Kinas ledare Xi Jinping är i veckan i Europa för första gången sedan pandemin bröt ut för fem år sedan. Under den tiden har flertalet EU-länder blivit mer misstänksamma i sin syn på Kina.
De senaste veckorna har bjudit på nyheter som gripande av kinesiska spioner på flera håll i Europa, en räd mot ett statligt kinesiska bolag som säljer säkerhetsutrustning till europeiska flygplatser och europeiska hamnar fulla av kinesiska elbilar.
Xi Jinping kan alltså räkna med tuffa diskussioner på resan som han hoppas ska befästa Europa som en partner lättare att hantera än USA.
Största tvistefrågan är Rysslands invasion av Ukraina, som har skakat om hela det säkerhetspolitiska läget i Europa. Här går EU och Kina helt olika vägar. Medan europeiska företag dragit sig ur Ryssland för att pressa landets ekonomi har kinesiska fyllt deras hål, trots att Kina officiellt har en neutral hållning i kriget.
Den kinesiska exporten till Ryssland har ökat kraftigt och enligt rapporter stöttar en del av den rysk vapentillverkning. Det handlar om export av maskinteknik och elektronik som kan användas i tillverkningen av drönare, stridsvagnar och flygplan.
När USA:s utrikesminister Antony Blinken besökte Peking i förra veckan uppmanade han i starka ordalag Kina att upphöra med den typen av export. Ett budskap som Frankrikes president Emanuel Macron väntas upprepa.
Under andra halvan av resan, som går till Serbien och Ungern, kan Xi Jinping sänka axlarna.
Ett annat trätoområde är den kinesiska överkapaciteten på produkter som solpaneler och elbilar. EU anklagar Kina för att genom statliga subventioner konkurrera på ojämlika villkor.
Särskilt aktuellt är elbilar. Ett överflöd av kinesiska elbilar står redo att svämma över till låga priser på den europeiska marknaden. Inom kort väntas en EU-granskning av de kinesiska bolagen bereda vägen för strafftullar. På detta område kan man vänta sig att Xi Jinping kommer att argumentera.
Det kan bli tuffa diskussioner med Macron och EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen som också deltar vid måndagens möte i Paris. Hon har tidigare visat att hon är redo att gå hårt fram mot Kina.
Under andra halvan av resan, som går till Serbien och Ungern, kan Xi Jinping sänka axlarna. Det är två länder som hör till de mest Kinavänliga i Europa och som till skillnad från de flesta EU-länder deltar i Kinas stora infrastruktursatsning den nya Sidenvägen.
Kina har bland annat satt upp bilbatterifabriker för elbilar i Ungern och har som en del av Nya Sidenvägen finansierat en järnväg som ska gå mellan Budapest och Belgrad. Som tack har Ungern utmärkt sig i EU-kretsen genom att blockera uttalanden som kritiserar mänskliga rättigheter i Kina.
Det är alltså ett splittrat Europa som Xi Jinping anländer till och det är till Kinas fördel. En union som inte är enig är lättare att utnyttja.
Lyckas han dessutom slå in en kil mellan EU och USA är det en framgång sett ur kinesiskt perspektiv. Förutsättningarna finns.
Den franske presidenten markerade tydligt när han besökte Kina förra året att Frankrike är självständigt och inte ställer sig bakom USA i alla lägen. Uttalandet kom i samband med en fråga om Taiwan som Kina anser tillhör dess territorium och som man hotar invadera militärt om alla andra vägar är uttömda.
Europa borde hålla sig borta från spänningen mellan USA och Kina vad gäller Taiwan, sade Macron och väckte uppror i övriga EU.
Läs mer:
Europas oro: Total dominans för kinesiska elbilar
Blinken: Utan Kinas stöd skulle Ryssland ha problem i kriget mot Ukraina