Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Här är de 20 bästa museerna att besöka med barn i sommar

juni 22, 2025

Hammarby tappade poäng – missade serieledning

juni 22, 2025

30 år sedan svenskt EU-medlemskap – men allt färre svenskar i Bryssel

juni 22, 2025

Så gick operation Midnight Hammer till

juni 22, 2025

Jens Littorin: Ett djupt splittrat karateförbund samlas för val

juni 22, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Max Hjelm: En gangster är också en mecenat för Kultursverige
Ledare

Max Hjelm: En gangster är också en mecenat för Kultursverige

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 10, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

När kulturbudgeten skulle klubbas i höstas höll Kristdemokraternas kulturpolitiske talesperson Roland Utbult ett tal: Han såg framför sig mecenaternas återkomst.

Dramatikern Gertrud Larsson bestämde sig för att skriva en teater om det. Ett nollbudgetprojekt. Utbult accepterade att vara med.

Teatern sattes upp på Teater Brunnsgatan 4. Tre kvinnor i sina bästa år skojar i ”Mecenatens återkomst” om hur de inte fått pengar från Kulturrådet trots att de skrivit i ansökan att de var ickebinära och tornedalingar. Nästa gång får vi låtsas att vi är samer, det är vattentätt för ingen vågar bråka med samer, utbrister en av raggsockorna som får agera skådespelare i brist på pengar – och börjar jojka.

I pjäsen beklagar de sig över att Sveriges miljardärer inte gett dem pengar, och att de till slut tvingats vända sig till en rysk gangster (en mecenat!) och spränga en port för att få pengar till produktionen.

Egentligen delar nog de flesta bilden av läget. Det är för lite pengar i kulturen, och det allt för stora beroendet av offentlig finansiering har varit skadligt. Myndigheten för kulturanalys pekade ju för något år sedan på det stora problemet med den politiska styrningen.

Men privat kapital kan också ställa obekväma krav (om än inte nödvändigtvis olagliga), och kommer sällan små teatergrupper till del.


Egentligen delar nog de flesta bilden av läget. Det är för lite pengar i kulturen, och det allt för stora beroendet av offentlig finansiering har varit skadligt

Och visserligen lade regeringen den minsta kulturbudgeten andelsmässigt på 20 år. Frågan är bara om en nedskärning på 0,06 procentenheter av statens utgifter är anledning att ropa att Kultursverige har tystnat.

Jag är för ung för att ha upplevt det tydligt då, men var kulturen verkligen tyst när Göran Persson var statsminister och andelen var mindre?

Och samtidigt, varför envisas kulturdepartementet med att utpeka den kulturdel som klagar på mindre bidrag, som inte hinner ställa om till privat finansiering, som ”gråterskor” och framställer dem som bortskämda? Målet med denna agitation måste väl vara att skapa ett medialt bråk med kulturvärlden och framställa den som oskön? Det är ju den känslan man får när man lyssnar på Parisa Liljestrand.

Men Gertrud Larsson och hennes vänner med en publik på, vadå, 50 pers, är knappast en elit. Eliten är väl i så fall operan, som fick 300 miljoner kronor av privata donatorer och närmare 3 miljarder av staten. Sådana pengar kommer inte många privata teatergrupper få se.

Ett hav av överdriven apokalypsrop från kulturen, och närmast populistisk retorik från politiken. Kan vi inte lugna ned oss och snacka lite?

Borgerligt tänkt av mig, jag vet. Men Roland Utbult vågade till slut inte vara med i teatern fysiskt (om än i en inspelning). Anledningen var bland annat en nidvisa om kulturministern.

Ingen tjänar på en sådan här konflikt, där alla repliker utropas i falsett. Men det blev i alla fall bra teater.

Läs mer:

Max Hjelm: Är det verkligen DN som skriker i falsett, SvD?

Lilian Sjölund: De vill bura in 13-åringar – finns det någon skamgräns för Liberalerna?

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Ledare: Konsekvenserna är omöjliga att överblicka

Ledare juni 22, 2025

Ledare: Vi svävar på amerikanska moln – och landningen kan bli smärtsam

Ledare juni 21, 2025

Ledare: Ingen överraskades när barnen blev brottslingar – ändå räddades de inte från gängen

Ledare juni 21, 2025

Lisa Magnusson: Medelåldern är pinsam och läskig – men inte bara

Ledare juni 21, 2025

Lisa Magnusson: Är Unicefs nya rapport skriven av ett barn?

Ledare juni 20, 2025

Lilian Sjölund: Ska skåningarna frysa i väntan på kärnkraft?

Ledare juni 20, 2025

Elias Rosell: Nödvändig försvarssatsning gör att vi måste diskutera ”onödvändiga” utgifter

Ledare juni 19, 2025

Ledare: Liberalerna kan bli Sveriges riktiga kungamakare

Ledare juni 19, 2025

Gina Gustavsson: Plötsligt togs ett kollektivt beslut om att alla skulle pausa minnet

Ledare juni 19, 2025

Redaktörens Val

Hammarby tappade poäng – missade serieledning

juni 22, 2025

30 år sedan svenskt EU-medlemskap – men allt färre svenskar i Bryssel

juni 22, 2025

Så gick operation Midnight Hammer till

juni 22, 2025

Jens Littorin: Ett djupt splittrat karateförbund samlas för val

juni 22, 2025

Sophie Arnö: Svensk närvaro gör skillnad i EU

juni 22, 2025

Senaste Nytt

USA-kännare: Trots frän kritik – inte skäl för riksrätt

juni 22, 2025

Erik Åsard: Inte bara politiska motståndare lever farligt i Trumps Amerika

juni 22, 2025

Satellitbilder visar skadorna efter USA:s attack

juni 22, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?