Vita ränder som vore de ritade med krita och djupa repor i asfalten. En refug som rivits upp. Glasbitar och stenar som inte hunnit städas undan.
En tillfälligt utplacerad skylt upplyser spårvagnsförare om att köra max 15 km/h genom 90-graderskurvan från Vasagatan ut på Avenyn. Somliga närmast kryper nu fram.
Och så – bakom det tillfälliga stängslet – ett numera före detta kök där kebabrullar och falafeltallrikar brukat bli till, men nu saknar tak och bara har en kakelvägg kvar.
– Tack och lov att ingen omkom. Om det hänt hade vi inte velat fortsätta här, säger Özkan Gökhan, ägare av Sannegårdens Kebab AB som driver gatuköket i centrala Göteborg.
Tillsammans med Mehmet Ersöz, resturangansvarig, står de vid stängslet på midsommardagen och begrundar förödelsen och svarar på frågor från folk som kommer förbi.
Den som alla undrar över, hur en spårvagn på linje 3, som ska stanna vid hållplatsen Valand på Avenyns västra sida precis före svängen ut på Kungsportsavenyn, alls kan ha sådan fart att den spårar ur och plöjer sig fram kring 40 meter och har kraft kvar att riva ner gatuköket, den har de heller inget svar på.
Kanske blir det Statens haverikommission som får uppdraget att ge det, under midsommardagen gjorde utredare därifrån en första inspektion inför ett beslut de närmaste dagarna.
Vad Özkan Gökhan och Mehmet Ersöz däremot nu vet, är att en av deras anställda hade änglavakt – även om denne fortfarande vårdas på Sahlgrenska sjukhuset.
– De var på väg att stänga. Om han stått och tagit beställningar hade han befunnit sig precis där spårvagnen träffade byggnaden, så han stod nog längre in just då, säger Mehmet Ersöz när DN möter honom och Özkan Gökhan.
Den andre som var i tjänst råkade vara utanför för att ta hand om sopor.
De berättar att de nu under midsommardagen kunnat prata i telefon med den anställde som vårdas på sjukhuset tillsammans med ytterligare två.
– Han opererades i går för ett brutet ben och en skada i höften, men i dag mådde han bättre, säger Özkan Gökhan.
Hann han uppfatta vad som var på väg att hända?
– Han sa bara att han hörde en smäll och inte visste hur han tog sig ut därifrån.
Gatuköket har de drivit i fyra år och Özkan Gökhan säger att de äger byggnaden men arrenderar marken av Göteborgs stad.
Vid halv två natten till midsommarafton ringde hans telefon.
– Det var en av de som jobbar. Jag trodde han skojade och när jag kom hit var det som en chock, poliser och ambulanser överallt och jag ser en spårvagn stå rakt in i restaurangen. Jag är innerligt tacksam att ingen gäst skadades, såvitt jag vet i alla fall.
Vad som nu ska hända säger Özkan Gökhan att han ännu inte vet.
– Byggnaden är fullförsäkrad och jag hoppas vi kan få svar i början av veckan om vi kan få tillstånd att riva och bygga upp igen. Vi har lagt ner så mycket energi här, jobbat dag och natt, och fått många stammisar. Så vi hoppas kunna öppna igen.
Spårvagnsnätet ägs av Göteborgs stad och Göteborgs spårvägar sköter driften. Den aktuella spårvagnen är en av trotjänarna, av modellen M31 tillverkad åren kring sekelskiftet av Asea/ABB.
Redan klarlagt är att spårvagnen aldrig stannade vid hållplatsen Valand, där det råder stopplikt för alla spårvagnar. Därifrån är det bara kring 20 meter fram till urspårningsplatsen och vittnen har talat om spårvagnens fart var då var hög.
– Den fortsatte förbi hållplatsen Valand, säger Spårvägens pressansvarige Robert Lindberg till DN.
Försökte föraren bromsa?
– Det får färdskrivaren visa. Nu samlas all information in, som bilder från videokamerorna inne i vagnen.
Enligt Robert Lindberg skadades föraren själv lindrigt och chockades och fördes till sjukhus men kunde lämna efter några timmar.