Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Iransk journalist: ”Alla lever i ångest och rädsla”

juni 18, 2025

Iraninsats delar Trumphögern: ”Vissa är missnöjda”

juni 18, 2025

Varning för att leken försvinner när förskoleklass tas bort

juni 18, 2025

Tusentals nordkoreaner till Ryssland – ska återuppbygga Kursk

juni 18, 2025

Nicholas Wennö: Här är 25 serier att se fram emot i sommar

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
14°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Max Hjelm: Jonatan Unge och hans sparkcykel är inte lika konstiga längre
Ledare

Max Hjelm: Jonatan Unge och hans sparkcykel är inte lika konstiga längre

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 21, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

De kom utomlands ifrån i stora mängder, man kände inte igen sig i svenska städer. Det förklarades att de förvandlat ”Malmö till Calcutta”. Robert Aschberg tröttnade på att de var överallt: ”Utanför Bolaget låg en mitt på trottoaren (den sparkade jag undan)”, skrev han.

När elsparkcykeln kom till stan i slutet av förra decenniet blev hysterin total.

Hatet denna stackars tvåhjuling fick utstå var enormt. Polariseringen kring elsparkscyklar sades faktiskt vara större än den kring invandring.

De ”scootrar” som inte redan låg mitt på trottoaren puttade folk i ren vrede (Revolutionär Kommunistisk Ungdom startade kampanjen #vältenvoi). Röster höjdes för att förbjuda maskinerna, som sågs som ett tecken på vår ”dubaifierade samtid”.

Inte bara var de i vägen: användarna var löjliga som använde ”arbetarklassens Tesla” – fordonen var alltså endast ett sätt att visa man hade ”råd med en helt onödig utgift”. Och skulle företag verkligen få dumpa massa skrot på gatorna?

Så pass bespottat var fenomenet att det kändes udda – som en motkultur – att komikern Jonathan Unge gillade elsparkcyklar. Det blev en gimmick. Han gillar världens sämsta sak – vad lustigt!

En annan komiker – Marcus Berggren – liknade det hela vid coronapandemin. Och visst: lika många indignerade spaltmetrar skrevs om elsparkarna.

Men så har åren gått. Och ärligt talat: när senast störde du dig på en elsparkcykel? Hur ofta välter du en Voi i dag?


När senast störde du dig på en elsparkcykel? Hur ofta välter du en Voi i dag?

Det handlar inte om att vi blivit vana, utan att problemet inte är lika stort som för sex år sedan.

Många svenska städer har infört regleringar för hur många elsparkcyklar som får finnas och ger böter till företagen om de står felparkerade. Och ”cyklisterna” har börjat ställa fordonen rätt, apparna har utvecklats för att kräva ett sådant beteende. En fin symbios av mjuk reformism och teknikoptimism.

Och absolut, just nu kanske det är Elon Musk och andra miljardärer med lika farliga ideologier som dåliga omdömen man tänker på när det pratas om teknikentreprenörer och Silicon Valley. Ingen vill försvara ”techbros”. Av förklarliga skäl. Men någon måste göra det. Det får bli jag.

Samhället mår bra av uppfinnare som spränger våra förväntningar av samhället och sätt att leva.

Var så säker: det kommer nya teknikepidemier. Förändring är i själva stadens och det moderna samhällets definition. Nästa gång en våg av neonfärgade manicker sköljer över oss gör vi bäst i att nyfiket se vad som händer. Kanske blir det drägligt till slut?

Läs mer:

Max Hjelm: Influerarna är inte dåliga människor

Per Hagman: Det här lär bli den sista sommaren någon tar en Voi till sin fuckboi

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Lisa Magnusson: Vem bryr sig om vad Sabrina Carpenter ”skickar för signaler” till barn?

Ledare juni 18, 2025

Ledare: Efter fiaskot – här är experterna som sågat regeringens klimatpolitik

Ledare juni 18, 2025

Elias Rosell: Vad har Trump, Putin och Lukasjenko gemensamt?

Ledare juni 18, 2025

Ledare: Bra om stockholmare går miste om det nya elbilsstödet

Ledare juni 18, 2025

Lilian Sjölund: Avskyvärda inslag i Palestinademonstrationen – alla bör ta avstånd

Ledare juni 17, 2025

Max Hjelm: Svensk bostadspolitik består av för få bostäder och för mycket politik

Ledare juni 17, 2025

Lilian Sjölund: Om sillen och jordgubbarna uteblir på midsommar väntar folkstorm

Ledare juni 17, 2025

Ledare: Ukraina borde ha samma möjligheter att försvara sig som Israel

Ledare juni 16, 2025

Ledare: Hur många amerikanska politiker måste vädja om lugn för att Trump ska lyssna?

Ledare juni 16, 2025

Redaktörens Val

Iraninsats delar Trumphögern: ”Vissa är missnöjda”

juni 18, 2025

Varning för att leken försvinner när förskoleklass tas bort

juni 18, 2025

Tusentals nordkoreaner till Ryssland – ska återuppbygga Kursk

juni 18, 2025

Nicholas Wennö: Här är 25 serier att se fram emot i sommar

juni 18, 2025

Maja Stark: Jag kan göra en Tiger

juni 18, 2025

Senaste Nytt

”Europas grönaste stad” köper flygbiljetter för miljoner

juni 18, 2025

Alice Teodorescu Måwe: ”Ett försök att svärta ner mitt namn”

juni 18, 2025

Lisa Magnusson: Vem bryr sig om vad Sabrina Carpenter ”skickar för signaler” till barn?

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?