Med Black Friday runt hörnet är butikernas kampanjer i full gång – samtidigt är konsumenternas förtroende för butikernas erbjudanden lågt, enligt en undersökning från prisjämföringssajten Prisjakt.
– Tyvärr är jag inte så förvånad, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på företaget.
I undersökningen svarade 81 procent att de har mycket lite eller ganska lite förtroende för butikernas erbjudanden under Black Friday.
2022 infördes nya bestämmelser som innebär att butikerna måste skriva ut det lägsta priset en vara har haft under de senaste 30 dagarna.
Anledningen är att en konsument tydligt ska se om butiken höjt priset inför en rea, för att få erbjudandet att se bättre ut än den egentligen är.
Men Isabella Ahmadi ifrågasätter att lagen varit verksam.
– I stället för att konsumenter känner sig tryggare blev det i stället motsatt effekt efter att lagen infördes.
Fakta.Andelen med lite förtroende för Black friday-erbjudanden.
2024: 81%
2023: 79%
2022: 81%
2021: 72%
Källa: Prisjakt
Företag har tidigare höjt sina priser strax innan Black Friday, men sedan den nya lagen tillkom har företagen börjat höja priserna redan i oktober, menar Isabella Ahmadi.
– Det här fejk-rea-förfarandet har bara förflyttats till tidigare. Förra året såg vi att en av tio produkter höjdes i pris under under månaden innan 30-dagarsperioden, för att sen sänkas till Black Friday.
Det är nödvändigtvis inte olagligt, men bra för konsumenterna att känna till, menar Ahmadi.
– Frågan är hur stor andel av erbjudandena i år kommer vara fejk-reor. Det vet vi inte än såklart.
Johan Ohlsson är enhetschef på Konsumentverket, som 2023 granskade hur lagen efterlevts.
– Vi såg stora brister. Antingen att företaget inte hade med trettiodagarspriset, eller att det ibland var fel pris, säger han.
Fakta.Prisinformationslagen.
Den 1 september 2022 infördes en ny bestämmelse i prisinformationslagen. Den nya bestämmelsen säger att när en produkt säljs med ett sänkt pris ska även det tidigare priset anges. Det tidigare priset ska vara det lägsta pris som produkten har haft under de 30 senaste dagarna innan prissänkningen.
Syftet med bestämmelsen är att motverka att företag höjer priset en kort tid före en prissänkning för att reapriset ska verka förmånligare än det egentligen är.
Källa: Konsumentverket
Deras rapport presenterades tidigare i höstas och konstaterar omfattande brister i prismarknadsföringen. 59 procent av de granskade produkterna på nätet hade inte ett korrekt angett tidigare pris för produkten. 78 procent av webbutikerna som marknadsfört en prissänkning hade minst en produkt med felaktig prisinformation.
– Vi har haft olika insatser under det här året. Nu har vi påbörjat en ny granskning, som vi valt att genomföra i samband med att vi går mot Black Friday, säger Johan Ohlsson.
I år tror han att fler butiker kommer att följa den nya lagen, men uppmanar konsumenter till att följa priser över tid, för att bilda en egen uppfattning.
– Och om trettiodagarspriset inte framgår kan man som konsument begära det, och då är företaget skyldiga att redovisa priset, säger han.