Första generationen MG HS, som endast såldes i laddhybridutförandet EHS i Sverige, marknadsfördes stort främst genom ett konkurrenskraftigt lanseringspris på 372 500 kronor. Och den kunde privatleasas för endast 2 995 kronor per månad. Billig är inte nya generationen HS, instegspriset på 499 990 kronor innebär en rejäl prisökning om 34 procent, men så är det också en helt ny bil som, förhoppningsvis, kommer att få mindre skäll för sitt sätt att vara.
För just skäll var vad gamla EHS fick av oss eftersom det helt eldrivna körläget inte gick att nyttja om man ville ha värme i kupén. Någon extra värmekälla utöver fossilmotor fanns alltså inte.
Vilken typ av uppvärmning nya HS Plug-in Hybrid har, ja det är stört omöjligt att ta reda på, men något tycks det vara för vi lyckas köra 8,3 mil på el i två plusgrader. Någon bensin gick inte alls åt. Det är en imponerande elektrisk räckvidd för en laddhybrid, men också en liten besvikelse. Den ska ju klara tio mil, säger importören Hedin Bil.
Elmotorn som driver på framhjulen är mer än tillräckligt stark för att ensam dra HS framåt. Den samarbetar med en bensinmotor som sällan gör något väsen av sig. Först vid hård belastning brusar den upp en aning och ger sig till känna.
Motorerna är sammankopplade med en stark elmotor/generator och något så udda som en tvåväxlad automatlåda. Det ger en mycket behaglig och stark drivlina. Det enda minus vi kan hitta är en ojämn gång vid landsvägskörning. Därtill skulle fyrhjulsdrift vara bra, eller bara en bättre diff på framhjulen för att motverka de hjulspinn som är lätta att råka ut för vid start från stillastående.
Batteripaketet rymmer hela 24,7 kilowattimmar och kan laddas med upp till 7 kilowatt, även om vi vid redaktionsgaragets laddstolpar som normalt ger 11 kilowatt aldrig lyckas ladda HS med mer än 3,4 kilowatts effekt.
Utseendet och känslan i inredningen är ett enormt lyft jämfört med föregångaren. Det ser modernt, prydligt och påkostat ut även om pekskärmen då och då inte uppfattar kommandon från ett finger.
Även körkänslan har förbättrats men den är fortfarande inte fantastisk. Bilen har en ganska mjuk fjädring men på bekostnad av att kontrollen går förlorad. Kör över ett fartgupp för snabbt, och bilen studsar med bakdelen.
Förarstolens dynan går inte att höja i framkant så att lårstödet blir bättre och passageraren till höger sitter direkt obekvämt eftersom stolen inte går att höja eller sänka. I baksätet sitter man bekvämt, med stort benutrymme och bra plats för fötterna under framstolarna. Takhöjden är bra och golvet är helt platt.
MG HS säljs bara i ett utförande som heter Luxury och det är som namnet antyder, lyxigt. All utrustning ingår men en välfungerande klimatanläggning står på önskelistan. Kupéfläkten bullrar och måste vara igång annars immar alla rutor igen. Att använda klimatanläggningens Auto-läge går inte, då kommer ingen luft alls. Lösningen hittas på nätet i kommentarsfältet till en provkörning av MG HS: ”Öka fläkthastigheten i början för att rensa rutan, sänk sedan ner till 24 grader och sätt på auto”. Vi hade hellre sett att klimatanläggningen, som i de flesta bilar, sköts av bilen själv och att man bara behöver ställa in temperaturen.
All utrustning gör att MG HS får anses ha en konkurrenskraftig prislapp. Volkswagen Tiguan 1,5 eHybrid med en elräckvidd på 12,7 mil kostar från 521 200 kronor, men då saknas en del utrustning man vill ha. BYD Seal U DM-i kostar i basutförande 469 900 kronor, för 65 000 kronor extra får man fyrhjulsdrift och 18-kilowattsladdning. Det är kanske där klassens bästa köp finns.
Läs mer: Fler biltester
Läs mer: Fler texter om elbilar