Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Frontexchefen: Jag ser hellre att människor överlever i Libyen än dör på Medelhavet

Frontexchefen: Jag ser hellre att människor överlever i Libyen än dör på Medelhavet

december 7, 2025
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

december 7, 2025
Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Marcus Derland: Min långresa synade elbilsmyten
Ekonomi

Marcus Derland: Min långresa synade elbilsmyten

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 15, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Marcus Derland: Min långresa synade elbilsmyten

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Från Gagnef i Dalarna till Kalix i Norrbotten är avståndet strax över 100 mil för den som väljer inlandsvägen över Hälsingland, Härjedalen, Jämtland och Västerbotten. Enligt Google maps en nätt resa på tolv timmar och 29 minuter.

Klockan är 07.16 när jag sätter mig bakom ratten i Gagnef. Batteriet på elbilen är fulladdat och det regnar lätt. Första delen av färden går norrut genom Siljansbygden. I Rättvik köper jag en kopp kaffe och surdegsmacka och tänker att det vore fränt att åka hit till sommaren och kolla på raggare i fossila bilar, under den årliga bilträffen Classic car week.

Passerar Furudal och fortsätter vägen upp mot Los och möter kanske två bilar under närmsta timmen. Lämnar Hälsingland och kör in i Härjedalen. Anländer Ytterhogdal efter nästan tre timmar bakom ratten, det är dags för första laddningen. Smidigt, här finns kraftfulla snabbladdare. Går in på Ica och köper mineralvatten och en trisslott. Tio minuters laddning är allt som krävs för att jag ska ta mig upp till Jämtland och Östersund.

Efter totalt fem timmars körning är jag i Östersund där resans längsta laddstopp väntar men också lunch och en trisslott. Det blir en tunnbrödrulle med extra räksallad. Tur att de flesta bensinstationer nuförtiden har en liten kafédel med bord och stolar. Det passar oss batteribilstrafikanter som emellanåt behöver vänta lite längre.

Från Gagnef till Kalix är det strax över 100 mil

Grafik: DN

Med ett nästan fulladdat batteri styr jag mot Västerbotten och Dorotea där en ensam snabbladdare väntar bakom Systembolaget. Anländer efter drygt två timmar. Finaste sevärdheten längs vägen var virkeslagret i Hoting och dess enorma ansamling timmer.

Har kommit ungefär halvvägs, 50 mil. Bilturen börjar kännas i gubbkroppen som dagen till ära utrustats med stödstrumpor. Avslutar pausen med några stretchövningar som ingen Doroteabo behöver bevittna. Jag är ensam vid laddstolpen bakom systemet.

Hittills har resan varit enkel. Härifrån väntar mörker och regn. Vägarna är kurviga, smala och saknar viltstängsel. Etappen går upp mot Lycksele och regnet tilltar genom tallskogar och myrmarker.

Lycksele välkomnar med ljuset från ortens pampiga hotell vid Umeälven. Är sugen på kaffe. Glömmer bort att köpa en trisslott. Laddningen funkar utmärkt och regnet har övergått till duggande.

Gäspar till när laddkabeln sätts tillbaka i sin hållare. Lämnar Västerbotten och styr mot hemlänet Norrbotten. Duggregnet var kortvarigt. Snart regnar det så hårt att vindrutetorkaren går på max. Behöver något uppiggande. Iron Maidens ”Brave new world”-platta hjälper till. Färden ut mot kusten och den hägrande E4:an vid Piteå blir ändå slitig.

Äntligen når jag Piteå efter två och en halv timme. Här räcker att kräma upp batteriet så jag tar mig de sista tretton milen till Kalix. Köper mig en trisslott och skrapar äntligen fram en vinst på 60 kronor!

Sista sträckan går som en dans.

Strax efter klockan åtta på kvällen backar jag upp mot laddaren hemma vid huset.

Slutsats. Det går ypperligt att färdas med elbil i de mest ensliga delarna av Sverige. Det enda som krävs är lite planering. Samtliga laddare fungerade felfritt och där jag inte hade rätt app fungerade det smidigt att betala med Swish. Värt att notera att körningen gjordes när termometern höll sig på rätt sida om nollstrecket. Vid kall väderlek blir räckvidden som bekant kraftigt begränsad med en batteribil. Men fortfarande finns tillräckligt med laddare så att en hyfsat modern elbil med bra räckvidd hade klarat körningen även vid minusgrader.

Kul att utmana sig själv och de egna föreställningarna. För vem vill bli ihågkommen som en bakåtsträvare?

Läs fler texter från DN Motor.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

7 motorklappar att lägga under granen

7 motorklappar att lägga under granen

Ekonomi december 6, 2025
Ny Mazda – där inget är sig likt

Ny Mazda – där inget är sig likt

Ekonomi december 6, 2025
Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Ekonomi december 6, 2025
Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Ekonomi december 6, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Ekonomi december 5, 2025
Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Ekonomi december 5, 2025
”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

Ekonomi december 5, 2025
Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Ekonomi december 4, 2025
Carl Johan von Seth: Till slut får vi lite, lite lägre priser

Carl Johan von Seth: Till slut får vi lite, lite lägre priser

Ekonomi december 4, 2025

Redaktörens Val

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

december 7, 2025
Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025

Senaste Nytt

Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

december 6, 2025
80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

december 6, 2025
Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?