Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Carl Johan von Seth: Allt är inte alls nattsvart – här är tre ljuspunkter i ekonomin

maj 24, 2025

Musikalisk dikt om det absurda i att finnas till

maj 24, 2025

Johan Esk: Den svenska VM-bubblan sprack med en smäll

maj 24, 2025

Rolig och lärorik uppföljare om Stellan och livets alla magiska gränser

maj 24, 2025

Israeliska flykten: ”Alla undersöker om de kan få ett europeiskt pass”

maj 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Konsumtionssamhället i kritisk belysning av samiska konstnärer
Kultur

Konsumtionssamhället i kritisk belysning av samiska konstnärer

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 8, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Utställningar

”Drick Drick”

Carola Grahn

Liljevalchs+, Stockholm. Visas t o m 10/8

”En grupp skulpturer som drömmer om ljus”

Olof Marsja

Örebro konsthall. Visas t o m 12/4

”Snön faller och vi med den, långt långt in i sommaren”. Så sägs det i Ulf Lundells kända låt från 1978, vars refräng avrundas med ”det blir mycket bättre sen”.

Men i den globala uppvärmningens spår, efter ännu en mild vinter, är vi nog många som saknar singlande snöflingor och det där gnistrande vita täcket. Då kan Liljevalchs bjuda på lindring i Carola Grahns rumsinstallation ”Snön”.

Publiken går in genom en så kallad Sorseledörr, i vars lås det sitter en nyckel, fäst i ett flätat samiskt band. Och från en nationalromantisk veranda beskådas själva begivenheten – fjäderlätta flingor som dansar i en gatlyktas sken. En smått magisk scen som fångar känslan i den första snön.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Men som så ofta i Carola Grahns konceptkonst är det frågan om en lika skarp som skojfrisk kommentar till vårt konsumtionssamhälle. En vara och en upplevelse skapad på artificiell väg – här vita flingor tillverkade av plast. Precis som hennes tio meter höga ”Namahisvárri”, den samiska benämningen på ett fjäll som är för heligt för att namnges. Fast i konstnärens version ett uppblåsbart Disneyberg med ”snö” på toppen, som häromåret flöt på Wanås slottsdamm.

Grahn, som är född 1982 och uppväxt i Jokkmokk, drar sig inte för oortodoxa grepp på det samiska kulturarvet. Det krockar hon dessutom i postmodern anda med referenser till både fin- och populärkultur, svensk och internationell.

Denna i positiv bemärkelse respektlösa hållning till såväl tradition som teknik och materialval, delar hon med andra jämnåriga konstnärer som har samiska rötter. En kluven och till dels mer humoristisk attityd än det som präglar äldre kollegor, vars livserfarenheter ligger närmare i tid till de grövsta historiska brotten mot urfolket.

En trappa upp i Liljevalchs annex fortsätter utställningen med jojkautomaten ”Och till lavskrikan”. En antropomorf skulptur med megafonmun som aktiveras med polletter och spottar ur sig åtta olika jojkar som Grahn valt ut från de inspelningar som en folkmusikinsamlare gjorde för hundra år sedan.

På ytan är detta en underhållningsmaskin, samtidigt som jojken är ett djupare sätt att få kontakt med andliga dimensioner, en samisk sedvänja som bekant länge förbjöds av svenska staten och kyrkan.

I utställningens största rum porlar titelverket ”Drick Drick”, en kantinvariant på champagnefontänen, som på en gång adresserar missbruket av berusningsmedel och våra ändliga naturtillgångar.

Men kraftfullast är bordsinstallationen ”Luhkietjijhtje nejpieh” (Sjutton knivar), som huggits ner i träskivan. I detta verk har Grahn samarbetet med 17 samiska slöjdare (duojarát), som skickligt snidat och individuellt dekorerat knivarnas renhornsskaft. Dessutom har dessa kombinerade verktyg och vapen fått kärnfulla sägningar ingraverade; alltifrån ”Hålla Käft”, ”Hugga ved” och ”Gorma” till ”Grämas”, ”Jojka”, ”Hunden”.

Här gäller det att kröka rygg, läsa och fylla i resten av denna vassa, såriga historia. Med ”Dricka”, ”Däcka” och ”Dra åt helvete” bland övriga utrop finns även en koppling till titelverket. Men också till raden av kvastar i serien ”Hon ringer mig”.


Det som först kan upplevas som en lite gles och lättsam utställning djupnar efterhand till en betydligt mörkare och starkare berättelse

Kvastskaftens inbrända diktrader förmedlar ett ursinne med feministisk klangbotten, liksom de abstraherade väggverken med snitt i renskinn. I dem har Grahn infogat disktrasor för att suggerera fram såväl kvinnliga behag som en blottad ryggrad. Könsmaktsordningen i kondenserad form!

Carola Grahn opererar alltid med flera meningslager. Det som först kan upplevas som en lite gles och lättsam utställning djupnar efterhand till en betydligt mörkare och starkare berättelse – om allt ifrån rasism och sexism, till klimatkris och exploatering av naturresurser.

Bild 1 av 3

Olof Marsja, ”PPEZ”.

Bild 2 av 3

Olof Marsja, ”Handen, skräcken, avgrunden”.

Bild 3 av 3

Olof Marsja, född 1986 i Gällivare, har ett liknande förhållningssätt. På Örebro konsthall har han nu sin hittills största separatutställning, som öppnade dagarna efter den katastrofala masskjutningen. Det har sannolikt sinkat tillströmningen, vilket verkligen är synd eftersom ”En grupp skulpturer som drömmer om ljus” är det bästa han producerat hittills – i alla fall vad jag har sett.

Även Marsja utgår från ett kluvet förhållande till sitt samiska arv men omfamnar hantverkstraditionen. Han behärskar trä-, horn- och pälsarbeten, som gifts ihop med upphittade förbrukningsvaror likt plastkassar och sportkläder.

Med assemblageteknik bygger han sedan sina egenartade och expressiva figurer med dråpligt kroppsspråk, utrustade med snidade träfötter och gestikulerande händer.

Olof Marsja, ”Geist I och Geist II”.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

En del har också fått ansikten av glas, medan andra huvud kan ha formen av en blomma eller en stiliserad sol. Mäktigast är skepnaden av en nordsamisk forsbåt, återfödd som ”Urdjuret”.

Olof Marsja skapar ett högst personligt bilduniversum – med inbyggda kommentarer till vår civilisation och vårt förhållande till naturen. Det är på en gång smart, sorgligt och skojigt.

Läs mer:

Naturen som konsumtionsvara synas på Wanås

”Migration. Föremålens färdvägar” på Röhsska museet

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Musikalisk dikt om det absurda i att finnas till

Kultur maj 24, 2025

Rolig och lärorik uppföljare om Stellan och livets alla magiska gränser

Kultur maj 24, 2025

25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025

Kultur maj 24, 2025

Kajsa Haidl: Livesommaren känns mer storslagen och internationell än på länge

Kultur maj 24, 2025

DN väljer: Här är de bästa albumen vecka 21

Kultur maj 24, 2025

Sinnesvidgande konstskatter i de finska skogarna

Kultur maj 24, 2025

Förföriskt måleri med sensuella veck och draperingar

Kultur maj 24, 2025

Ny konsthall i Nacka – i flera hundra år gammalt sjukhus

Kultur maj 24, 2025

Brasilianske stjärnfotografen Salgado är död

Kultur maj 24, 2025

Redaktörens Val

Musikalisk dikt om det absurda i att finnas till

maj 24, 2025

Johan Esk: Den svenska VM-bubblan sprack med en smäll

maj 24, 2025

Rolig och lärorik uppföljare om Stellan och livets alla magiska gränser

maj 24, 2025

Israeliska flykten: ”Alla undersöker om de kan få ett europeiskt pass”

maj 24, 2025

25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025

maj 24, 2025

Senaste Nytt

Kajsa Haidl: Livesommaren känns mer storslagen och internationell än på länge

maj 24, 2025

Barcelona tung finalfavorit: ”Vi ska skriva historia”

maj 24, 2025

”Jag har inte haft tid att filosofera över vad som kunde ha hänt”

maj 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?