Lidingö och Stockholm skiljs åt av fjärden Lilla Värtan. På Stockholmssidan ligger Frihamnen och Energihamnen nere vid vattnet.
Nu ska Heidelberg Materials – tidigare Cementa – flytta till Energihamnen. Enligt Stockholms stads förslag ska de få tillstånd att bygga en 100 meter hög cementsilo.
Dessutom ska stadens energibolag få bygga en anläggning som ska fånga in 800 000 ton koldioxid per år i hamnen. Planen är att den ska kunna tas i bruk 2028, Mark- och miljödomstolen har gett miljötillstånd.
– Det är oansvarigt och fullkomligt feltänkt från början. Den 100 meter höga cementsilon kommer att synas över hela Lidingö – och Stockholm. Det här är ett nytt Nobelcenter för Stockholmspolitikerna, vi vill väcka stockholmarnas vrede, säger kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors (M).
Stockholms politiker drog 2018 tillbaka ett förslag om att bygga Nobelcenter på Blasieholmen efter massiva protester.
Hamnen Norvik i Nynäshamn är ett bättre alternativ, anser Eva Lund, Hyresgästföreningen Lidingö.
– Fartygen som ska komma till cementanläggningen går på naturgas, om de kolliderar får det förödande konsekvenser. Lidingöborna kan inte vara trygga i sina hem och Stockholms stad överger sina medborgare, de utsätter dem för livsfara, säger hon.
Eva Lund är också bekymrad över att Stockholm ska lagra den uppfångade koldioxiden i Energihamnen.
– Åtta jättestora tuber med koncentrerad koldioxid rakt framför näsan på Lidingöborna. Hyresgäster jag har pratat med är otroligt upprörda och rädda, en del talar om att flytta. När de som bor här dricker kaffe på sin terrass får de det här rätt i ansiktet, säger hon.
Anders Paulsen, kommunalråd för Lidingöpartiet, är också kritisk till att Stockholm vill muddra utanför Kolkajen i Lilla Värtan för att bygga bostäder.
– Ett förslag är att de ska dumpa giftiga muddermassor i skärgården. Sammantaget är Stockholms planer fullständigt oacceptabla.
Stockholm har låtit företaget Structor riskbyrån göra en riskbedömning av förslaget som rör Energihamnen. De anser att den föreslagna markanvändningen medför olycksrisker men att de kan tolereras, förutsätt att ett antal åtgärder vidtas.
– De har gjort bedömningen på uppdrag av Stockholms stad. Jag ska inte säga att den är beställd, men de överdriver inte riskerna. Om någon lägger en bomb vid koldioxidlagringen skulle det ställa till det oerhört mycket. Och de har inte utrett vad som händer här på Lidingö, säger Anders Paulsen.
Stockholms stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog anser att Lidingöpolitikernas agerande inte är seriöst utan handlar om att skrämma upp folk.
– Jag tror att det egentligen handlar om höga silor, att utsikten förstörs, säger han.
Det är ett miljömässigt egenvärde, enligt Valeskog, att transporter går till sjöss i stället för med lastbil. Att fartyg drivs med naturgas är beprövat och miljövänligt. Att fånga koldioxid är ett mycket viktigt projekt som kan hjälpa till att klara klimatfrågan och, påpekar Valeskog, som regeringen stöder.
– Och att vi skulle dumpa förorenade massor i skärgården är osant och fullkomligt befängt. Alla förorenade massor går till deponi.
Läs mer: Jätteanläggning mot koldioxid får grönt ljus i domstol