Utsläppen i transportsektorn ökade med nästan 100 000 ton under 2024 jämfört med 2023. Transporter står för 59 procent av de totala utsläppen.
– Regeringen har tappat kontrollen över utsläppen och sätter krokben för kommunernas klimatarbete, säger Åsa Lindhagen.
Samtidigt ökar andelen elfordon snabbt.
Har inte det någon effekt på utsläppen?
– Det har effekt, men det räcker inte.
Under 2024 ökade antalet laddbara personbilar i Stockholm till drygt 120 000, en 18-procentig ökning mot året innan. Totalt är ungefär 35 procent av alla bilar i trafik i Stockholm laddbara, vilket är betydligt högre än nationellt där andelen ligger på 13 procent.
För staden som organisation finns det ett behov av att genomföra och intensifiera klimatinsatserna, enligt miljöförvaltningen.
– De viktigaste åtgärderna är de som vi har stor rådighet över. Att hela tiden underlätta för människor att resa hållbart, säger Åsa Lindhagen.
Hon nämner fler gågator, bredare gång- och cykelbanor, bredare trottoarer, fler kollektivkörfält, färre parkeringsplatser och en utbyggnad av laddinfrastrukturen i hela staden.
Stockholm kan använda parkering som styrmedel för att exempelvis uppnå fler bilpooler och att fler ytor används för annat än att ställa bilar på, enligt miljöförvaltningen.
I juni införs en ytterligare en stadsmiljözon, runt Nytorget på Södermalm. Det innebär att två gator blir gågator permanent och ytterligare ett antal under sommaren. Sedan tidigare finns en stadsmiljözon i Gamla stan.
– Vi får titta på om vi kan jobba ännu snabbare, nu räcker inte de klimatåtgärder vi redan gör. Utsläppen behöver minska i en snabbare takt framöver, säger Åsa Lindhagen.
Stockholms stad har en målsättning om utsläppsfri trafik i innerstaden senast 2030 – och ett fossilfritt Stockholm 2040.
Läs mer:
Här är platserna i Stockholm där gratisparkering slopas