Gnisslande sporthallsljud av gympaskor som studsar och byter riktning mot golvmattan. En stor grupp människor rör sig snabbt tillsammans över scenen i vad som skulle kunna vara gruppsport eller lek, kanske en rastaktivitet. Några tittar på från kanten.
Det övergår sömlöst i andra typer av gruppsituationer: de tågar runt i en löst sammanhållen cirkel, samlas stående i hörnen, sitter på klappstolar eller på golvet som för ett möte, helt enkelt testar olika illustrationer av många människor tillsammans. Här anas en grupptryckskraft eller följa john-effekt. Men vem är det egentligen som följer vem?
När Norrdans turnerar med sitt nya verk ”Crowds & power”, av konstnärliga ledaren Martin Forsberg, bjuder de in lokalbor att dela scen med kompaniets dansare. Så även här i Stockholm, där gästspelet på Dansens hus/Elverket ingår i festivalen STHLM Dans. Ingen scenvana, minimal repetitionstid, privata scenkläder och instruktioner i hörlurar. Förutsättningar som, i kombination med proffsdansarna, smart skapar en upplösande effekt, en oförutsägbar och osäkrande kvalitet som matchar verkets teman massa och makt.
Teman som även publiken räknas in i. Vår egenskap av massa uppmärksammas när dansarna myllrande klättrar från scenen och upp över stolsraderna där vi sitter. När Cullberg gjorde samma sak i samma salong under ”Sylph” 2023 kändes det som om vi mardrömslikt infiltrerades och omringades av den hemlighetsfulla sylfidflocken. Här bidrar flockmentaliteten i stället med hjälp och samarbete, händer sträcks fram som stöttar ensemblen på deras väg uppåt.
Det hela är intressant tänkt och väl genomfört men under större delen framstår ”Crowds & power” ofta mer som en sociologisk undersökning i rörlighet och rumslighet än som en dansföreställning. Därför är det tacksamt när den trygga stämningen mot slutet skruvas om mot något mer oroande, accentuerat av Anna-Sóley Tryggvadóttirs larmande, manande musik och Mads Lindegaards mörknande ljus.
David Gehrts kostymdesign flippar ur i ett ombyte till slokande banandräkter och smutsiga reflexoveraller. Någon faller ihop lealös på golvet. Är det en mystisk maskerad som pågår, eller en katastrof och jordens undergång? Då känns maktens handlingar och människors beteenden i grupp som rätt så livsviktiga teman.
Läs mer om dans