas som en så kallad mindre ändring eller är så omfattande att den kräver en helt ny miljöprövning och vattendom. En process på ett par år.
Nu är läget kritiskt.
I en ovanligt skarpt formulerad skrivelse varnar den ena myndigheten, Trafikverket, att öppningen av hela tågtunneln Västlänken försenas med ytterligare upp till ett år och blir 400 miljoner dyrare – om inte den andra myndigheten, alltså Länsstyrelsen, senast om 25 dagar ger med sig och tillåter att 2 500 kvadratmeter av kanalen får fyllas igen med sten och sand under arbetets gång (se faktaruta).
Ett år hit eller dit och lite dyrare kanske inte hade varit en så stor sak om inte Västlänken, ”Göteborgs tunnelbana”, redan är fyra år försenad och fördyrad med åtskilliga miljarder – en fördyring ingen ännu vet hur den ska betalas.
Tålamodet i Göteborg för ytterligare försening är helt enkelt mycket begränsat.
Det stämningsläget präglar också den nya skrivelse som Trafikverket skickat in, där de menar att Länsstyrelsen hade kunnat förvarna långt tidigare om risken att de säger nej till den ändrade arbetsplanen.
Ett exempel ur skrivelsen: ”Det är alltså inte förrän i slutet mars 2025, fem månader efter att ytornas utbredning först redovisades, som länsstyrelsen uttrycker att ytorna skulle kunna vara för stora för att rymmas inom en mindre ändring”
Länsstyrelsen ger Trafikverket en slags klapp på axeln genom att inte ifrågasätta att deras önskan att byta byggmetod ”är ett bättre alternativ för projektet”, men markerar att de inte har mandatet att betrakta detta som en ”mindre ändring”.
Någon kritik för att orimligt sent ha varnat för att det riskerar att bli ett nej accepterar de inte heller: ”De kompletteringar som vi begärt från Trafikverket (…) inkom först den 14 mars 2025”, skriver Länsstyrelsen.
Trafikverket säger nu att de måste ha besked senast 1 juli om de får jobba enligt deras nya plan – annars hinner de helt enkelt inte bygga akvedukten klar tills turisterna ska ta plats i båtarna nästa vår.
De spekulationer som förekommit om att Trafikverket skulle kunna lösa knipan genom att ”köpa ut” Paddanbåtarnas ägare under byggperioden avfärdas, det är inte möjligt med den vattendom som gäller för Västlänken.