Hallon säljer mobilabonnemang och internet. Företaget har, enligt stämningen, inget telefonnummer till kundtjänst. Kunder som har frågor eller problem får prata med en chattbot i stället.
Enligt Konsumentverket påstår chattboten att företaget inte har någon kundservice via telefon Om kunden står på sig att de ändå vill prata med kundtjänst får de höra att chattboten inte förstår frågan.
”Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer”, säger Bettina Lechner, processråd vid KO i ett pressmeddelande.
Myndigheten konstaterar visserligen att Hallon har ett telefonnummer men att det bara anges i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.
”Inte under ’kundservice’, ’kontakta oss’ eller ’support’ där man sannolikt letar om man behöver kontakta företaget.” Skriver KO.
Nu vill myndigheten att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå att företaget inte kan nås via telefon. Konsumentombudsmannen menar att företaget bryter mot marknadsföringslagen.
Konsumentverket har tidigare granskat företags kundtjänster efter att de fått många klagomål från kunder som hade svårt att nå företagen för att få hjälp med problem som uppstått.
Tidigare i år lämnade Konsumentverkade en rapport till regeringen där man kartlagt problemen.
Långa väntetider på svar, svårt att hitta kontaktuppgifter till företagen och att bolagen ställer speciella krav vid uppsägningar och reklamation är några, var slutsatserna då. Myndigheten efterlyste också möjligheter att använda strängare åtgärder mot aktörer som missköter sig.
Jasmine Sowood, pressansvarig för Hallon, skriver i ett mejl till TT att Hallon tagit emot stämningsansökan och att ärendet inte är nytt för dem.
Enligt Sowood har Hallon under en tid haft en diskussion med KO om kundtjänsten. Hon menar att kunder kan kontakta Hallon via telefon – även om den största delen av kundservicen ges digitalt.
”Nu ser vi fram emot att få detta rättsligt prövat”, skriver hon i mejlet.