Tidskriften Kunstkritikk rapporterade under måndagen att en scen ur Luis Buñuels ”Den andalusiska hunden” har redigerats när den visas i en utställning på Moderna museet. Filmen från 1929 är en av surrealismens mest kända och inleds med en sekvens där ett rakblad skär igenom ett öga.
I utställningen ”Den underjordiska himlen” täcktes rakbladssekvensen av en svart ruta under 1–2 sekunder. Fredrik Liew, chefsintendent på Moderna museet, berättar för DN att rutan togs bort i fredags. Enligt honom fattades beslutet att ”göra ett ingrepp” när utställningen installerades.
– Det beslutet togs, med gott uppsåt, för att man vill undvika chockverkan för en publik som inte hade möjlighet att förbereda sig eller välja att se den här scenen, säger Fredrik Liew.
Han fortsätter:
– Det tycker jag är en felaktig bedömning. Det är kategoriskt fel att göra den här typen av ingrepp.
Fredrik Liew menar att sådana åtgärder bör beslutas av chefer på högsta nivå, vilket inte skedde i detta fall.
Omprövades beslutet för att ni kände till artikeln som skulle publiceras i Kunstkritikk?
– Vi fick anledning att se på vårt eget handlande genom att Kunstkritikk uppmärksammade situationen. När vi tittade på vad vi hade gjort konstaterade vi att vi gjort fel, och nu tar vi ansvar för det.
Vidare beskriver han det som ”tacksamt” att museet blev uppmärksammat på frågan och fick möjlighet att fatta beslut med ”relevanta kompetenser”.
Har museet fått kritik från besökare sedan ni började visa scenen i dess ursprungliga form?
– I stället för att göra det här ingreppet har vi pratat med vår personal och noggrant informerat dem. Vi har sett till att de sett det vi visar så att de kan bemöta publik i salarna på ett sätt som är i linje med det bemötande av vår publik som vi vill ha.
Moderna museet anklagades bland annat av filmvetaren Charlotte Wiberg för att censurera konsten. På Bluesky kallade hon beslutet att visa ”Den andalusiska hunden” med svart ruta ”helt jävla sjukt”.
– Vi är ju vana att visa material som har en stark karaktär, och vi censurerar inte. Hänsyn till vår publik ska inte avgöra vad vi ska visa. Hänsynen kan ibland avgöra var och under vilka former vi visar någonting, för att vi ska ges möjlighet att förbereda vår publik på ett tillfredsställande sätt, säger Fredrik Liew.
Läs mer:
Slutstriden om af Klint – vem ska rädda Hilma?
140 nya verk till Moderna museet