Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Bästsäljande brittiska författaren Frederick Forsyth död

juni 10, 2025

Zelenskyj: Ett av de värsta anfallen mot Kiev i natt

juni 10, 2025

Protesterna mot ICE sprider sig till fler städer i USA

juni 10, 2025

Nisse: Viss kontakt med livad publik

juni 10, 2025

Efter svåra kampen – vännerna springer Broloppet: ”Ska ge cancern fingret”

juni 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Maria Müllern-Aspegren: Teaterdebatten känns som en bitter vårdnadstvist om ungdomen
Kultur

Maria Müllern-Aspegren: Teaterdebatten känns som en bitter vårdnadstvist om ungdomen

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Kulturdebatten som rasar om teaterns påstådda föråldring och akuta ocoolhet började i Malmö (Sydsvenskan, 31/3) men har nu spritt sig över landet (DN, 5/5, 8/5). Den känns lite som två föräldrar i en bitter vårdnadstvist om ungdomen. Det förbryllar då att man, trots sina bästa försök att vara så nere med kidsen som möjligt, inte verkar ha någon aning om vad unga personer faktiskt gillar. Det handlar inte om att de är för konservativa för att uppskatta kissa-på-tårtan-teater, som Inkonsts Petra Huisman menar i Sydsvenskan (”När unga kräver triggervarningar ligger teatern illa till”, 9/4) utan snarare om att den formen av coolt slutade vara särskilt subversiv för många år sedan.

De första ungdomarna, fyrtiotalisterna, hade sina gitarrer, fredsbudskap och psykedelia. Deras barn, sjuttiotalisterna, gjorde uppror genom att kasta gitarren i publiken, glömma fred och knarka tyngre skit. Är det då underligt att dagens unga inte är intresserade av att producera eller ens tycka om deras föräldrars numera traditionellt otraditionella chockteater?


Det är också sant att den unga publik man vill locka inte längre har råd att gå på teater, eller ens att göra särskilt mycket alls

Det är sant att pengaflödet till svensk kultur stryps, år efter år, och att vägen för att få finansiellt stöd till teater blir allt snävare. Det är också sant att den unga publik man vill locka inte längre har råd att gå på teater, eller ens att göra särskilt mycket alls. Teatern har därmed blivit både svårare att skapa och att ta del av.

Trots det, eller kanske just i respons till detta, finns det en levande gräsrotsscen i Malmö, som spelas i och hämtar sina berättelser från miljöer där den unga malmöbon faktiskt befinner sig. Ta Teater Kobras ”Tjejer”, en följetong till teater som framför sina ”avsnitt” i källaren till ett genuint sunkhak (det märker man på armén av enögda banditer uppradade mittemot baren).


Publiken sitter på golvet med en stor stark i handen, en blandad skara av folkhögskolestudenter, Möllanveteraner och en och annan sextioplussare

Premissen är: ”Tänk om Lena Dunham satte handlingen till ’Girls’ i Malmö”, och den spelas övertygande och underhållande av ett gäng i tjugoårsåldern, på nästan inga pengar alls. Publiken sitter på golvet med en stor stark i handen, en blandad skara av folkhögskolestudenter, Möllanveteraner och en och annan sextioplussare (dem kan man nog aldrig utrota från en teaterpublik, hur mycket vissa än verkar vilja det).

Man kan förvisso tycka att det är sorgligt om den enda scenen för ung teater nuförtiden är källaren på Pizzeria Rex, men det kanske också är hela poängen. Att bra teater nu både metaforiskt och bokstavligen befinner sig underground innebär ju också att den kan existera fri från mycket av det som annars riskerar att tynga ner den. Den unga teatern är åtminstone inte död, bara förflyttad. Om ni sedan inte vågar gå till de rummen är det er förlust.

Läs mer:

Rikard Lekander: Det är knappast coolt med ålderism inom teatern

Hampus Hallberg: Såklart teatern blir ocool när alla är så gamla

Jacob Lundström: Hur ”coolt” är äckelägget i Göteborg?

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Bästsäljande brittiska författaren Frederick Forsyth död

Kultur juni 10, 2025

Nisse: Viss kontakt med livad publik

Kultur juni 10, 2025

Johan Croneman: Varifrån kommer kvinnors makabra intresse för mord på tv?

Kultur juni 10, 2025

Molly Sandén: ”Jag har haft identitetskriser hela mitt liv”

Kultur juni 10, 2025

Funkpionjären Sly Stone död

Kultur juni 9, 2025

Domstol avfärdar Baldonis förtalsstämning

Kultur juni 9, 2025

Nobelpristagaren Abdulrazak Gurnah skriver inte för att läsaren ska leva sig in

Kultur juni 9, 2025

Gud i London – mot slutet av sitt liv skrev Stig Dagerman en märklig text

Kultur juni 9, 2025

Johan Schaar: Freedom flotilla har vind i seglen när Sverige sviker

Kultur juni 9, 2025

Redaktörens Val

Zelenskyj: Ett av de värsta anfallen mot Kiev i natt

juni 10, 2025

Protesterna mot ICE sprider sig till fler städer i USA

juni 10, 2025

Nisse: Viss kontakt med livad publik

juni 10, 2025

Efter svåra kampen – vännerna springer Broloppet: ”Ska ge cancern fingret”

juni 10, 2025

Bilfabriker kan bli vapenfabriker: ”Ett försök att slå två flugor i en smäll”

juni 10, 2025

Senaste Nytt

Johan Croneman: Varifrån kommer kvinnors makabra intresse för mord på tv?

juni 10, 2025

Ny vinst för Florida – tar greppet om Stanley Cup

juni 10, 2025

Hanna Hellquist: Ordet ”alltid” hör egentligen inte hemma i människovärlden

juni 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?