2024 var året när så kallad gammelmedia började granska influerare på allvar. Det mest diskuterade fallet var intervjun med opinionsbildaren och youtubern Henrik Jönsson i SVT:s ”30 minuter” (12/12).
Där blev debattören, som har över 150 000 prenumeranter på Youtube, utfrågad som den makthavare han är. Framför allt om att han fulklippt och plockat saker ur sina sammanhang, så att publiken vilseletts.
Ställd inför detta var han i princip svarslös. Efteråt uttryckte han uppenbar förvåning över att SVT inte var intresserat av att samtala eller debattera. Och givetvis kan det vara chockartat för en stjärna som är van att framträda oemotsagd i sina egna kanaler – och sedan hyllas av sina fans – att bli ifrågasatt av en vass utfrågare i realtid.
Den här sortens granskningar är dock något som såväl Jönsson som Sveriges övriga influerare kommer att behöva vänja sig vid. Inte med syfte att misskreditera, som Jönsson tycks tro. Utan för att de är ”personer med inflytande och mer informell makt”, för att använda SVT:s uttryck.
Medier har ett ansvar för att granska budskap från människor med makt och inflytande.
Precis som andra makthavare, som påverkar människor och samhälle, är det mediernas uppgift att syna dem i sömmarna. Inte att stryka dem medhårs, vilket det inte bara var Jönsson som blev varse under året som gick.
I våras svarade klimataktivisten Greta Thunberg på tuffa frågor i SVT:s Aktuellt (26/3). I somras granskades influeraren Bianca Ingrosso hårt i samband med SVT Nyheter Västs inslag om att Gina Tricots gröna skogskampanj – frontad av Ingrosso – inte var helt sanningsenlig. Och strax före jul publicerade Aftonbladet flera vittnesmål från anställda på ett företag som drivs av Matilda Djerf – en av Sveriges största influerare – om psykisk terror, mobbning och offentliga utskällningar.
Ungefär samtidigt kritiserade dessutom Patrik Kronqvist, politisk redaktör på Expressen, Sofia Wistam och Pernilla Wahlgren för att i sin podd ha tipsat om en app som utnyttjar utsatta människor.
Inget av detta handlar om att medier vill misskreditera enskilda privatpersoner, som professionella influerare ibland reducerar sig till när de möter kritik. Däremot har alla med många följare, som de vill påverka, ett ansvar för vilka uppgifter de sprider – och medier har ett ansvar för att granska budskap från människor med makt och inflytande.
Det gäller oavsett om de är politiker, generaldirektörer, journalister – eller influerare.
Läs mer:
DN:s ledarredaktion: Har Ebba Busch drabbats av storhetsvansinne?
DN:s ledarredaktion: I år behöver Ulf Kristersson och Magdalena Andersson inga spännande juldeckare