McLarens resa
1998 vann Mika Häkkinen sin första förartitel i formel 1 och säkrade därmed McLarens seger i konstruktörs-VM. Häkkinen vann VM även året därpå och Lewis Hamilton blev mästare 2008 men det papayafärgade stallet har fått vänta på titel nio.
Efter 1998 har framför allt tre stall prenumererat på VM-titeln. Ferrari (med Michael Schumacher), Red Bull (först med Sebastian Vettel och nu Max Verstappen) samt Mercedes (med Hamilton).
Med tanke på hur 2023 inleddes känns det nästan ofattbart att McLaren nu ett och ett halvt år senare toppar tabellen. Då tvingades vd Zak Brown medge att utvecklingen av bilen inte ännu var klar. Först till det nionde loppet kom de högt emotsedda uppgraderingarna av bilen – och då började poängen trilla in. Man gick från botten till en slutlig fjärdeplats.
2024 inleddes på ett klart bättre sätt, och efter uppgraderingen till Miami-loppet i maj har stallets förare Lando Norris och Oscar Piastri ständigt konkurrerat om pallplatserna. I Nederländernas GP i augusti visade McLaren att man träffat rätt med sista pusselbiten. Norris inte bara vann, han utklassade hemmahoppet Max Verstappen.
I september tog McLaren över ledningen i konstruktörsmästerskapet från ett kämpande Red Bull. Inför de återstående sex VM-helgerna skiljer 41 poäng.
Titelfajterna
För att vinna konstruktörs-VM krävs att stallets båda förare levererar. McLaren har både Norris och Piastri topp-fyra i förar-VM. Ferrari (34 poäng bakom Red Bull) har sina förare topp-5. Men medan Verstappen leder VM är Sergio Perez bara åtta. Mycket talar för att McLaren kan hålla undan, om förarna fortsätter att vara lika stabila i sitt poängplockande.
Även i förar-VM har det blivit spännande. Verstappens inledande stora ledning har krympt till 52 poäng när Norris tagit in lopp för lopp.
Norris kan mycket väl vara före Verstappen i varje lopp som återstår, men nio segrar (inklusive i de tre sprintloppen) plus poäng för snabbaste varv räcker inte, om nederländaren samtidigt kommer tvåa. Så en hel del hänger på Piastri, att han lyckas slå in en kil mellan kombattanterna.
Att McLaren i Ungern gav Norris stallordern att ge Piastri segern kan visa sig ödesdigert. Även om stallet internt begravt stridsyxan, och meddelat att Piastri nu kör för Norris, så lär häftig kritik vänta om ordern i Ungern i slutändan avgör mästerskapet till Norris nackdel.
Verstappens frustration
Verstappen har varit rejält missnöjd. Nyckelfigurer i stallet har lämnat, han fick ett straff för att han svor på en presskonferens (om att inte svära så mycket under loppen och på presskonferenser) och ägnade sedan följande pressträffar åt att hänvisa till att han kunde prata, utanför rummet.
Dessutom klart irriterad över att bilen inte rullat så smidigt som den gjort de senaste åren. Världsmästaren vann sju av de första tio loppen, men efter sprintsegern i Österrike har han slutat som bäst tvåa (och flera gånger utanför pallen) i följande åtta lopp. Att hans stallkamrat inte riktigt hjälper till har väl inte heller hjälpt humöret.
Guldmakaren Newey
Chefsteknikern Adrian Newey – kallad guru när det kommer till att designa en F1-bil – är en av dem som lämnar Red Bull, efter nästan 20 år. Han har rekordet i VM-vinnande bilar med sammanlagt 25 förar- och konstruktörstitlar, bland annat har han McLarens 1998-bil på sitt cv.
Huggsexa om hans signatur har pågått sedan beskedet i maj och i september kunde Aston Martin trumpeta ut att de vunnit fajten. Även om Newey byter stall nästa år lär det vara först till 2026 som han kan påverka designen på allvar.
En favorit har gjort sorti
Under hösten har också en hel del hänt vad gäller föraruppställningarna. Två saker styr inom F1-cirkusen om du ska behålla din plats: pengar och resultat.
Daniel Ricciardo är en av anledningarna till att Netflix-serien Drive to Survive blivit en så stor succé. Australiern har bjudit på alla känslor i den bergochdalbana som hans karriär blev. Han är en sådan som alla lag behöver, en som sprider glädje, och meritlistan är lång men de senaste årens prestationer kan, förutom segern för McLaren i Monza 2021, som bäst beskrivas som mediokra. Det började bli självklart för alla att en 35-åring inte var hästen att satsa på.
Det senaste F1-loppet blev också den åttafaldige loppvinnarens sista. Det var inte officiellt men ändå en sanning och när Ricciardo intervjuades efter loppet rann tårarna och han sa att han hade försökt njuta
Många var förare och stallchefer som efter bekräftelsen gick ut på sociala medier och bedyrade hur mycket de kommer att sakna australiern. Dock inte för hans tradition att på podiet bjuda på champagne från sin egen svettiga sko.
Ersätter i RB gör Liam Lawson, nyzeeländaren som även vikarierade under de fem lopp Ricciardo var skadad 2023.
Sista platserna 2025
Säsongens sista lopp kommer också att bli viktiga för de förare som vill säkra någon av de sista platserna för nästa år. Bara RB och Sauber har varsitt hål att fylla.
Finländaren Valtteri Bottas har ännu inget kontrakt för nästa år. Spekulationer säger att Sauber-föraren ligger bäst till för att behålla sin sits. Men här vill nog Franco Colapinto ha ett ord med i laget. 21-åringen från Argentina har hunnit köra tre lopp för Williams sedan Logan Sargeant fick sparken, och har gjort det bra med en åttondeplats som bäst, men Williams har redan sina 2025-förare klara.
I RB ska Lawson visa vad han kan för att få krita sitt namn på ett kontrakt. 22-åringen har kanske dock ögonen på en än bättre plats, hos storebror.
Red Bulls stallchef Christian Horner spekulerar öppet i media om platserna i både Red Bull och RB. Pressen är stor på Perez att göra bättre ifrån sig. Annars kan det vara över efter hemmaloppet i Mexiko i slutet av månaden. Det ryktet gick å andra sidan redan förra året.
Fakta.Återstående lopp
20 oktober 21.00: USA:s GP, Austin (samt sprintlopp 19 oktober 20.00)
27 oktober 21.00: Mexikos GP, Mexico City
3 november 18.00: Brasiliens GP, Sao Paulo (samt sprintlopp 2 november 15.00)
24 november 07.00: Las Vegas GP, Las Vegas
1 december 17.00: Qatars GP, Lusail (samt sprintlopp 30 november 15.00)
8 december 14.00: Abu Dhabis GP, Abu Dhabi
Svenska tider.
Fakta.VM-ställningen
Konstruktörs-VM:
1. McLaren, 516 poäng
2. Red Bull, 475
3. Ferrari, 441
4. Mercedes, 329
5. Aston Martin, 86
6. RB, 34
7. Haas, 31
8. Williams, 16
9. Alpine, 13
10. Sauber, 0
Förar-VM:
Topp-tio
1. Max Verstappen, Red Bull, 331 poäng
2. Lando Norris, McLaren, 279
3. Charles Leclerc, Ferrari, 245
4. Oscar Piastri, McLaren, 237
5. Carlos Sainz, Ferrari, 190
6. Lewis Hamilton, Mercedes, 174
7. George Russell, Mercedes, 155
8. Sergio Perez, Red Bull, 144
9. Fernando Alonso, Aston Martin, 62
10. Nico Hülkenberg, Haas, 24
Läs mer:
Finland på väg att dö som formel 1-nation