Tre timmars arbetsdagar, en laptop på en strand och pengar som tickar in på kontot medan du sover. Konton som utlovar snabb rikedom ploppar upp som svampar i Instagrams och Tiktoks flöden. Flera konton har ett snarlikt budskap och ibland bygger de på hur man själv kan starta och marknadsföra onlinekurser för andra:
”Så hittar du din miljonidé till en onlinekurs med hjälp av Chat GPT.”
”Sno min content-idé som drar in 500 000 dollar på en månad.”
”Du kan bli lat och rik.”
Tipsen i gratisguiderna, som är tänkta att få dig att köpa en kurs eller betalguide, är vaga och saknar konkreta tips. En gratisguide från kontot ”lazymillionaire” föreslår att inta en rik identitet, röra sig i designer-affärer eller ta en kaffe i lobbyn till ett lyxhotell. Man kan också fråga sig själv ”vad är en sak som jag kan göra i dag för att ta mig närmare mitt drömliv?”.
– Folk kommer alltid vilja tjäna snabba pengar, och drömmen om det säljer, säger Sandra Bourbon.
Sandra Bourbon har tidigare drivit kontot ”Framtidsfeministen”, ett initiativ med fokus på att öka kvinnors ekonomiska självständighet genom investeringar. Där delade hon med sig av mer traditionella – ”tråkiga” – spartips. Det kunde handla om hur man bör tänka långsiktigt kring aktiehandel eller hur vardagsval, som att ta med matlåda till jobbet, kan frigöra pengar till investeringar.
– Allt med snabba pengar ska man akta sig för. Det finns inga gratisluncher, säger hon.
Enligt Sandra Bourbon är det en varningsflagg om de inte tidigare lyckats tjänat pengar på något annat än att lära andra tjäna pengar.
– Detta blir lite som ett pyramidspel: ”Jag tjänar jättemycket pengar på att göra onlinekurser, sen hjälper jag dig att göra en onlinekurs.”
Flera ”finfluencers” (finansiella influerare) vänder sig till kvinnor och marknadsförs i en rosaskimrande feministisk paketering med uppmaningar om att ta kontroll över sin ekonomiska situation och bli en ”bossbrud” eller ”rik drottning”.
Shoka Åhrman, som är sparekonom på pensionsbolaget SPP, tror att det går hem hos många.
– Jag tror att anledningen till att de kan kapitalisera på detta är könsgapet när det kommer till investeringar. Det här är en avspegling av att det saknats personer som kommunicerat på kvinnors villkor.
Mycket av innehållet avfärdar hon som ett innehållslöst ”fluffigt mindset”. Men hon tycker samtligt att man inte ska avfärda dem helt. Dels har de lyckats bygga ett personligt varumärke med stora följarskaror, vilket man kan lära sig av, dels kan de bidra till ”ekonomisk motivation och inspiration” när man scrollar förbi det i flödet, säger hon.
– Men det är tråkigt att personer lockas av det exklusiva och lägger sina pengar på denna typ av guide och tror att de ska nå dit över en natt.