Den som står som upphovsman är fotografen Nick Ut, som när bilden togs 1972 arbetade för nyhetsbyrån AP. Bedriften belönades med en Pulitzer.
Dokumentären i fråga, ”The stringer”, ger dock en annan bild som började ta form efter det att Carl Robinson, AP:s bildredaktör i Saigon vid tillfället, berättade om sin upplevelse av det hela.
I filmen, som nyligen visades på filmfestivalen Sundance, uppger han att han beordrades av sin dåvarande chef Horst Faas att skriva en bildtext där fel person krediterades.
– Jag började skriva bildtexten. Horst Faas, som stod bredvid mig, sade: ”Nick Ut, den ska tillskrivas Nick Ut”.
I stället hävdar den relativt okände Nguyen Thanh Nghe, som intervjuas i ”The stringer”, att det är han som tagit fotografiet.
– Nick Ut var med mig på uppdraget. Men han tog inte det fotot, det var det jag som gjorde.
AP tillbakavisar uppgifterna och hänvisar till en intern utredning som visar att ”inga belägg finns för att Nick Ut inte skulle ha tagit fotot”. Enligt ett uttalande som publicerades på söndagen säger AP sig dock vara ”redo att gå igenom alla bevis och all ny information rörande detta foto”.