Den första svenska bilen rullade ut från Surahammars bruk 1897 och redan 1903 fanns fyra bilfabriker i Sverige. Bilismen tog snabbt fart och med den behovet av drivmedel – bensin. I början köptes denna i dunkar på apotek och i kemikalieaffärer eller i trätunnor direkt från oljelager.
Sveriges sannolikt första renodlade bensinstation öppnade 1918 i Norrköping under varumärket Mack. Det var sedan så bensinstationerna i folkmun kom att kallas kort och gott – mack. AB Mack var i sin tur företaget som utvecklade och tillverkade de första bensinpumparna som pumpade upp bensin ur en nedgrävd cistern.
Oljebolaget Shell kom till Sverige 1912 och började också mot slutet av 1910-talet öppna egna bensinstationer. Sedan kom många i dag bekanta men delvis bortglömda namn att dyka upp längs våra vägar, som Koppartrans, Esso, Texaco, Nynäs, Fina, Gulf, BP och OK.
I slutet av 1930-talet innebar det att det fanns omkring 13 000 bensinstationer i Sverige. Många naturligtvis små och långt ifrån dagens fullservicestationer. De tidiga mackarna var i stort sett inte mer än en bensinpump och ett skjul. Ganska snart kom de dock att även utvecklas till många svenska samhällens självklara samlingspunkt – och många resenärers främsta livlina.
Sedan 1930-talet har antalet försäljningsställen för drivmedel minskat drastiskt. 1968 fanns omkring 9 000 svenska mackar. Idag är de bara omkring 3 000.
Läs fler artiklar om biltrafik














