Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Uppgifter: EU kan acceptera 10-procentiga USA-tullar

juni 30, 2025

MFF tappade ledningen – oavgjort mot Mjällby

juni 30, 2025

Regeringen vill förbjuda AR-15 – inlösta vapen ska gå till Ukraina

juni 30, 2025

”Först förbjuder man böcker – sedan tankar”

juni 30, 2025

SD-topp slår tillbaka mot internkritiken: ”Stämmer inte”

juni 30, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
15°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna
Ledare

Ledare: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Sänkta bränslepriser var något av Tidöhögerns trumfkort i valrörelsen 2022. Det skulle bli billigare vid pump – allt för att locka landsbygdsväljarna, som saknar en utbyggd kollektivtrafik och är beroende av bilen. Det gick hem.

Sedan har man tvingats backa. En avisering av höjd reduktionsplikt med 10 procent kom redan förra året men väljarna fick inte snuvas på konfekten, varför drivmedelsskatten sänktes.

Av inrikes transporter står vägtrafiken för drygt 90 procent av utsläppen enligt Trafikverket.

Att med den vetskapen fortsätta slå sig för bröstet om de låga bensin- och dieselpriserna som mandatperiodens mest lyckade beslut, är med förlov sagt obegåvat.

För det var det där med samhällsansvar och samhällsuppdrag, det som Green Cargos vd Henrik Dahlin säger att godstågbolaget inte har. Hans uppgift är att få företaget lönsamt, något som hans föregångare misslyckats med. Och något som Dahlin inte heller kan lova inom de närmaste åren.

Så vad göra? Spara och dra ner är alltid enklast och mest effektivt. Sedan 1989 har antalet taxepunkter, varifrån kunder kan skicka och ta emot gods, minskat från 900 till 200. Bara ifjol drog Green Cargo in ytterligare ett trettiotal stationer. Så för alla företag som producerar allt från hus till bröd återstår lastbilar. Dieseln är billigare, vägarna mer lättillgängliga och råkar inte chaufförerna ut för svårt väglag eller olyckor har de lättare att komma fram i tid. I en jämförelse med godstågen som har samma problem med punktligheten som persontågen.


Det kanske är en för radikal idé men varför inte satsa på järnvägen?

Ökade utsläpp får någon annan ta ansvar för. Förslagsvis regeringen.

Green Cargo vill se en sänkt banavgift och höjd miljökompensation för att kunna konkurrera med lastbilstrafiken. Man har också tröttnat på att prioriteras bort till förmån för persontrafiken.

Det är gott och väl att stål, malm och timmer fortfarande går på räls. Men nedmonteringen av den andra godstrafiken i detta avlånga land går stick i stäv med alla klimatmål. Dessutom är vissa vägar, främst vintertid, väldigt olycksdrabbade där tung trafik inte sällan är inblandad.

Det kanske är en för radikal idé men varför inte satsa på järnvägen? Så att rälsen räcker för såväl gods- som persontrafik. Punktlighet är viktigt. Men klimatfrågan överskuggar allt.

Läs mer:

Lilian Sjölund: Remisser slarvas bort, provtagningar missas – nya journaler hotar patientsäkerheten

Lisa Magnusson: IS-krigaren kanske inte ska sommarprata, men det är förjävligt ändå

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Max Hjelm: För Ebba Busch är män bara ett vapen i kulturkriget mot feministerna

Ledare juni 30, 2025

Ledare: MP vill ha nationella nätläkare – men patienterna behöver något helt annat

Ledare juni 30, 2025

Lisa Magnusson: ”Spring!” säger parterapeuten till kvinnan

Ledare juni 29, 2025

Emma Høen Bustos: I den nya världen är den lilla människan obetydlig

Ledare juni 29, 2025

Annika Ström Melin: Plågsamt att Europa ska behöva höra sanningen från JD Vance

Ledare juni 29, 2025

Ledare: Högern har gett oss en klimatsuccé i EU – men ingen vill ta åt sig äran

Ledare juni 29, 2025

Emma Høen Bustos: Turisterna som invaderar Gotland borde betala för sig

Ledare juni 28, 2025

Lilian Sjölund: SD bad judarna om ursäkt – när säger partiet förlåt till muslimerna?

Ledare juni 28, 2025

Oscar Jonsson: Veckans Natomöte är historiskt – men något kritiskt saknades

Ledare juni 28, 2025

Redaktörens Val

MFF tappade ledningen – oavgjort mot Mjällby

juni 30, 2025

Regeringen vill förbjuda AR-15 – inlösta vapen ska gå till Ukraina

juni 30, 2025

”Först förbjuder man böcker – sedan tankar”

juni 30, 2025

SD-topp slår tillbaka mot internkritiken: ”Stämmer inte”

juni 30, 2025

USA och Kanada tillbaka vid förhandlingsbordet efter slopad techskatt

juni 30, 2025

Senaste Nytt

Maria Gunther: Så fort blir det extrema det nya normala

juni 30, 2025

Underverken, del 10 av 56

juni 30, 2025

Stridsflygsexpert: Hellre fler F-16 än Gripen till Ukraina

juni 30, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?