Lewis Hamilton lämnar Mercedes för Ferrari!
F1-säsongen 2024 hann inte ens börja innan fjolårets största nyhet briserade.
”Som ett bombnedslag”, skrev autosport.com.
”En sensationell flytt” och ”chocken” var ord i ESPN.
Men inte bara sportmedier rapporterade. Även en publikation som The Economist analyserade vilka konsekvenser beskedet kunde få.
Elva månader senare, den 1 januari 2025, kunde det italienska stallet så välkomna sin nya förare.
Den 26 februari inleds de officiella testdagarna i Bahrain med årets bilar, men enligt bland annat motorsport.com kommer det italienska stallet att låta britten köra en äldre modell redan nu i januari – först på egna testbanan Fiorano den 20 eller 21 januari, för att sedan flytta till Barcelona för ytterligare tre testdagar. Genom att låta den nyligen fyllda 40-åringen köra sina maximalt tillåtna 1 000 kilometer direkt ska han bli så varm i kläderna som möjligt i sin nya miljö.
En investering som det är att värva en sjufaldig världsmästare tänker Ferrari inte slarva bort.
Just åldern var dock en aspekt som fick en del experter att ifrågasätta stallchefen Fred Vasseurs val. Och under säsongen 2024 ställdes också frågan: Hur bra är egentligen Hamilton numera?
Föraren med den fina karriären – rekordmånga 105 segrar på 356 lopp och rekordmånga 4862,5 inkörda poäng, bland annat – gick inte riktigt att känna igen det gångna året. Lewis Hamilton sprattlade visserligen till i sitt hemma-GP, segern på Silverstone blev känslosam – den var hans första på 945 dagar. Och i det avslutande loppet i Abu Dhabi fick vi se hans Mercedes ta sig upp genom fältet från startruta 16 till en fjärdeplats.
Men vi fick lika många gånger se honom liksom uppgiven fastna på en position, gnällandes i radio till sin tävlingsingenjör Peter ”Bono” Bonnington på allt som inte fungerade. Klagandet har hörts i många år men har allt som oftast följts av en målmedvetenhet att göra något åt situationen. När ”Bono” sagt sin numera kända fras ”It’s Hammer time” så har tv-tittarna vetat att britten tryckt plattan i mattan.
Men inte alltid 2024. I Brasilien visade Max Verstappen på mästartakter när han klättrade från 17:e plats till första – på ett sätt vi blivit vana att se Hamilton göra. Trots att det var ruskregnväder, som tidigare passat engelsmannen som handen i handsken, så tog sig Mercedesföraren bara från plats 14 till tionde.
Och han sa det själv, under tävlingarna i Qatar: ”Jag är absolut inte snabb längre.”
Vasseur är dock inte det minsta orolig när han nu återförenas med sin GP2-förare:
– Kolla in de 50 varv han gjorde i Vegas, när han startade på ruta 10 och slutade med att nosa på (vinnaren George) Russells växellåda.
Självklart finns en förklaring i att Mercedes inte har levererat en bil som kunnat konkurrera om positionerna allra längst fram i varje lopp. Det var inte som under VM-titelåren när Hamilton visste att han hade farten och kontinuiteten i materialet. Men stallkamraten George Russell visade i São Paulo att det inte hängde på bilen.
Faktum är att Russell inte bara tog fler poäng än Hamilton den gångna säsongen, han var helt överlägsen i kvalstatistiken och slog sin landsman med 18–6.
Många har frågat sig vart Lewis Hamiltons hunger tagit vägen.
Själv sa han inför sista loppet att han underskattat hur svårt detta säsongslånga farväl från Mercedes, efter 12 år i stallet och ett karriärslångt stöd, skulle bli. Att han inte hanterat alla känslor på bästa sätt.
– Jag tror att ni alla har sett mina bästa och sämsta sidor och jag kommer inte att be om ursäkt för någon av dem eftersom jag bara är människa och inte alltid gör allt rätt.
Men inte bara Hamilton själv påverkades. Hans besked om flytt satte i gång en domino-effekt. Carlos Sainz, som lämnade ett kämpande McLaren med förhoppningen att vinna i Ferrari – för att i slutändan se sitt stall slaget av just McLaren, blev helt plötsligt överflödig.
Sainz jakt på nytt jobb lär bli ett tydligt tema i kommande säsong av Netflix ”Drive to survive”. Hur mycket av hemliga möten som tv-bolagets kameror lyckades snappa upp lär vi bli varse. Att spekulationerna i paddocken och bland F1-journalister var många vet vi. Det raka bytet till Mercedes nämndes, men det tyska stallet valde att satsa på unge Kimi Antonelli. Liksom att spanjoren skulle ersätta Sergio Perez i Red Bull. Ett hett spår länge var också Sauber.
Valet föll på Williams, där börjar han nu om i ett av F1-historiens mest segerrika stall men som på sistone kämpat i botten.
När nu bollen var i rullning var det som om fler stall hängde på tåget och valde att förnya sin föraruppställning. Förutom gamla förare i nya stall (utöver redan nämnda har Nico Hülkenberg lämnat Haas för Sauber och Esteban Ocon tagit hans plats i det amerikanska stallet) är det en hel del nya och halvnya namn för F1-tittarna att lära sig.
Strax före jul kom beskedet som alla väntat på, efter en miserabel säsong köpte Red Bull ut Perez från hans kontrakt. Det landar nu på Liam Lawson, som på ett förtjänstfullt sätt ersatte Daniel Ricciardo i systerstallet RB både 2023 och 2024, att axla rollen som Max Verstappens kollega. En stor möjlighet men kanske också en otacksam uppgift med tanke på pressen det innebär och på hur mindre lyckosamma hans företrädare varit.
Testföraren Jack Doohan ersätter Ocon i Alpine. 21-åringen fick göra en tidig debut redan i sista loppet 2024, det slutade med en 15:e plats för australiern.
Oliver Bearman blev under 2024 förste förare i F1-historien att ta poäng för två olika stall i sina två första lopp, när han först vikarierade för Sainz i Ferrari och blev sjua och sedan tog en tiondeplats i Haas. Insatserna belönades med en fast sits i Haas.
F2-mästaren Gabriel Bortoleto har petat Valtteri Bottas i Sauber och totaltvåan Isack Hadjar kliver in i RB när Lawson tar steget uppåt.
Och så var det då Hamilton i Ferrari. I Mercedes vann han 84 lopp och tog sex individuella VM-titlar och bidrog till åtta titlar i konstruktörs-VM. Britten uppfyller en livslång dröm att nu köra för Ferrari.
Det italienska stallet är en vinnare rent pr-mässigt i och med värvningen av en sjufaldig mästare. Frågan är vilken förare de rekryterat? En engagerad medarbetare som gärna vill vara delaktig i utvecklingen av bilens prestanda – absolut. Men på banan?
Är han veteranen som med pånyttfödd gnista tar sig an säsongen likt rookien som var nära att vinna VM direkt? Stallbytet bör i alla fall ge honom en konkurrenskraftig bil till skillnad från hur det sett ut de senaste åren.
Eller är hans killerinstinkt borta?
Själv skriver han på sina sociala medier att han är ivrig att starta året och påminner sina följare om att förändring kan vara en stark kraft:
”2025 – ett år att omfamna nya möjligheter, fortsätta vara hungrig och köra på framåt med ett syfte. Låt oss göra det till ett år att minnas.”
2024 bjöds vi på spänning – vi såg så många som sju förare vinna minst två lopp var, Norris nästan pressa Verstappen ända in på målsnöret i förar-VM och McLaren säkra konstruktörs-VM i sista loppet med bara 14 poängs marginal ner till Ferrari. Med alla omkastningar i stallen är ovisshet, på ett positivt sätt, ordet för 2025.
Den 16 mars körs första loppet, i Australien.
Fakta.Stall och förare 2025
McLaren
● Lando Norris, Storbritannien, 25 år, debut 2019 (4 segrar)
● Oscar Piastri, Australien, 23 år, debut 2023 (2 segrar)
Ferrari
● Charles Leclerc, Monaco, 27 år, debut 2018 (8 segrar)
● Lewis Hamilton, Storbritannien, 40 år, debut 2007 (105 segrar)
Red Bull
● Max Verstappen, Nederländerna, 27 år, debut 2015 (63 segrar)
● Liam Lawson, Nya Zeeland, 22 år, debut 2023 (som bäst 9:a i ett lopp)
Mercedes
● George Russell, Storbritannien, 26 år, debut 2019 (3 segrar)
● Kimi Antonelli, Italien, 18 år, gör debut 2025
Aston Martin
● Fernando Alonso, Spanien, 43 år, debut 2001 (32 segrar)
● Lance Stroll, Kanada, 26 år, debut 2017 (som bäst 3:a)
Alpine
● Pierre Gasly, Frankrike, 28 år, debut 2017 (1 seger)
● Jack Doohan, Australien, 21 år, debut 2024 (som bäst 15:e)
Haas
● Esteban Ocon, Frankrike, 28 år, debut 2016 (1 seger)
● Oliver Bearman, Storbritannien, 19 år, debut 2024 (som bäst 7:a)
RB
● Yuki Tsunoda, Japan, 24 år, debut 2021 (som bäst 4:a)
● Isack Hadjar, Frankrike, 20 år, gör debut 2025
Williams
● Alexander Albon, Thailand, 28 år, debut 2019 (som bäst 3:a)
● Carlos Sainz, Spanien, 30 år, debut 2015 (4 segrar)
Sauber
● Nico Hülkenberg, Tyskland, 37 år, debut 2010 (som bäst 4:a)
● Gabriel Bortoleto, Brasilien, 20 år, gör debut 2025