Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Angel är tillbaka – 34 år efter ”Sommaren i city”

juli 13, 2025

EM 13 juli: Dramatik när ”dödens grupp” ska avgöras?

juli 13, 2025

Blev vädret inte vad du tänkte dig? Det är appens fel

juli 13, 2025

Karlsson: Snällare kan ingen vara än en kåsör

juli 13, 2025

Eldsjälen bär racketlon på sina axlar: ”Tar hela mitt liv”

juli 13, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ledare: Bra om stockholmare går miste om det nya elbilsstödet
Ledare

Ledare: Bra om stockholmare går miste om det nya elbilsstödet

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Ett nytt elbilsstöd kan bli verklighet från januari 2026. Förslaget innebär att bara hushåll som tjänar upp till 80 procent av medelinkomsten, bor på landsbygden och inte har tillgång till bra kollektivtrafik ska få del av det (TT 3/6). Nitlott för Stockholms välmående medelklass, med andra ord.

Och visst låter det som ett naturligt steg i den gröna omställningen? När man prioriterar är det rimligt att rikta stöden till de som behöver dem mest: landsbygdsbor som är beroende av bilen.

Däremot finns det inget skäl att uppmuntra till ökat bilåkande i storstäder där det finns god tillgång till kollektivtrafik. Även om elbilar ju inte släpper ut koldioxid, så bidrar även de till luftföroreningar. Slitagepartiklar från väg, broms och däck – inte avgaser – är nu den största källan till partikelföroreningar i europeiska städer. Här i Sverige ökade de med 92 procent mellan 1990 och 2023 (DN 7/6).


Hela 84 procent av bonusen gick till Stockholm, Göteborg och Malmö och bara 0,1 procent till ”mycket avlägset belägna landsbygdskommuner”

Det tidigare elbilstödet gick i hög utsträckning till storstäder. Hela 84 procent gick till Stockholm, Göteborg och Malmö och bara 0,1 procent till ”mycket avlägset belägna landsbygdskommuner”, enligt Riksrevisionen (SVT 13/2 -20).

Men i stället för att rätta till det valde regeringen att bara rycka undan det tidigare elbilsstödet.

Nu blir det förhoppningsvis ändring på den saken – men helt säkert är det inte. Förslaget, som är framtaget av Naturvårdsverket, kommer utgöra grunden till regeringens förslag. Men i slutändan måste det godkännas av EU, eftersom den största delen av finansieringen kommer från Europeiska unionens sociala klimatfond.

Stödet, som kan användas för att köpa eller leasa en elbil, kan ses som en kompensation för att drivmedelspriserna lär bli högre när vägtransporter införlivas i EU:s utsläppshandelssystem år 2027. Med ökade möjligheter för landsbygdsbor att köra elbilar kan förhoppningsvis också den populistiska föreställningen kring ”priset vid pump” avslutas.

Sedan uppstår det alltid gränsdragningsfrågor kring riktade stöd. I detta fall går det att diskutera exakt vilka kommuner som ska räknas som landsbygdskommuner samt hur mycket man ska få tjäna.

Men kombinationen av högre drivmedelspriser och riktade elbilstöd är rätt väg att gå för att växla upp klimatomställningen.

Läs mer:

Lilian Sjölund: Vad är det med extremhetta, skogsbränder och en ilsken lokalbefolkning som lockar?

DN:s ledarredaktion: Här är fajten som de seriösa partierna måste vinna

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Max Hjelm: Jag är besviken på er ateister

Ledare juli 13, 2025

Elias Rosell: Viktigare att lägga skattepengar på försvaret än klimatet

Ledare juli 13, 2025

Daniel Boyacioglu: För oss var rapen en väg bort från problemen – i dag skapar den nya

Ledare juli 12, 2025

Ledare: Kommer omvärlden bara se på om Gaza töms på sin befolkning?

Ledare juli 12, 2025

Lisa Magnusson: När ska partierna börja fjäska för de kvinnliga väljarna?

Ledare juli 11, 2025

Lilian Sjölund: En våldsbejakande extremiströrelse? Nej, bara ”fel sällskap”

Ledare juli 11, 2025

Ledare: Är Erdogan världens mest lättkränkta person?

Ledare juli 11, 2025

Ledare: Nej, vi behöver inte mer svensk mat

Ledare juli 10, 2025

Max Hjelm: Plötsligt förstår regeringen hur svårt det är att ta föräldraansvar

Ledare juli 10, 2025

Redaktörens Val

EM 13 juli: Dramatik när ”dödens grupp” ska avgöras?

juli 13, 2025

Blev vädret inte vad du tänkte dig? Det är appens fel

juli 13, 2025

Karlsson: Snällare kan ingen vara än en kåsör

juli 13, 2025

Eldsjälen bär racketlon på sina axlar: ”Tar hela mitt liv”

juli 13, 2025

”Oavsett vad – det är väder varje dag”

juli 13, 2025

Senaste Nytt

Malin Ullgren: Högerpopulisternas besatthet av nationen är en fetisch som lockar

juli 13, 2025

Spelarna hyllar svenska publiken: ”Älskar, älskar dem”

juli 13, 2025

Klimatforskare flyr till Marseille när Trump minskar anslagen

juli 13, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?