Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Så ska stationerna längs gula linjen se ut

maj 9, 2025

Peru spricker av stolthet efter att deras biskop blivit påve

maj 9, 2025

Ponti: När personalen slutar ta selfier smakar det ändå ganska bra

maj 9, 2025

Djalali uppges ha fått en hjärtattack i fängelset

maj 9, 2025

Skådespelare döms till fängelse för våldtäkt

maj 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Konsumentvägledare: Rimligt att skidgäster kräver återbetalning för snöbrist
Sverige

Konsumentvägledare: Rimligt att skidgäster kräver återbetalning för snöbrist

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 20, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Vintersportare som i påsk sökt sig till Sälenfjällen har fått konstatera att lera är vanligare än snö i vissa backar. Därför är inte hela liftsystemet öppet för åkning, till flera gästers besvikelse.

– Vi kom dit i torsdags, då var det lite snöbrist och de hade börjat stänga av en del backar. Där vi åkte var det slask. Vi fastnade i vattenpölar, säger Filippa Fjällbäck.

Hon och pojkvännen Martin Isaacs med kusin är på väg i bil hem till Uppsala när DN når dem.

– Trots bristen på åkbara backar fick man betala fullpris. Det känns fel, säger Martin Isaacs.

Skidanläggningarna i Sälen och på flera andra håll drivs av Skistar. Företaget utlovar det de kallar snögaranti på sina orter i Skandinavien. För Sälen innebär det att hålla minst 15 pister öppna sammantaget i Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället. I området finns sammanlagt 101 pister.

Liftkort för en dag i Sälen kostar 465 kronor, om det köps i förväg. En som tycker att det borde kunna vara aktuellt för Skistar att sänka priset är Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

– Det är väl helt rimligt om man bara kan nyttja hälften eller en fjärdedel av en normal skiddag. Normalt betalar man ju för den del man kan utnyttja. Kanske ska man sänka priset med motsvarande, säger Wiezell.

Hon lägger till:

– Ska man sälja liftkort som inte kan utnyttjas så som förväntas, då är det ju något fel med den tjänsten.

Vad gäller konsumenters rättigheter säger Maria Wiezell att det gäller att titta på vad som står i villkoren för tjänsten. Vad är det som säljaren utlovar?

– Den här typen av avtal omfattas inte av konsumenttjänstlagen. Men man kan jämställa med tjänster som bilreparation eller städning, som omfattas. Likaså här, om det inte utförs som vi kommit överens om så borde man inte behöva betala fullt ut.

Samtidigt pekar Maria Wiezell på kundens eget ansvar.

– Om man vet att det ska vara tio plusgrader och ändå åker upp och köper liftkort så kan man normalt sett inte förvänta sig att det ska gå att åka hela dagen.

Martin Isaacs berättar om hur han och sambon agerade inför resan till Sälen:

– Vi visste att det skulle vara ont om snö. Men då kollade vi på hemsidan och såg att backar ändå skulle vara öppna, och tänkte att då åker vi.

– Informationen om vilka backar som var öppna stämde inte, säger Filippa Fjällbäck.

Sofie Arnell är chefsjurist på Skistar och skriver i ett mejl till DN:

”Inför köp av SkiPass tar kunden del av våra villkor (inkl. informationen om snögaranti och möjligheten att om/avboka SkiPass). Detta framgår även av kundens bokningsbekräftelse.

Kunden har alltid möjlighet att avboka SkiPass med full återbetalning fram till första giltighetsdagen för SkiPasset. Öppna liftar/nedfarter framgår på vår hemsida och i vår app. Den informationen uppdateras löpande flera gånger varje dag.”

Konsumentvägledaren Maria Wiezell ser en möjlighet för missnöjda skidgäster att kräva återbetalning från Skistar, och om företaget inte går med på det, att få det prövat hos Allmänna reklamationsnämnden.

Den springande punkten är, förklarar Maria Wiezell:

– Har informationen från säljaren varit tydlig med eventuella förbehåll för vad de kan leverera? I så fall är det svårare att kräva ersättning.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Så ska stationerna längs gula linjen se ut

Sverige maj 9, 2025

Djalali uppges ha fått en hjärtattack i fängelset

Sverige maj 9, 2025

15-åring skyldig till mordförsök på köpcentret Kungsmässan

Sverige maj 9, 2025

Nytorgsmannen åtalas för sexualbrott mot 40 personer – många av dem oidentifierade

Sverige maj 9, 2025

Så tycker svenskarna om genförändrade växter och djur

Sverige maj 9, 2025

S: Sverige skadas av inkompetensen i regeringskansliet

Sverige maj 9, 2025

VMA i Västerås efter två grova brott

Sverige maj 9, 2025

Expert: Bild kan finnas hos andra länders säkerhetstjänster

Sverige maj 9, 2025

Klart: Detta krävs för gårdsförsäljning

Sverige maj 9, 2025

Redaktörens Val

Peru spricker av stolthet efter att deras biskop blivit påve

maj 9, 2025

Ponti: När personalen slutar ta selfier smakar det ändå ganska bra

maj 9, 2025

Djalali uppges ha fått en hjärtattack i fängelset

maj 9, 2025

Skådespelare döms till fängelse för våldtäkt

maj 9, 2025

15-åring skyldig till mordförsök på köpcentret Kungsmässan

maj 9, 2025

Senaste Nytt

Flera döda i nya attacker mellan Indien och Pakistan

maj 9, 2025

Monira Al Qadiri: ”Oljan kommer att förgöra oss”

maj 9, 2025

Peter Carlsson satsar igen efter Northvoltkraschen

maj 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?