Trumpanhängarna älskar idén om att sätta USA först och göra USA fantastiskt. Men de beställer sina kampanjprodukter från Zhejiangprovinsen i Kina. Ska vi kalla det ironi?
President Joe Biden har precis skrivit under en lag som kan leda till ett nationellt förbud mot den kinesiska appen Tiktok. Samtidigt använder kampanjpolitikern Joe Biden Tiktok för att nå unga väljare i valet 2024. Lite motsägelsefullt?
Det är sällan rimligt att tillämpa kålsuparteorier på de politiska huvudmotståndarna i presidentvalet 2024. Demokraten Joe Biden är en politiker med tydliga styrkor och svagheter, medan republikanen Donald Trump innebär unik påfrestning för demokratin i USA. Men i hanteringen av Kina förekommer ett visst mått av hyckleri i båda lägren.
Trump var först ut med sitt hårda handelskrig. Konsekvenserna av hans protektionism kan diskuteras. Enligt en rapport från den ansedda tankesmedjan Brookings gick närmare 300 000 amerikanska jobb förlorade.
Under valrörelsen 2020 var Joe Biden skarpt kritisk till motståndarens strategi. Han lovade att stärka USA:s konkurrenskraft i stället. Som president har han stärkt samarbetet med USA:s allierade och investerat i strategisk produktion av halvledare. Men han har också behållit de kinesiska tullavgifterna och lagt på ytterligare restriktioner.
Vita huset gör en politisk kalkyl: Biden har inte råd att uppfattas som svag mot Peking. Presidenten ser samma sak som expresidenten i opinionsundersökningarna – att många amerikaner är bekymrade över Kinas växande inflytande.
Enligt en ny mätning från Pew Research har åtta av tio amerikaner en negativ syn på Kina. Ungefär lika många har litet eller inget förtroende för den kinesiske presidenten Xi Jinping. Väljare som röstar på eller lutar åt att rösta på Republikanerna är mer skeptiska än väljare som drar åt Demokraterna. Men det råder en ganska bred enighet bland amerikanerna om att Kinas inflytande ökar och att det är dåligt för USA.
Det måste både Trump och Biden förhålla sig till.
”Debatten om Kina kommer sannolikt att bli högljudd och känslosam och beröra många områden, som handel, säkerhet, diplomatin och militära frågor”, lyder en prognos från Brookings, som hävdar att de amerikanska väljarnas vägval får stor betydelse.
Det kan bli mycket snack om Kina under de kommande sex månaderna – och mycket verkstad i fabrikerna i Yiwu.