Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Tidigare okänd elitstyrka skyddar Khamenei

juni 21, 2025

Släppt aktivist: ”Kommer fortsätta stå upp för Palestina”

juni 21, 2025

Hanna Fahl: Är Sabrina Carpenter nykonservativ, ironisk eller bara sexig?

juni 21, 2025

Så vill Muslimska brödraskapet påverka Bryssel

juni 21, 2025

Lyckoforskaren: Ta semestern på lika stort allvar som karriären

juni 21, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
14°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Maria Müllern-Aspegren: Teaterdebatten känns som en bitter vårdnadstvist om ungdomen
Kultur

Maria Müllern-Aspegren: Teaterdebatten känns som en bitter vårdnadstvist om ungdomen

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Kulturdebatten som rasar om teaterns påstådda föråldring och akuta ocoolhet började i Malmö (Sydsvenskan, 31/3) men har nu spritt sig över landet (DN, 5/5, 8/5). Den känns lite som två föräldrar i en bitter vårdnadstvist om ungdomen. Det förbryllar då att man, trots sina bästa försök att vara så nere med kidsen som möjligt, inte verkar ha någon aning om vad unga personer faktiskt gillar. Det handlar inte om att de är för konservativa för att uppskatta kissa-på-tårtan-teater, som Inkonsts Petra Huisman menar i Sydsvenskan (”När unga kräver triggervarningar ligger teatern illa till”, 9/4) utan snarare om att den formen av coolt slutade vara särskilt subversiv för många år sedan.

De första ungdomarna, fyrtiotalisterna, hade sina gitarrer, fredsbudskap och psykedelia. Deras barn, sjuttiotalisterna, gjorde uppror genom att kasta gitarren i publiken, glömma fred och knarka tyngre skit. Är det då underligt att dagens unga inte är intresserade av att producera eller ens tycka om deras föräldrars numera traditionellt otraditionella chockteater?


Det är också sant att den unga publik man vill locka inte längre har råd att gå på teater, eller ens att göra särskilt mycket alls

Det är sant att pengaflödet till svensk kultur stryps, år efter år, och att vägen för att få finansiellt stöd till teater blir allt snävare. Det är också sant att den unga publik man vill locka inte längre har råd att gå på teater, eller ens att göra särskilt mycket alls. Teatern har därmed blivit både svårare att skapa och att ta del av.

Trots det, eller kanske just i respons till detta, finns det en levande gräsrotsscen i Malmö, som spelas i och hämtar sina berättelser från miljöer där den unga malmöbon faktiskt befinner sig. Ta Teater Kobras ”Tjejer”, en följetong till teater som framför sina ”avsnitt” i källaren till ett genuint sunkhak (det märker man på armén av enögda banditer uppradade mittemot baren).


Publiken sitter på golvet med en stor stark i handen, en blandad skara av folkhögskolestudenter, Möllanveteraner och en och annan sextioplussare

Premissen är: ”Tänk om Lena Dunham satte handlingen till ’Girls’ i Malmö”, och den spelas övertygande och underhållande av ett gäng i tjugoårsåldern, på nästan inga pengar alls. Publiken sitter på golvet med en stor stark i handen, en blandad skara av folkhögskolestudenter, Möllanveteraner och en och annan sextioplussare (dem kan man nog aldrig utrota från en teaterpublik, hur mycket vissa än verkar vilja det).

Man kan förvisso tycka att det är sorgligt om den enda scenen för ung teater nuförtiden är källaren på Pizzeria Rex, men det kanske också är hela poängen. Att bra teater nu både metaforiskt och bokstavligen befinner sig underground innebär ju också att den kan existera fri från mycket av det som annars riskerar att tynga ner den. Den unga teatern är åtminstone inte död, bara förflyttad. Om ni sedan inte vågar gå till de rummen är det er förlust.

Läs mer:

Rikard Lekander: Det är knappast coolt med ålderism inom teatern

Hampus Hallberg: Såklart teatern blir ocool när alla är så gamla

Jacob Lundström: Hur ”coolt” är äckelägget i Göteborg?

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Hanna Fahl: Är Sabrina Carpenter nykonservativ, ironisk eller bara sexig?

Kultur juni 21, 2025

Arne Dahl: ”Att börja skriva deckare liknade ett sexuellt uppvaknande”

Kultur juni 21, 2025

Årets Bergmanvecka går i skräckens tecken

Kultur juni 21, 2025

Läckert barockporträtt av 1700-talsgrevinna är månadens bästa klassiska skiva

Kultur juni 21, 2025

När värdetransportrånet är snabbaste vägen till odödlighet

Kultur juni 21, 2025

Terapiroman lika inspirerande som väntrummet hos psykologen

Kultur juni 21, 2025

Tonsättaren Britta Byström: ”Jag kan fastna för en viss stämning i ett konstverk”

Kultur juni 21, 2025

Birgitta Rubin: Konstsommar med massor av publikmagneter

Kultur juni 21, 2025

Politiska poddar större än traditionella nyhetsmedier i USA

Kultur juni 21, 2025

Redaktörens Val

Släppt aktivist: ”Kommer fortsätta stå upp för Palestina”

juni 21, 2025

Hanna Fahl: Är Sabrina Carpenter nykonservativ, ironisk eller bara sexig?

juni 21, 2025

Så vill Muslimska brödraskapet påverka Bryssel

juni 21, 2025

Lyckoforskaren: Ta semestern på lika stort allvar som karriären

juni 21, 2025

Arne Dahl: ”Att börja skriva deckare liknade ett sexuellt uppvaknande”

juni 21, 2025

Senaste Nytt

Islamolog: ”Europeiska politiker har gått i Muslimska brödraskapets fälla”

juni 21, 2025

Ledare: Vi svävar på amerikanska moln – och landningen kan bli smärtsam

juni 21, 2025

Medarbetaren överlevde kraschen: ”Det bara small, och så flög han ut”

juni 21, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?