Det har bara gått några veckor sedan en stor del av godstrafiken till och från norra Sverige stod helt still. Anledningen var de kraftiga skyfallen i Västernorrlands län som spolat bort delar av stambanan genom övre Norrland och Ådalsbanan.
Ett godståg fullt med lax från Norge fastnade i Umeå, räddningen blev Inlandsbanan. Men trots insatsen med att leda om godstrafik på Inlandsbanan får järnvägen nu mindre pengar till underhåll.
– Det här innebär en minskning med 80 miljoner kronor per år, säger Otto Nilsson, vd på Inlandsbanan.
– Det är väldigt märkligt med tanke på att Inlandsbanan för några veckor sedan var den enda järnvägsförbindelsen i nordsydligriktning i både Sverige och Norge som fungerade.
För tre decennier sedan la staten ned större delen av tågtrafiken på Inlandsbanan. Men järnvägen får än i dag ett statligt bidrag för underhåll.
I dag uppgår stödet till 266 miljoner kronor per år. I nästa plan föreslår Trafikverket nu en sänkning till cirka 155 miljoner kronor per år.
– Även om vi i dag får runt 260 miljoner kronor varje år, skulle vi behöva en miljard varje år för driftunderhåll då vi har en stor underhållsskuld. Därför är det oerhört märkligt med en minskning, säger Otto Nilsson.
Vad kan en minskning innebära för er?
– Säkerheten kommer alltid först när man håller på med järnväg, det här kan betyda att vi inte kommer kunna underhålla hela banan och kan behöva stänga delar av den.
Lennart Kalander är biträdande avdelningschef för samhällsplanering och genomförande på Trafikverket. Han bekräftar att förslaget innebär en minskning.
– Det är samma nivå som tidigare men den är inte indexuppräknad. Vi har inte räknat upp den med att det har gått fyra år. Det gör att den blir lägre, säger han.
Han hänvisar till det avtal som regeringen har med Inlandsbanan. Där finns en fast summa som inte räknas upp i takt med prisökningar i samhället.
– Sedan får vi ha den diskussionen i kommande budgetunderlag och när man lägger den slutliga budgeten, säger Lennart Kalander.
Otto Nilsson varnar för minskat underhåll. Det kan bli nödvändigt att hålla delar av banan stängda.
– Jag hoppas att det inte blir så. Det är klart att det finns ett stort behov och kanske av särskilda underhållsmedel, säger Lennart Kalander.
Han uppger att Inlandsbanan skulle kunna få pengar kopplade till totalförsvarsåtgärder, men de frågorna hanteras utanför den här planen.
– Det är en bana som man åtminstone diskuterar inom den ramen. Den har fungerat som omledningsbana i samband med problemen i Västernorrland, säger Lennart Kalander.
Företaget Inlandsbanan AB, som sköter driften av järnvägen, har tittat på vad en upprustning av hela järnvägen skulle kosta. Kalkylen visar att prislappen ligger på strax under 12 miljarder kronor.
I den nya planen finns inga pengar till någon upprustning, däremot nämner Trafikverket att kostnaden skulle kunna finansieras med alternativa lösningar. Till exempel via banavgifter där de som vill använda järnvägen får betala en summa.
Förslaget ska nu ut på remiss efter den hoppas Otto Nilsson på Inlandsbanan att regeringen går in och höjer bidraget.
– Flera aktörer inom både näringsliv och totalförsvaret har under de senaste åren lyft fram betydelsen av järnvägen, men då behövs en rejäl upprustning.
Läs mer:
Bortglömd järnväg räddningen efter ovädret
Försvarsmakten vill satsa på Inlandsbanan – lärdom från Ukrainakriget
















