Fjorton stridsflygplan deltog i operationen som även riktades mot hamnen al-Salif. Nio personer uppges ha dödats under flygräderna. Enligt huthiregimens tv-kanal al-Masirah skadades kraftverk intill Sana och oljedepåer i Ras Isa vid kusten. Muhammad al-Bukhaiti, talesman för ”Ansar Allah” – huthiregimens namn på sig självt – hävdar att USA medverkade under bombningarna:
– Vi kommer att möta upptrappning med upptrappning tills folkmordet i Gaza upphör.
Försvarsminister Israel Katz twittrade efter att de israeliska planen återvänt: ”Jag varnar ledarna för den huthiska terrorrörelsen. Israels långa arm kommer att nå er.”
Natten till torsdagen träffades en ballistisk robot från Jemen av en israelisk luftvärnsrobot. Men stridsspetsen fortsatte oskadd och exploderade i en skola i Ramat Gan intill Tel Aviv, medan andra fragment av vapnet landade intill Knesset i Jerusalem, sex mil österut. Genast gavs klartecken för den israeliska vedergällningen. Flygplanen tankades i luften på vägen tillbaka från Jemen, där de bombade ett tjugotal mål.
Sedan huthierna blockerade inloppet till Röda Havet för drygt ett år sedan ligger den israeliska hamnen Eilat nere. Suez-kanalen, Egyptens viktigaste inkomstkälla, har nästan ingen trafik och arbetslöshet råder i de italienska hamnar där EU-import från Fjärran Östern brukar lossas. Israel har – hittills förgäves – vädjat till stormakterna och Egypten att medverka i större aktioner mot huthierna.
Huthierna stöds, beväpnas och finansieras av Iran, men de är inte blinda iranska verktyg. Om Iran gav dem order att sluta skjuta mot Israel så är det osäkert hur de skulle reagera. Detta kan bli ett problem för Iran om det skulle vilja ingå ett nytt atomavtal med stormakterna. I ett sådant läge skulle västländerna kräva att den civila sjöfarten återupprättades. Efter att Hamas i Gaza mist sitt raketsystem, Hizbollah i Libanon ingått vapenvila och Irans miliser i Syrien flytt, så är huthierna den enda av Irans allierade som fortsätter att attackera Israel.