”Spader dam” handlar om spelberoende – ett ämne i tiden. Så också på Pusjkins tid för 200 år sedan, då den ryska överklassen kunde dobbla bort hela gårdar med livegna vid spelbordet. Bröderna Tjajkovskij broderade ut Pusjkins novell med ett dödsdömt kärlekstema i en design av fransk rokoko.
När operakompaniet Kamraterna nu skalar ner denna fullblodsromantiska spökopera till fyra sångare och två musiker återstår spelberoendet. Huvudpersonen Herman vacklar in på Galeasens scen i kalsonger, kliar sig i rumpan – en hemmasittare illa rustad för livet utanför.
Lika skör är den moderiktiga Lisa, i sin svarta lackkorsett fången av omgivningens blickar och krav. Herman, uppklädd i svart läder, är kanske hennes befriare?
För honom är Lisa nyckeln till den gamla gruvliga Grevinnan, hon som kan de tre magiska korten som alltid ger vinst. Tre spader, som ska bli undergången för dem alla tre. Den fjärde rollen, som kompletterar till den vokala fyrklövern sopran-mezzo-tenor-baryton, är hos Kamraterna en sammanslagning av Hermans kärleksrival och spelarbröder.
”Spader dam” i händerna på Kamraterna innebär kammarformat, där operans yppighet kompenseras av intimitet och transparens. Klangkoloriten reduceras till svartvitt (piano och fiol/altfiol) och associationerna går till stumfilmisk melodram. Särskilt som här används hovsångerskan Elisabeth Söderströms översättning (ja, hon som avslutade sin karriär som Grevinnan på Metropolitan), med utbrott som ”Ack, vad jag lider”.
Men när Synne Vinjes Tiktokiga Lisa sjunger sådant, och Fredrik Hagerbergs Herman är ”så in i döden trött” blir denna melodramatik helt samtida. Kanske är stumfilmens hundraåriga estetik och patetik inte så avlägsen vår tids populärkulturella maner.
Rent vokalt råder ingen intimitet på Galeasen. De fyra fina sångarna sjunger med öppna Tjajkovskijspjäll, och de bägge musikerna utvinner fullgod dramatik med bara piano och stråke. Nykomlingen Fredrik Hagerberg är en fullblodstenor i den svåra huvudrollen som hopplöse Herman.
”Spader dam” spelas till och med den 6 juli på Teater Galeasen.
Läs mer:
Hur ska operahusen förhålla sig till Tjajkovskij?