Lastbilstillverkarna Scania, MAN, Volvo Trucks, Daimler, Iveco och Ford skickade i oktober ett omstritt brev till EU-kommissionen. DN har läst brevet, som skickades av Scanias vd Christian Levin. Kärnan är att lastbilsdirektörerna vill luckra upp EU:s mål att minska koldioxidutsläppen för tunga fordon med 43 procent till år 2030 jämfört med 2019.
– EU:s lag betyder att vi måste sälja mellan 34 och 40 procent ellastbilar 2030 annars riskerar vi enorma böter, sade Christian Levin den 29 oktober till DN.
Det ska jämföras med dagens nivå på 1,1 procent sålda ellastbilar för Scania och MAN, som båda ingår i VW-koncernen, enligt senaste kvartalsrapporten.
Inom Volvokoncernen var andelen Volvo-ellastbilar 1,2 procent under det senaste kvartalet.
Stef Cornelis är chef för tunga fordon vid den Brysselbaserade gröna tankesmedjan Transport and Environment. Han är kritisk.
– Det här är inte bara en liten justering de begär, utan en åtgärd som helt skulle undergräva klimatlagstiftningen och lastbilstillverkarnas skyldighet att gå över till eldrivna lastbilar. De vill lätta på reglerna så att de enkelt kan samla utsläppskrediter utan att behöva öka produktionen av eldrivna lastbilar i någon större utsträckning. Dessa krediter kan också användas efter 2030, vilket skulle fördröja Europas gröna omställning avsevärt.
Han fortsätter:
– Detta är ett allvarligt bakslag och kommer att minska försäljningen av eldrivna lastbilar med nästan en tredjedel fram till 2030.
Han påpekar också att lastbilstillverkarna vill omförhandla koldioxidutsläppsmålen för lastbilstillverkare redan 2026 – inte 2027 som man kommit överens om.
– Detta skapar enorm osäkerhet för investeringar i laddningsinfrastruktur och elsektorn, som behöver börja bygga elnät och laddningsinfrastruktur redan i dag, säger han.
Han påpekar att Kina ligger långt före.
– I Kina är redan 30 procent av lastbilarna med släp eldrivna. De gör snabba framsteg och har meddelat att de kommer att lansera kinesiska lastbilar i Europa 2026. Om Europa nu saktar ner på eldrivna fordon riskerar de att förlora den framtida marknaden till kineserna.
På AB Volvo skriver presschefen Claes Eliasson bland annat i ett mejl att ”faktorer utanför tillverkarnas kontroll såsom laddnätverk och överföring av grön el i näten laggar efter” och att tillverkarna drabbas av ”orimliga påföljder”.
På Scania är Emilia Käck chef för samhällskontakter.
– En el-lastbil från oss är 2 till 3 gånger dyrare än en diesellastbil, säger hon.
Hur mycket ligger på er att ni inte fått ner kostnaden att tillverka ellastbilar?
– Vi behöver få större volymer och att man inte gynnar diesellösningar framför elektriska lösningar.
Vad menar du konkret?
– Det handlar bland annat om att sänka skatter på laddning av tunga fordon och införa vägtullar med avgifter som baseras på koldioxidutsläpp.
Men är det inte ett moment 22: för att få större volymer måste ni ju få ner priserna?
– Det går hand i hand, men vi behöver få hela ekosystemet att lira.
Hon tar exemplet att även offentliga upphandlingar ska gynna el-lastbilar bättre.
Laddnätverk för tunga elfordon nämns ofta som ett hinder. Men när DN undersöker det med Energimyndigheten, pekar de på att det finns fler publika laddplatser i Sverige än behovet.
– Det håller vi med om. Men det finns inte tillräckligt med elnätskapacitet för hemmaladdning, säger Emilia Käck.
Samtidigt kommer alltså Kina på bred front.
Hur ser ni på risken att ni blir omkörda av kinesiska tillverkare som säljer bra el-lastbilar billigare?
– Det är svårt att spekulera kring. Vi måste fortsätta att utveckla världens bästa lastbilar och ha världens bästa underhållsnätverk.
Hon återkommer till att Scania inte vill backa på klimatmålen. Men Transport and Environment pekar alltså på att innebörden av brevet kan bli att det säljs nära en tredjedel färre el-lastbilar 2030. Trots upprepade frågor om Scania delar den bilden – ja eller nej – uteblir svar.
– Det handlar om en ökad flexibilitet i målen, säger Emilia Käck och fortsätter:
– Om inget ändras kommer vi inte att kunna nå målen. Då handlar det om miljardbelopp i böter för oss.
DN har sökt EU-kommissionen, som inte återkommit.
Läs mer:
Scania riskerar att missa mål om ellastbilar















