Allt fler svenskar väljer att ta automatkörkort. De senaste tio åren har antalet ökat med över 600 procent.
– Det speglar den snabba utvecklingen av fordonsflottan i Sverige. Omställningen handlar om elektrifieringen och att det säljs färre bilar med manuell växellåda, säger Sofia Lindahl, kommunikationschef för Trafikverkets förarprov.
Hon menar att utvecklingen speglar ungas syn på framtidens teknik. Och förändringen välkomnas av Trafikverket.
– Det är bra inte minst ur ett trafiksäkerhetsperspektiv eftersom en automatväxellåda innebär färre teknikmoment för föraren, som i stället kan koncentrera sig på riskbedömning och samverkan i trafiken, säger Sofia Lindahl.
– Det finns också viktiga miljömässiga aspekter med automatväxlade fordon.
För Trafikverket innebär det en förändrad efterfrågan på bilarna till körproven.
Myndigheten har i dag inga svårigheter med att fylla behovet av automatbilar som har en extra uppsättningar pedaler, vid passagerarsätet, som används vid prov. Däremot är det allt färre tillverkare som säljer manuellt växlade bilar med samma funktion.
Ove Lommered, regionchef för förarproven, säger att det blir svårare att få fram. I dag finns totalt sex olika modeller att köpa in.
– Det är väldigt lite om du jämför med sju-åtta år tillbaka, säger Ove Lommered.
– Samtidigt ger industrin inget entydigt svar, vissa tillverkare slutar tillverka bilar med manuell växellåda medan andra fortsätter.
År 2023 skrev Trafikverket nya avtal som skulle fylla behovet av bilar till körproven fem år framåt. Men framtiden är osäker.
– Det kommer säkerligen bli ännu svårare, säger Ove Lommered.
Från och med år 2035 ska inga bilar med förbränningsmotor säljas i EU. Det kan i praktiken även innebära slutet för de manuellt växlade bilarna.
– Elbilen är ju alternativet som finns i dag, och där finns egentligen ingen manuell växellåda, säger Ove Lommered.
Redan nu har många leverantörer börjat anpassa sig till omställningen, och producerar fler elbilar. Samtidigt understryker Ove Lommered att det ännu är långt till 2035 och att tekniken hela tiden utvecklas.
– Det kommer säkerligen utvecklas bilar som drivs med bränslecellsteknik, men det är ju på försöksstadiet i dag.
Sofia Lindahl menar att flera yrkesgrupper troligtvis kommer behöva körkort som ger behörighet till manuellt växlade bilar även framöver.
– Till exempel polis, räddningstjänst och de som kör bärningsbilar behöver ofta kunna förflytta vilket fordon som helst i sin tjänst. Det gör att det finns en kravbild i professionen.
Frågan om körkortens framtid kommer sannolikt att avgöras i samband med att nya regler för körkort klubbas i EU, det så kallade fjärde körkortsdirektivet.
– I slutändan beror allt på vad medlämsländerna beslutar, säger Ove Lommered.