Det finns en särskild plats i helvetet för mördare. Snäppet över dem, strax under cykeltjuvarna, hamnar företag som lurar barn och unga på pengar.
För det är ju i klartext vad det handlar om, när elever hetsas att köpa studentmössor för tusentals kronor. Tre leverantörer – ABC-gruppen, CL Seifert och Crownstudent – dominerar marknaden, och de har alla samma ägare.
Säljarna ställer sig på skolgården, de spelar hög musik, snackar och är vänskapliga, berättar personliga anekdoter. Erbjuder studentkommittéerna rabatt på sina egna köp, om medlemmarna marknadsför företaget vidare till sina klasskompisar.
Eleverna blir tillsagda att scanna en QR-kod med mobilen, vissa får rent av intrycket av att de inte får gå därifrån innan de gjort det – utan att förstå att det därmed automatiskt läggs en mössbeställning i deras namn (DN 19/11).
Och det är inga små pengar det handlar om.
3 700 kronor kostar en mössa med de rekommenderade grundtillvalen: vattentät kulle ovanpå mössan (ifall någon stänker alkohol på den), påsydd ficka (praktiskt) och sminkspegel (så att man kan kolla sminket när man står på flaket och ska bli fotad), försäkring (för alla huvudbonadsrelaterade eventualiteter).
Och notan kan lätt springa upp i nästan det dubbla. För sedan tillkommer annat krafs, som säljarna får att framstå som livsnödvändigt och säljer på eleverna till överpris, såsom brodyr, kristaller och blinkande rullande text.
Nybakade studenter kliver ut i vuxenlivet skuldsatta. Med en prålig mössa som de använt en enda gång.
Även efter köpet trycker företaget på, med sms till dem som inte maxat sin order: ”Hej! Vi kollade din beställning och såg att du inte har valt till ett champagneglas som är en produkt många köper till den traditionsenliga champagnefrukosten.” Och självklart erbjuds avbetalning – vilket alltså innebär att nybakade studenter kliver ut i vuxenlivet skuldsatta. Med en prålig mössa som de använt en enda gång.
”De pressar elever på pengar och får en att känna sig utanför om man inte väljer alla tillägg”, säger en av eleverna. En annan minns hur företagets säljare berättade sedelärande historier som den om en kille som valde en budgetmössa, och som sedan inte vågade lägga ut ett enda foto i sociala medier från sin student, eftersom han skämdes så mycket. Där vill man ju inte hamna, eller hur? Eller hur?!
Det är inte konstigt att unga blir oroliga. Studenten förväntas vara deras livs fest, och har blivit en rent grotesk maskin som kostar tiotusentals kronor. Utöver mössan är det champagnefrukostar, baler, flak med ljudanläggning, rökmaskin, konfetti och så kallade ”sprutölspaket” om 800 burkar öl som man sedan sprutar omkring sig.
Och så är det förstås den vanliga studentskivan efteråt, med mat och dryck. Allt detta slösande med pengar – utan att det gör någon gladare. Allra minst de vars familjer inte har råd, och som känner sig utanför i yran.
En presstalesperson försöker skylla på säljarna, säger att mössföretagen ska bli tydligare under utbildningarna, om vad som gäller. Men uppenbarligen är det inte enskilda personer det handlar om, utan en hel företagsstrategi: koncernens försäljningsmetoder har varit föremål för kritik och granskningar i över tio år.
Är det olagligt, som de håller på med? Nej, det kanske det tekniskt sett inte är. Men det är oetiskt och fel. Föräldrarna måste gå samman och hjälpa sina barn att sakta in. Och skolorna behöver inte invänta skärseldens yttersta straff, det går bra att redan nu bestämma att den här sortens företag inte får sätta sin fot på skolgården.
Läs mer:
Lisa Magnusson: Donald Trumps besatthet avslöjar något om honom själv
Lisa Magnusson: En 15-åring med fillers – det är så fel