I Kina har laddhybrider med lång räckvidd på el blivit populära. Nu testar Geelyägda Lynk & Co samma koncept i Europa. Modellen 08 har en bensinmotor och en elmotor och med hjälp av ett batteri på cirka 40 kWh klarar den 20 mil på el mellan laddningarna.
Till skillnad från bilar med så kallad räckviddsförlängare, där bensinmotorn agerar generator men inte driver direkt på hjulen, är 08 en mer traditionell laddhybrid där både el- och bensinmotor är kopplade till hjulaxeln.
Tekniken liknar den som finns i Lynk & Co:s modell 01, men när den har en räckvidd på 7,5 mil har den större 08 alltså betydligt längre räckvidd mellan laddningarna.
Tanken är att modellen ska locka köpare som vill köra all vardagskörning på el, men utan att behöva tänka på laddning på långresor. En annan tänkbar köpare är den som kör med släp ibland, eftersom det hämmar räckvidden i en elbil markant.
– Det är en laddhybrid men den är unik i sitt slag och den första i Europa med 20 mil elektrisk räckvidd. Sen kan den också snabbladdas från 10–80 procent på 30 minuter, så det går att köra långt bara på el om man vill också, säger Nicolas Lopez Appelgren, vd för Lynk & Co i Europa.
Men behövs den här typen av bil när laddnätverket byggs ut allt mer?
– Den fyller en viktig roll för människor som kanske är lite oroliga för laddning och för att ta steget till en 100 procent elektrisk bil. Här finns tryggheten i en bensinmotor också och en total räckvidd på 110 mil.
Lynk & Co 08 introducerades på den kinesiska marknaden hösten 2023 och enligt Nicolas Lopez Appelgren är erfarenheten därifrån att det finns kunder som har svårt att ladda hemma eller på jobbet, och som därför efterfrågar en laddhybrid med längre räckvidd än vanligt.
– Det finns marknader i Europa också där laddnätverken inte är så väl utvecklade. Även i Sverige, som har en väl utvecklad infrastruktur, kan det bli ont om laddare i sportlovstider.
Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet