Lars Strömgren är trafikborgarråd i den styrande majoriteten, som består av S, MP och V.
– Vi har en tydlig vision om en grön, levande, barnvänlig stad. Många vill trängas på en liten yta men jag tror att vi har stockholmarna med oss för fler trevliga och trygga platser, uteserveringar, grönska och bredare trottoarer i ställer för p-platser, säger han.
Miljöpartiet vill ha en mindre bildominerad stad.
– Självklart ska vi ha leveranser till affärer och restauranger, men gatuparkering är en rest från det 1960-tal då staden anpassades efter trafiken. Vi vill utgå från människan, säger Lars Strömgren.
I sommar blir området kring Nytorget på Södermalm en stadsmiljözon och 260 p-platser försvinner. I fjol gjorde staden samma sak i Gamla stan där 130 p-platser togs bort. Fler busskörfält ska dras där det i dag står parkerade bilar.
Är gatuparkering på väg bort?
– Fotgängare står högst i vår rankning av trafikslagen i gatuutrymmet, sedan kommer cykeln, kollektivtrafiken, nyttotrafiken och sist den privata bilen.
Varför?
– Av utrymmes- och kapacitetsskäl, i genomsnitt sitter det 1,2 personer i en personbil. Vi vill skapa så mycket värde som möjligt av gatuutrymmet.
I nybyggda områden, som till exempel Norra Djurgårdsstaden, finns inte boendeparkering på gatan.
Vill ni förbjuda all boendeparkering?
– Det finns inget sådant beslut. Men boendeparkeringen är kraftigt rabatterad. Avsikten med parkeringsavgifter är att det ska ordna trafiken. Vi ser nu, när vi utökat de zoner som har de högsta avgifterna, att andelen lediga p-platser har ökat. Det ska finnas p-platser för dem som kör runt och letar, det gäller att hitta rätt balans, säger Lars Strömgren.
Moderata oppositionsborgarrådet Dennis Wedin kallar dagens parkeringssituation för ohållbar.
– Det blir svårare och svårare att parkera samtidigt som kollektivtrafiken blir sämre och dyrare. Det är ett problem. Det rödgröna styret tar medvetet bort p-platser samtidigt som de höjer parkeringsavgifterna.
Det minskar tilliten mellan staden och bilägarna, menar Dennis Wedin.
– Folk upplever att det saknas logik når de pengar de betalar för att parkera inte går till att förbättra p-situationen. Staden hade vunnit på att i stället ta fram nya p-platser där det är möjligt.
Enligt Wedin är det få som ”åker runt och nöjeskör” i Stockholms city.
– Bilen behövs, för transporter bland annat, och kommer att behövas i framtiden. De rödgröna vill ha bort bilen oavsett konsekvens, de fokuserar på att krångla till trafiksituationen. Det är en konstig respektlöshet, säger han.
Moderaterna vill uppmuntra den gröna omställningen genom att rulla ut laddstolpar i större utsträckning och arbeta för en nationell förändring så att elbilar kan parkera billigare.
Vad anser ni om boendeparkering?
– Vi har kraftfullt motsatt oss att höja avgiften för boendeparkering och att ta bort den vid nyproduktion av bostäder. Det är ett stort misstag att fasa ut boendeparkering när man inte kan förlita sig på kollektivtrafiken, säger Dennis Wedin.
Läs mer: Boendeparkering vid nyproduktion slopas i Stockholm