”Astrids” resa påstås ha börjat för över 34 år sedan i en liten verkstad. Varje väska hon tillverkar beskrivs som ett bevis på den tid, omsorg och kärlek hon lägger ner på sitt hantverk, från att välja ut det finaste lädret till att sy den sista sömmen, hävdar hemsidan.
Där framgår också att väskorna normalt kostar tusentals kronor men nu när hon och maken ska lägga ner verksamheten är det upp till 80 procents rea inför julen. Den handsydda väskan ”Astrid´s resa” som normalt kostar 3 249 kronor går till exempel nu loss för bara 650 kronor.
Även ”väskmakaren Erik Sandberg”, med en liknande hemsida, ska också ha bestämt sig för att lägga ner sin verksamhet och rea ut sina sista väskor. Och detsamma gäller ”Alice” som enligt en annan sajt har lagt hjärta och själ i att tillverka smycken i över 25 år.
Det kan framstå som generösa erbjudanden vid en första anblick, men vid en närmare granskning dyker varningsflaggorna upp en efter en. Till att börja med ser personerna som porträtteras som hantverkarna på respektive sajt misstänkt, och i bland uppenbart, AI-generade ut.
Texterna är till stor del på hyfsad svenska, men här och där finns märkliga felskrivningar som inte skulle gå att förklara med den mänskliga faktorn. Som att Astrid på ett ställe långt ner på sajten plötsligt kallar sina handsydda verk för påsar istället för väskor.
En varningsflagga är att det skyltas med loggorna från Klarna och Trustly, men väl vid kassan kan man bara välja mellan kort, Paypal eller Googles betallösning.
Både Astrids och Erik Sandbergs väskor finns dessutom tillgängliga genom olika dropshipping-upplägg hos den kinesiska e-handelsjätten Alibaba för en bråkdel av priset, i vissa fall under hundralappen. Där framgår också att Astrids väskor tillverkas i Kinesiska Fujian, och Erik Sandbergs i Kanton.
DN har sökt Astrid väskor och Erik Sandström via de mejladresser som finns på hemsidorna, utan att ha fått svar.
Henric Jonsson som är rådgivare på Konsument Europa, en del av Konsumentverket, är bekant med upplägget.
– Vi har hört om tillvägagångssätt där det annonseras i sociala medier på det här sättet. Man utger sig för att vara ett familjeföretag eller litet företag som ska lägga ner och säljer ut sitt befintliga lager, och då finns det bra erbjudanden som sätt att locka till köp, säger han.
Att döma av omdömen på recensionssajten Trustpilot så har flera svenskar gått i fällan. De beställda väskorna skickas till kunden som utlovat, men tycks inte motsvara den utlovade kvaliteten.
”Jag tog den till min skomakare och frågade honom om något i väskan kunde vara av läder, men nix!! Väskan kostade 599 kr och nu har jag fått veta att returfrakten går på 697 kr!!”, skriver en missnöjd kund.
Att varan inte motsvarar förväntningarna och sedan är svår att skicka tillbaka är vanligt förekommande i samband med dropshipping, enligt Henric Johansson.
– Vi fick upp ögonen för det här fenomenet under pandemin. Dropshipping har funnits länge, framför allt utanför EU, men vi märkte mer problem med det i samband med pandemin och sedan dess har vi haft en ganska stadig ökning.
Under 2023 har myndigheten noterat 635 ärenden med kunder som råkat ut för problem i samband med handel hos dropshipping-aktörer, och hittills under 2024 ungefär 700.
Vad kan man göra som konsument?
– I många fall har betalning skett via någon form av kredit, faktura till exempel, då finns ett extra skydd genom konsumentkreditlagen. Då kan du ställa krav mot kreditgivaren i stället för säljaren och det kan oftast vara ett sätt att lösa det, för då står ofta ett större kreditbolag eller en bank i bakgrunden som får svara, säger Henric Jonsson.
Det falska historieberättandet om varorna och tillverkaren faller enligt honom in under vilseledande marknadsföring.
– Det går att anmäla men det hjälper inte kunden i det enskilda ärendet. Framför allt gäller det att reklamera köpet om man tycker att produkten inte motsvarar det som utlovas, vilket ofta är fallet. Då har man alltid rätt att reklamera köpet, säger Jonsson.
Att innehållet på hemsidorna är AI-genererat kan göra det svårare att upptäcka bluffen.
– Innan AI slog igenom skrev man kanske den där beskrivningen själv och använde bilder från andra platser på nätet. Då kunde man med verktyg för bildsökning ganska enkelt se var bilderna var tagna ifrån, men är det AI-genererad blir det svårare för då är ju den bilden unik och finns inte på någon annan plats. Det kan försvåra möjligheten att avslöja sådan här falsk marknadsföring, säger Henric Jonsson.
Dropshipping
Dropshipping är en affärsmodell som säljer produkter på nätet utan att hantera dem själva. Kunden beställer varan på hemsidan och betalar till företaget bakom hemsidan. Företaget skickar sedan beställningen vidare till en fristående producent, inte sällan i Kina, som sedan skickar varan direkt till kunden.
Vanliga konsumentproblem vid dropshipping är att varan inte motsvarar förväntningarna, att det är krångligt eller dyrt med returer och att företaget bakom hemsidan är svårt att få kontakt med.
Källa: Konsumentverket.