Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

december 7, 2025
Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Kristina Lindquist: Vi känner igen deportationsindustrin i biosuccén ”One battle after another”
Kultur

Kristina Lindquist: Vi känner igen deportationsindustrin i biosuccén ”One battle after another”

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 11, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Kristina Lindquist: Vi känner igen deportationsindustrin i biosuccén ”One battle after another”

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Vad menar vi egentligen när vi säger att något ligger i tiden? Att det känns samtida? Den italienska filosofen Giorgio Agamben har ett förslag. Hos någon som är verkligt samtida finns enligt Agamben alltid en liten distans till den egna tiden – och det är just detta glapp som gör den samtida konstnären ”förmögen att förnimma och fatta tag i sin tid”. Verkligt samtida är den som klarar av ”att skriva genom att doppa pennan i nuets mörker”, skriver han (”Vad är det samtida?”, Eskaton, 2014).

Resonemanget kommer till mig i ruset efter Paul Thomas Andersons huvudlösa fullträff ”One battle after another” om ett gäng före detta revolutionärer som tvingas upp till ytan när ett gammalt hot närmar sig. Filmen är en ”skröna som rusar fram som en skenande buffelhjord” där tre timmar ”fladdrar förbi på en mental kvart”, som DN:s Fredrik Sahlin skriver i sin recension.

Omsorgen om de komiska detaljerna är närmast rörande, som att den gamla aktivisten och bombmakaren Bob Ferguson (Leonardo DiCaprio) ligger på soffan och slötittar på den antikoloniala filmklassikern ”Slaget om Alger” (1966) medan fienden avancerar. ”Kanske borde du ha studerat upprorstexterna lite noggrannare”, som en av rörelsens glasögonormar uttrycker saken när Bobs pårökta hjärna desperat försöker komma ihåg ett avgörande lösenord, klädd som The Dude i ”The big Lebowski”.

Det formuleras som att den här egensinniga filmen är inspirerad av Thomas Pynchons roman ”Vineland” från 1990, och det är intressant hur en adaption kan hålla fast vid avgörande element och samtidigt vara så fullständigt illojal. Framför allt rör sig ”One battle after another” i ett helt annat dramaturgiskt universum än romanen. Allt är mer konventionellt, mer psykologiskt orienterat.

Trots alla upptåg och galenskaper kan biopubliken helt enkelt känna sig berättartekniskt omfamnad på ett helt annat sätt än den som läser Pynchons vilda och nyckfulla text – samtidigt som den tillvaro som skildras i filmen är mörkare, mer hotfull och närmare vår egen. ”Kanske är det så att verkligheten, trettiofem år efter att ’Vineland’ kom ut, har hunnit i kapp den postmoderna fiktionen, så att vi faktiskt lever i Thomas Pynchons värld”, som journalisten Andrew McGowan skriver i Variety (26/9).

Det genialt samtida i ”One battle after another” syns redan i öppningsscenen, där aktivisterna iscensätter en fritagning från ett förvar vid gränsen mot Mexiko. Bortom den rasande intrigen kring Bob och hans tonårsdotter Willa (Chase Infiniti) återkommer bilden av migrationen gång på gång som en existentiell ödesfråga, med razzior, polisvåld och en deportationsindustri vi känner igen. Det är utrensningens politik som driver fascismen framför sig, men det är också behandlingen av flyktingar, papperslösa och andra undantagsmänniskor som visar vad som är möjligt att utsätta någon för i ett samhälle.


Det finns inga rättigheter, det finns bara vad makten kommer undan med i varje givet ögonblick

I det samtida Sverige ser vi varningen till oss andra speglas i förslagen att dra tillbaka permanenta uppehållstillstånd, att upphäva medborgarskap, splittra familjer och genomföra utvisningar på ren misstanke om brott. Det finns inga rättigheter, det finns bara vad makten kommer undan med i varje givet ögonblick.

Scenen vid flyktingförvarets burar i ”One battle after another” är en tillbakablick, men den helt dominerande känslan är ett pågående, samtida nu. Det smärtsamma budskapet är att det är här striden står – och kommer att stå framöver.

Läs fler texter av Kristina Lindquist

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

Kultur december 7, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Kultur december 6, 2025
Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Kultur december 6, 2025
Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Kultur december 6, 2025
Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Kultur december 6, 2025
DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

Kultur december 6, 2025
Samuel Levander: Nina Bouraoui är oemotståndligt poppig

Samuel Levander: Nina Bouraoui är oemotståndligt poppig

Kultur december 6, 2025
Dan Wolgers verk i smutsbrun AI-version

Dan Wolgers verk i smutsbrun AI-version

Kultur december 6, 2025
Hallucinationer och historisk skuld i ”Stockholms kosmologier”

Hallucinationer och historisk skuld i ”Stockholms kosmologier”

Kultur december 6, 2025

Redaktörens Val

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

december 6, 2025

Senaste Nytt

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

december 6, 2025
Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

december 6, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?