Värmeböljan fortsätter.
I Frankrike, som haft temperaturer upp mot 45 grader, har det slagit hårt mot lantbruket. Hundratusentals fjäderfän har dött. Samtidigt vittnar mjölkbönder om minskad produktion, enligt Reuters.
Och det är inte bara franska djur som påverkas.
– Jag upplever kanske inte att de mår dåligt, men de är väldigt slöa. De går och lägger sig i skugga och söker kanske inte föda på samma vis som de gör när det är normalt väder, säger Lars Wyckman, 59.
Han är lantbrukare i Oskarshamn i Kalmar län. Gården med nötkreatur och får ligger i ett område som SMHI har markerat med en orange varning för höga temperaturer. Där kan termometern visa på minst 33 grader nu i dagarna.
– Jag är faktiskt själv ute på åkern och håller på med skörden. Man märker att ingenting rör på sig. Det är helt vindstilla, säger Lars.
Men skörden klarar sig?
– Vi har fått regn innan, så det vill jag påstå så här långt. Det är den sista skörden här. Sedan får vi väl hoppas att det kommer mer regn till veckan.
Traktorn har AC, vilket hjälper under arbetet. Och djuren verkar anamma en liknande strategi. De går och lägger sig vid sjön intill betesmarken, där sommarbrisen ger som bäst svalka.
Tillgången till vatten är a och o i värmen, menar Lars Wyckman.
– Sedan blir de mycket mer aktiva under natten och söker födan då i stället.
Hos den ekologiska mjölkbonden Anders Gratte, 48, i Vassmolösa är det också rejält varmt. Strax efter lunch visar termometern på 31 grader.
– Det är ju fruktansvärt alltså, hettan.
Han och hustrun skiftar mellan att ha korna inne och ute såväl dag som natt.
– Det fläktar faktiskt mer i ladugården nu när det är tvärdrag. Jag öppnade just till en hage där det finns träd, men de vill inte gå ut, säger Anders och fortsätter:
– Jag märker ju själv hur det är. Det är jobbigt för mig bara att gå över ladugårdsplanen. Tänk dig då för dem som väger 600 kilo och ska producera 35 liter mjölk.
Någon förändring i mjölkproduktionen eller djurens hälsa har ännu inte märkts av. Men att de blivit slöare står klart. Vanligtvis brukar de rusa ut så fort man rasslar i grinden. Så är det inte nu.
– Om det skulle bli värre har jag funderat på att starta högtryckstvätten i ladugården. Då blir det en sådan där fin dimma, du vet, och så kan man binda fast munstycket så det står upp i luften. Det är sådant jag funderar på nu. I och med att jag kör ekologiskt har jag aldrig investerat i fläktar.
Även Anders hoppas på regn. Han oroar sig för vinterfodret. Som deltidsbrandman är han dessutom orolig för torkan runt om. Att behöva rycka ut på en skogsbrand i 35-gradig hetta är inget han vill.
– Jag vet inte hur många gånger jag har varit inne på SMHI i dag. I ena stunden står det att det ska kunna bli några millimeter regn nästa vecka, men i nästa stund tar de bort det.
På Solmarka gård i Vassmolösa, även den ekologisk, har Botulf Bernhard och Ruth Doppstadt omkring 40 kor, 3 000 värphöns och tackor med lamm. De har flera olika betesfält och väljer nu de som har mest skugga.
Något som har visat sig vara en långsiktig fördel är att de inte huggit ner för mycket buskar och träd i kanten av åkrarna.
– Man klipper väldigt effektivt med maskiner i kanterna och då är det lätt att man tar lite för mycket. Men djuren måste ha tillgång till skugga, säger Botulf, 56.
Vad gäller värphönsen så håller de sig helst inne under dagarna. Då har de ställt upp dörrarna och satt in extra fläktar.
– Sedan går de ut mer på kvällen, när det är svalare.
Än så länge fungerar det bra för djuren, trots värmen.
– Jag tycker att det går bra. Men visst är det varmt. Det är klart att djuren känner av det.
– Man är glad om det inte håller på för länge så klart, med den här värsta värmen. Men det ska det ju inte göra heller. Man klarar väl av det så länge man måste, helt enkelt. Sedan blir det bättre.














