DN har i en veckas tid bett om en telefonintervju med klimatministern. Hennes stab har hälsat att hon har en ”helt fullproppad almanacka den här veckan” och bett att istället få svara på mejl.
I sina skriftliga svar betonar Romina Pourmokhtari att expertmyndigheternas prognos för kolinlagringen fram till 2030 är ”mycket osäker”.
”Det faktiska utfallet beror till stor del på hur skogens tillväxt påverkas av vädret och andra faktorer. Miljömålsberedningen – där alla partierna i riksdagen ingår – ska i februari nästa år presentera en strategi för hur Sverige ska klara sitt LULUCF-åtagande. Jag ser fram emot att få ta del av de förslag som Miljömålsberedningen ska redovisa”, skriver hon.
Redan 2027 sker en avstämning med EU för perioden 2021–2025. Vad kan det få för konsekvenser?
”Sveriges utfall i relation till åtagandet är som sagt osäkert. Om det blir ett underskott i LULUCF dras det enligt EU:s klimatregelverk automatiskt av från Sveriges ESR-redovisning.”
Kan det leda till att bränslepriserna för svenskarna höjs?
”Det finns ingen direkt länk mellan LULUCF och bränslepriserna, och orsakssambanden bakom bränsleprisernas utveckling är komplex.”
Tycker ni att ni har varit tydliga med det här problemet?
”Ja, jag pratade om detta senast på en pressträff om regeringens budgetproposition för några veckor sedan.”
Kritiker menar att ni puttar över problemet på nästa regering. Vad säger du om det?
”Vi arbetar varje dag för Sverige ska komma i ett så bra läge som möjligt, inför att vi fortsätter arbetet under nästa mandatperiod.”
Du säger att det finns stora osäkerheter i mätningarna av skogsmarkens kolupptag. Hoppas du att detta ska lösa sig genom reviderade beräkningsmetoder?
”Sverige har en välutvecklad inventering, som utgår från permanenta provytor som mäts över ett antal år. I de här naturliga processerna är osäkerheterna dock stora, det är något som vi kommer att behöva förhålla oss till.”
I en artikel på DN Debatt anklagar Romina Pourmokhtari tillsammans med finansminister Elisabeth Svantesson oppositionen för att kasta sten i glashus. Inte heller oppositionspartierna har något förslag som innebär att LULUCF-åtagandet nås, menar de.
Men Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Elin Söderberg håller inte med och hänvisar till partiets alternativa klimathandlingsplan. Den innehåller bland annat förslag om att höja den lägsta åldern för föryngringsavverkning med 30 procent – något som skulle leda till minskad avverkning i närtid.
– Vi vill inte bara skydda och restaurera mer natur. Vår plan handlar också om åtgärder för ett mer hållbart brukande, med till exempel omställningsstöd för skogsbrukare som inför hyggesfria metoder, säger hon.
Enligt Elin Söderberg bedriver regeringen en politik som försämrar förutsättningarna för kolinbindning i skog och mark.
– På så sätt underminerar regeringen hela EU:s klimatarbete. Det här handlar om bindande åtaganden. Det är ytterst allvarligt, säger hon.
Socialdemokraterna menar att regeringens klimatpolitik kommer att leda till chockhöjda bränslepriser och kanske även dryga EU-böter.
– De tar en springnota. Med varm hand lämnar man över alla obekväma åtaganden till nästa regering, säger Socialdemokraternas klimatpolitiska talesperson Anna-Caren Sätherberg.
Även Socialdemokraterna vänder sig mot att de skulle sakna idéer om hur LULUCF-åtagandet ska nås. Socialdemokraternas plan var, enligt Anna-Caren Sätherberg, att klara skogssektorns åtagande genom att framför allt minska utsläppen från trafiken (ESR). Det överskott som då skulle ha uppstått kunde då ha förts över till LULUCF.
– Detta skulle vi ha uppnått genom en högre reduktionsplikt, säger Anna-Caren Sätherberg.
Så ni vill egentligen inte heller minska avverkningen, utan snarare att transportsektorn ska betala för skogssektorns bristande kolinlagring?
– Ja, så kan man hårdra det, men det var sju av åtta partier överens om i förra Miljömålsberedningen. Därför har vi också haft förslag om hur bilister på landsbygden skulle kompenseras.
Läs mer:
Minskat kolupptag i skogen – mer än utsläppen från all inrikestrafik i Sverige
Skärpta klimatmål i EU kan tvinga Sverige att låta mer skog stå kvar
Det här säger vetenskapen om skogens klimatnytta