Sänkta bränslepriser var något av Tidöhögerns trumfkort i valrörelsen 2022. Det skulle bli billigare vid pump – allt för att locka landsbygdsväljarna, som saknar en utbyggd kollektivtrafik och är beroende av bilen. Det gick hem.
Sedan har man tvingats backa. En avisering av höjd reduktionsplikt med 10 procent kom redan förra året men väljarna fick inte snuvas på konfekten, varför drivmedelsskatten sänktes.
Av inrikes transporter står vägtrafiken för drygt 90 procent av utsläppen enligt Trafikverket.
Att med den vetskapen fortsätta slå sig för bröstet om de låga bensin- och dieselpriserna som mandatperiodens mest lyckade beslut, är med förlov sagt obegåvat.
För det var det där med samhällsansvar och samhällsuppdrag, det som Green Cargos vd Henrik Dahlin säger att godstågbolaget inte har. Hans uppgift är att få företaget lönsamt, något som hans föregångare misslyckats med. Och något som Dahlin inte heller kan lova inom de närmaste åren.
Så vad göra? Spara och dra ner är alltid enklast och mest effektivt. Sedan 1989 har antalet taxepunkter, varifrån kunder kan skicka och ta emot gods, minskat från 900 till 200. Bara ifjol drog Green Cargo in ytterligare ett trettiotal stationer. Så för alla företag som producerar allt från hus till bröd återstår lastbilar. Dieseln är billigare, vägarna mer lättillgängliga och råkar inte chaufförerna ut för svårt väglag eller olyckor har de lättare att komma fram i tid. I en jämförelse med godstågen som har samma problem med punktligheten som persontågen.
Det kanske är en för radikal idé men varför inte satsa på järnvägen?
Ökade utsläpp får någon annan ta ansvar för. Förslagsvis regeringen.
Green Cargo vill se en sänkt banavgift och höjd miljökompensation för att kunna konkurrera med lastbilstrafiken. Man har också tröttnat på att prioriteras bort till förmån för persontrafiken.
Det är gott och väl att stål, malm och timmer fortfarande går på räls. Men nedmonteringen av den andra godstrafiken i detta avlånga land går stick i stäv med alla klimatmål. Dessutom är vissa vägar, främst vintertid, väldigt olycksdrabbade där tung trafik inte sällan är inblandad.
Det kanske är en för radikal idé men varför inte satsa på järnvägen? Så att rälsen räcker för såväl gods- som persontrafik. Punktlighet är viktigt. Men klimatfrågan överskuggar allt.
Läs mer:
Lilian Sjölund: Remisser slarvas bort, provtagningar missas – nya journaler hotar patientsäkerheten
Lisa Magnusson: IS-krigaren kanske inte ska sommarprata, men det är förjävligt ändå