Vid årsskiftet införs en ny sträng miljözon i Stockholms citykärna. I området – som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen – blir det totalförbud mot renodlade bensin- och dieselbilar. Sammantaget omfattas 20 kvarter och ungefär 180 000 kvadratmeter.
Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) har motiverat valet av plats med att många gående rör sig i området och att privatbilismen i nuläget är begränsad här. Tanken är att zonen sedan ska utvidgas under det första halvåret 2025.
På måndagskvällen kommer beslutet att klubbas i kommunfullmäktige. Moderaterna, som tidigare har avfärdat zonen som symbolpolitik, är fortsatt skarpt kritiska.
– Det har inte presenterats någon konsekvensanalys. Det här är helt enkelt ett dåligt underbyggt beslut. Därför kommer jag att skicka in en överklagan till länsstyrelsen, vilket är väldigt ovanligt i Stockholmspolitiken. Men vi Moderater vill göra vårt yttersta för att detta prövas i de instanser som finns, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).
Enligt Dennis Wedin behöver det utredas om platsen faktiskt är ett särskilt miljökänsligt område. Han menar också att införandet av en miljözonen skulle ställa till med betydande problem för flera företag. Han vänder sig bland annat mot den snäva tidsramen och menar att många företagare inte hinner ställa om sina transportflottor.
– Vi märker av en stor oro. Jag har pratat med företag som överväger att flytta från zonen, kopplat till de investeringar som de snabbt måste göra, säger Dennis Wedin som menar att införandet av zonen kommer medföra att trafiken flyttas till andra platser där det finns fler boende.
En bättre lösning vore enligt Moderaterna att bygga Östlig förbindelse, en tunnel under Saltsjön, och därmed leda trafiken runt innerstaden.
– Vi vill också jobba för att göra det billigare att parkera för elbilar och sänka trängselskatten för de som kör miljövänligt. Stimulans i stället för förbud, säger Dennis Wedin.
Miljözon 3 – det här gäller
Vilka fordon som får åka i zonen är reglerat
För personbilar gäller:
Rena elfordon tillåts.
Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
Bränslecellsfordon tillåts.
Laddhybrider tillåts inte.
För lätta lastbilar och lätta bussar gäller:
Rena elfordon tillåts.
Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
Bränslecellsfordon tillåts.
Laddhybrider tillåts inte.
För tunga lastbilar och tunga bussar gäller:
Rena elfordon tillåts.
Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
Bränslecellsfordon tillåts.
Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
Undantagna fordon
Väghållningsfordon.
Arbetsmaskiner.
Fordon som används i yrkesutövning av polis, läkare och veterinär.
Transport av sjuka personer till läkare eller sjukhus.
Fordon som används av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer.
Fordon som brukas av Försvarsmakten.
Fordon som används vid särskilt anordnade transporter så som färdtjänst
fordon med förare eller passagerare som har ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Källa: Stockholms stad