Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Hiba Abbas: Har Sydsvenskans biträdande kulturchef glömt att han är… vit?

augusti 13, 2025

Militärexpert: Strategiskt farligt för Israel med ny offensiv

augusti 13, 2025

Stockholms kulturfestival jubilerar med robotvalar och mänskliga torn

augusti 13, 2025

Bromsen värre än myggen i sommar

augusti 13, 2025

Utländska campare lockas till Sverige – tyskarna är dragloket

augusti 13, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ledare: Bra om stockholmare går miste om det nya elbilsstödet
Ledare

Ledare: Bra om stockholmare går miste om det nya elbilsstödet

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Ett nytt elbilsstöd kan bli verklighet från januari 2026. Förslaget innebär att bara hushåll som tjänar upp till 80 procent av medelinkomsten, bor på landsbygden och inte har tillgång till bra kollektivtrafik ska få del av det (TT 3/6). Nitlott för Stockholms välmående medelklass, med andra ord.

Och visst låter det som ett naturligt steg i den gröna omställningen? När man prioriterar är det rimligt att rikta stöden till de som behöver dem mest: landsbygdsbor som är beroende av bilen.

Däremot finns det inget skäl att uppmuntra till ökat bilåkande i storstäder där det finns god tillgång till kollektivtrafik. Även om elbilar ju inte släpper ut koldioxid, så bidrar även de till luftföroreningar. Slitagepartiklar från väg, broms och däck – inte avgaser – är nu den största källan till partikelföroreningar i europeiska städer. Här i Sverige ökade de med 92 procent mellan 1990 och 2023 (DN 7/6).


Hela 84 procent av bonusen gick till Stockholm, Göteborg och Malmö och bara 0,1 procent till ”mycket avlägset belägna landsbygdskommuner”

Det tidigare elbilstödet gick i hög utsträckning till storstäder. Hela 84 procent gick till Stockholm, Göteborg och Malmö och bara 0,1 procent till ”mycket avlägset belägna landsbygdskommuner”, enligt Riksrevisionen (SVT 13/2 -20).

Men i stället för att rätta till det valde regeringen att bara rycka undan det tidigare elbilsstödet.

Nu blir det förhoppningsvis ändring på den saken – men helt säkert är det inte. Förslaget, som är framtaget av Naturvårdsverket, kommer utgöra grunden till regeringens förslag. Men i slutändan måste det godkännas av EU, eftersom den största delen av finansieringen kommer från Europeiska unionens sociala klimatfond.

Stödet, som kan användas för att köpa eller leasa en elbil, kan ses som en kompensation för att drivmedelspriserna lär bli högre när vägtransporter införlivas i EU:s utsläppshandelssystem år 2027. Med ökade möjligheter för landsbygdsbor att köra elbilar kan förhoppningsvis också den populistiska föreställningen kring ”priset vid pump” avslutas.

Sedan uppstår det alltid gränsdragningsfrågor kring riktade stöd. I detta fall går det att diskutera exakt vilka kommuner som ska räknas som landsbygdskommuner samt hur mycket man ska få tjäna.

Men kombinationen av högre drivmedelspriser och riktade elbilstöd är rätt väg att gå för att växla upp klimatomställningen.

Läs mer:

Lilian Sjölund: Vad är det med extremhetta, skogsbränder och en ilsken lokalbefolkning som lockar?

DN:s ledarredaktion: Här är fajten som de seriösa partierna måste vinna

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Isobel Hadley-Kamptz: Högerradikaler som älskar Sparta missar det viktigaste

Ledare augusti 13, 2025

Max Hjelm: Spetsa öronen när politiker pratar om ”kriser”

Ledare augusti 12, 2025

Ledare: Det ska inte behöva sägas – Ukraina är ukrainskt land

Ledare augusti 12, 2025

Susanne Nyström: Sverige har inte råd att rata tusentals kvinnliga ingenjörer

Ledare augusti 12, 2025

Emma Høen Bustos: Vindkraften klarade testet – hänger politikerna med?

Ledare augusti 11, 2025

Ledare: Världen har nog med problem – den behöver inte SD:s utrikespolitik

Ledare augusti 11, 2025

Elias Rosell: Klimatförändringarnas skräckscenarier – hur nära kanten vågar vi gå?

Ledare augusti 10, 2025

Max Hjelm: De här männen online vill radikalisera din son

Ledare augusti 10, 2025

Emma Høen Bustos: Inte ens Jerusalem är heligt för Ebba Busch

Ledare augusti 10, 2025

Redaktörens Val

Militärexpert: Strategiskt farligt för Israel med ny offensiv

augusti 13, 2025

Stockholms kulturfestival jubilerar med robotvalar och mänskliga torn

augusti 13, 2025

Bromsen värre än myggen i sommar

augusti 13, 2025

Utländska campare lockas till Sverige – tyskarna är dragloket

augusti 13, 2025

Monstren får sällskap av nya odjur i magnifika ”Alien. Earth”

augusti 13, 2025

Senaste Nytt

Rydström om sin ledarroll: ”Jag tycker jag är rätt man”

augusti 13, 2025

Tandläkarbesök ska bli billigare för äldre

augusti 13, 2025

Putin möter Trump på ”särskilt viktig” bas

augusti 13, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?