Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Andrea Svanbäck: Har Alex Schulman sovit under en sten?

maj 10, 2025

Mardrömsrond för Åberg – tredje sämst av alla

maj 10, 2025

Källor: USA överväger att lägga Grönland under sitt nationella försvar

maj 10, 2025

En roman om att vara den som överlever andras död

maj 10, 2025

Förbundskapten: ”Ett perfekt manus för en match”

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Malmöbolaget ska leverera bilpooler till parkeringsjätten
Ekonomi

Malmöbolaget ska leverera bilpooler till parkeringsjätten

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 19, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

– Det här banar fullständigt väg för oss att få ut bilar på de bästa möjliga ställena, säger Kenneth Falk, medgrundare och säljchef på Ourgreencar.

Parkeringsjätten Aimo Park, som i dag driver över 6 000 anläggningar och har hand om en kvarts miljon p-platser i Sverige, Norge och Finland, ingår ett strategiskt partnerskap med Ourgreencar. Det innebär att Malmöbolaget får förtur att ställa ut sina bilar i Aimos så kallade mobilitetshubbar.

– Det är en stor styrka, inte bara för oss och Aimo utan även för användarna om de vet att det finns tillgång till flera olika sorters fordon, vilket gör det lättare att välja mer hållbara alternativ, säger Thomas Droben, medgrundare och vd på Ourgreencar.

Ourgreencar är mest kända för att placera fordonspooler i fastigheter, hos företag och i bostadsrättsföreningar. Ungefär 20 procent av bolagets bestånd är så kallade stationsbaserade öppna bilpooler, med ett liknande upplägg som till exempel Kinto Share och Hyre. Allt som allt har de över 300 bilar i sina pooler. Den siffran lär öka rejält de närmsta åren.

– Det är svårt att säga ett exakt antal för allt är lite i sin linda nu. Men det handlar ändå om en så pass betydande andel att vi omedelbart måste jobba med att allokera nya bilar. På sikt blir det ändå en ansenlig procent av vårt totala bestånd, säger Falk.

Planen är att rulla ut bilpooler på upp till 15 orter det närmsta året – med start redan nu i april.

– Först ut blir Göteborg, sedan väntar både Malmö och Stockholm och en radda andra städer. – både däremellan och ovanför. Detta är inte ett test. Nu kör vi helt enkelt, säger Mikael Nyholm, affärsdirektör på Aimo Park.

Han tror att bildelning kommer att bli ett vanligare fenomen framöver.

– Det är inte alla som äger en egen bil, och för dem är bildelning ett hållbart och flexibelt alternativ. Och det är givetvis en utveckling som vi vill vara med och möjliggöra.

Vad betyder det här för bildelningen i Sverige i stort?

– Det är ingen hemlighet att våra branschkollegor har varit aggressiva på att plocka upp så mycket de kan vad det gäller tomma p-platser. Och i synnerhet efter att Volvo on Demand lade ner i början av året. Men plötsligt så bidrar den här affären till att vi plötsligt är med på kartan, säger Kenneth Falk.

Vad är fördelen med att ha en fast partner som driver parkeringsanläggningar över hela Sverige?

– Det här banar fullständigt väg för oss att få ut bilar på bästa möjliga ställen. Och det skadar inte heller att Aimo med sitt stora nätverk av kunder och potentiella användare kommer att hjälpa oss att snabbt få beläggning på de bilar vi ställer ut, säger Falck.

Ourgreencar kunde visa upp ett positivt resultat 2023. Hur det gick 2024 vill bolaget inte avslöja, men Thomas Droben ger några hintar.

– Det ser bra ut om man ser till hur marknaden i övrigt såg ut 2024. Vi är framåt och uppåt, så det är positivt, säger han.

Framgångsreceptet ligger i att Ourgreencar, trots sina få år på marknaden, lyckats teckna ramavtal med flera av de största fastighetsutvecklarna i Sverige, däribland JM, Heimstaden, Riksbyggen, Bonava, Studentbostäder och HSB.

Läs mer:

Bolagen bakom parkeringsapparna drar in miljarder

Här byggs Sveriges första bemannade laddmack

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Försäkringspremier på Tesla stiger kraftigt

Ekonomi maj 10, 2025

LO-kritik mot SKR: ”Onödigt dramatiskt om arbetskraftsbrist”

Ekonomi maj 10, 2025

Uppsving för stora löplopp – men fortsatt tufft för mindre aktörer

Ekonomi maj 10, 2025

Köpte bensinslukare i stället för elbil – sparade pengar

Ekonomi maj 10, 2025

Volvo Cars AI-bolag har i tysthet dubblat styrkan i Lund

Ekonomi maj 10, 2025

Möt miljardärerna som vill göra gott med sina pengar

Ekonomi maj 10, 2025

Siffror: Så mycket har begagnade Teslabilar rasat i värde

Ekonomi maj 9, 2025

Carl Johan von Seth: Trumps filmtullar sparkar upp dörren till ett ekonomiskt Narnia

Ekonomi maj 9, 2025

Peter Carlsson satsar igen efter Northvoltkraschen

Ekonomi maj 9, 2025

Redaktörens Val

Mardrömsrond för Åberg – tredje sämst av alla

maj 10, 2025

Källor: USA överväger att lägga Grönland under sitt nationella försvar

maj 10, 2025

En roman om att vara den som överlever andras död

maj 10, 2025

Förbundskapten: ”Ett perfekt manus för en match”

maj 10, 2025

Här är männen som påverkar Vita husets politik

maj 10, 2025

Senaste Nytt

Ledare: Sänk barnbidraget för alla kärnfamiljer med två barn

maj 10, 2025

Zaho de Sagazan: ”Jag vill få folk att både tokdansa och gråta”

maj 10, 2025

Slummens gudinna ligger runt utan att veta varför

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?