Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 51

DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 51

december 20, 2025
Efter segern – Hanna Öberg bommade pallen

Efter segern – Hanna Öberg bommade pallen

december 20, 2025
Vändpunkt för Syrien när USA slopar hårda sanktioner

Vändpunkt för Syrien när USA slopar hårda sanktioner

december 20, 2025
Mattias Dahlström: Så har nazismens estetik använts genom rockhistorien

Mattias Dahlström: Så har nazismens estetik använts genom rockhistorien

december 20, 2025
Professorn om Epstein-släppet: Ser ut som en mörkläggning

Professorn om Epstein-släppet: Ser ut som en mörkläggning

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Minskat stöd till Inlandsbanan – sträckor kan stängas
Ekonomi

Minskat stöd till Inlandsbanan – sträckor kan stängas

NyhetsrumBy Nyhetsrumseptember 30, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Minskat stöd till Inlandsbanan – sträckor kan stängas

Det har bara gått några veckor sedan en stor del av godstrafiken till och från norra Sverige stod helt still. Anledningen var de kraftiga skyfallen i Västernorrlands län som spolat bort delar av stambanan genom övre Norrland och Ådalsbanan.

Ett godståg fullt med lax från Norge fastnade i Umeå, räddningen blev Inlandsbanan. Men trots insatsen med att leda om godstrafik på Inlandsbanan får järnvägen nu mindre pengar till underhåll.

– Det här innebär en minskning med 80 miljoner kronor per år, säger Otto Nilsson, vd på Inlandsbanan.

– Det är väldigt märkligt med tanke på att Inlandsbanan för några veckor sedan var den enda järnvägsförbindelsen i nordsydligriktning i både Sverige och Norge som fungerade.

För tre decennier sedan la staten ned större delen av tågtrafiken på Inlandsbanan. Men järnvägen får än i dag ett statligt bidrag för underhåll.

I dag uppgår stödet till 266 miljoner kronor per år. I nästa plan föreslår Trafikverket nu en sänkning till cirka 155 miljoner kronor per år.

– Även om vi i dag får runt 260 miljoner kronor varje år, skulle vi behöva en miljard varje år för driftunderhåll då vi har en stor underhållsskuld. Därför är det oerhört märkligt med en minskning, säger Otto Nilsson.

Vad kan en minskning innebära för er?

– Säkerheten kommer alltid först när man håller på med järnväg, det här kan betyda att vi inte kommer kunna underhålla hela banan och kan behöva stänga delar av den.

Lennart Kalander är biträdande avdelningschef för samhällsplanering och genomförande på Trafikverket. Han bekräftar att förslaget innebär en minskning.

– Det är samma nivå som tidigare men den är inte indexuppräknad. Vi har inte räknat upp den med att det har gått fyra år. Det gör att den blir lägre, säger han.

Han hänvisar till det avtal som regeringen har med Inlandsbanan. Där finns en fast summa som inte räknas upp i takt med prisökningar i samhället.

– Sedan får vi ha den diskussionen i kommande budgetunderlag och när man lägger den slutliga budgeten, säger Lennart Kalander.

Otto Nilsson varnar för minskat underhåll. Det kan bli nödvändigt att hålla delar av banan stängda.

– Jag hoppas att det inte blir så. Det är klart att det finns ett stort behov och kanske av särskilda underhållsmedel, säger Lennart Kalander.

Han uppger att Inlandsbanan skulle kunna få pengar kopplade till totalförsvarsåtgärder, men de frågorna hanteras utanför den här planen.

– Det är en bana som man åtminstone diskuterar inom den ramen. Den har fungerat som omledningsbana i samband med problemen i Västernorrland, säger Lennart Kalander.

Företaget Inlandsbanan AB, som sköter driften av järnvägen, har tittat på vad en upprustning av hela järnvägen skulle kosta. Kalkylen visar att prislappen ligger på strax under 12 miljarder kronor.

I den nya planen finns inga pengar till någon upprustning, däremot nämner Trafikverket att kostnaden skulle kunna finansieras med alternativa lösningar. Till exempel via banavgifter där de som vill använda järnvägen får betala en summa.

Förslaget ska nu ut på remiss efter den hoppas Otto Nilsson på Inlandsbanan att regeringen går in och höjer bidraget.

– Flera aktörer inom både näringsliv och totalförsvaret har under de senaste åren lyft fram betydelsen av järnvägen, men då behövs en rejäl upprustning.

Läs mer:

Bortglömd järnväg räddningen efter ovädret

Försvarsmakten vill satsa på Inlandsbanan – lärdom från Ukrainakriget

Inlandsbanan

Sedan 1993 förvaltar bolaget Inlandsbanan AB järnvägsanläggningen från Mora till Gällivare på uppdrag av staten. För detta får bolaget årligen ett bidrag av staten för att täcka kostnaderna för drift och underhåll. I dag körs turisttrafik under sommartid mellan Mora, Östersund och till Gällivare. Under en del av sommaren går det även att åka med en tåganknytning mellan Mora och Kristinehamn. Huvuddelen av godstransporterna består i dag främst av skogsråvaror och torv.

Källa: Inlandsbanan

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Här får gamla Leaf nytt liv

Här får gamla Leaf nytt liv

Ekonomi december 20, 2025
S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

Ekonomi december 20, 2025
”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025
Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Ekonomi december 17, 2025

Redaktörens Val

Efter segern – Hanna Öberg bommade pallen

Efter segern – Hanna Öberg bommade pallen

december 20, 2025
Vändpunkt för Syrien när USA slopar hårda sanktioner

Vändpunkt för Syrien när USA slopar hårda sanktioner

december 20, 2025
Mattias Dahlström: Så har nazismens estetik använts genom rockhistorien

Mattias Dahlström: Så har nazismens estetik använts genom rockhistorien

december 20, 2025
Professorn om Epstein-släppet: Ser ut som en mörkläggning

Professorn om Epstein-släppet: Ser ut som en mörkläggning

december 20, 2025
Här får gamla Leaf nytt liv

Här får gamla Leaf nytt liv

december 20, 2025

Senaste Nytt

Tvekamp mellan Turner och Constable i unik utställning

Tvekamp mellan Turner och Constable i unik utställning

december 20, 2025
Fler tycker att regeringen uppfyller sina vallöften

Fler tycker att regeringen uppfyller sina vallöften

december 20, 2025
Årets bästa deckare – när författarna själva väljer

Årets bästa deckare – när författarna själva väljer

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?