Strax efter att Ryssland invaderade Ukraina införde EU sanktioner mot bland annat ryskt flyg, vilket Ryssland svarade på genom att stoppa europeiska flyg över dess vidsträckta territorium. Flygbolag som Finnair och SAS, som fått kunder genom att erbjuda flyg genom den så kallade Sibirienkorridoren, fick tänka om.
Sedan dess har antalet europeiska flyg minskat drastiskt. OAG, det största analysföretaget inom flygindustrin, konstaterar att antalet flighter halverats jämfört med siffror före pandemin.
Både British Airways och Virgin Atlantic slutar flyga till Peking den här månaden. Även SAS har slutat att flyga till Peking.
– Vi har bara kvar våra flyg från Köpenhamn till Tokyo och Shanghai. Under vintern flyger vi även till Bangkok. Jämför vi med 2019 har vår trafik till Kina minskat med 73 procent, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, kommunikationschef på SAS.
Att flyga från Köpenhamn till Shanghai tar i dag cirka 12 timmar, medan det tidigare tog 9,5 timmar. Bränsleförbrukningen har ökat med 30 procent, vilket både påverkar kostnaderna för bolaget, kunderna och klimatet.
OAG konstaterar att det inte bara är geopolitiska anledningar till att europeiska bolag minskar antalet flygningar. Den kinesiska ekonomin går knackigt samtidigt som turismen från Europa till Kina inte har återhämtat sig sedan pandemin, menar företagets analytiker.
Men när nu de europeiska bolagen lämnar rutterna, står de kinesiska flygbolagen redo att ta över, vilket de gör med råge. Kina har inga sanktioner mot Ryssland och tillåts därför ta den kortaste vägen.
2022 gjorde kinesiska bolag 1256 flighter mellan Europa och Kina, 2023 ökade det till 9716 för att i år vara uppe i hela 18786 flighter i år, omkring 2500 fler än rekordåret 2019, före coronapandemin.
Fakta.Schemalagda passagerarflyg mellan Europa och Kina
2019 (Före pandemin)
9735 europeiska flighter (utom Turkiet)
16 161 kinesiska flighter
2022 (Kriget i Ukraina bröt ut. Slutet av pandemin)
457 europeiska flighter (utom Turkiet)
1256 kinesiska flighter
2024
4561 europeiska flighter (utom Turkiet)
18 786 kinesiska flighter
Källa: OAG
Ökningen av kinesiska flighter sedan kriget bröt ut överstiger vida minskningen av europeiska flighter, vilket betyder att fördelen med minskade koldioxidutsläpp helt har raderats.
– Förutom att kinesiska flygbolag är desperata efter hårdvaluta så ser de hur tillgången till ryskt luftrum ger dem en fördel gentemot konkurrenterna. Det gäller även lokala kinesiska flygbolag, konstaterar analytikern John Grant på OAG.
Air China ökade sina intäkter från cirka 82 miljarder kronor 2021 till cirka 237 miljarder kronor hittills i år. Även andra kinesiska flygbolag som China Eastern och China Southern har ökat sin trafik till Europa.
– De här nuvarande sanktionerna, de förstärker den kinesiska dominansen på rutter mellan Europa och Kina. Det är det inget tvivel om, konstaterar Alexandra Lindgren Kaoukij på Sas och fortsätter:
– Det är en stor fördel för dem och det kostar oss väldigt mycket pengar. Vi vill ju så klart flyga på Kina. Men vi måste ju se om vår kassa och vårt hus.