En förmiddag i slutet av januari ligger Bromma flygplats öde, utan någon resenär i sikte. Skärmarna inne i terminalen visar bara en möjlig reguljär flygresa: från Bromma till Trollhättan, med det estniska flygbolaget Nixair.
Sedan årsskiftet, då flygbolaget BRA flyttade till Arlanda, har Bromma flygplats blivit av med 75 procent av den totala flygtrafiken, och 90 procent av sin reguljära flygtrafik.
I januari och februari landade 30 respektive 27 reguljära passagerarplan på Bromma flygplats, att jämföra med 817 i december och 966 i november. Swedavia bedömer att flygplatsen inte längre går att driva med lönsamhet och har vädjat till regeringen om att få lägga ner den.
Men regeringen har svarat att flygplatsen inte kommer att läggas ner under denna mandatperiod. Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) har förklarat att Bromma behövs bland annat för att kontrollera luftrummet över Stockholm.
Ett par hundra meter bort från den vanliga ankomsthallen ligger flygservicebolaget Grafairs terminal för privatflyg.
I både januari och februari 2025 var 89 procent av alla passagerarflygplan som landade på Bromma flygplats privatflygplan, enligt Swedavias statistik (i januari 234 privatflyg jämfört med 30 reguljärflyg och i februari 210 privatflyg jämfört med 27 reguljärflyg).
Privatflyg har avsevärt högre koldioxidutsläpp per passagerare än ett vanligt flyg. Enligt en rapport från tankesmedjan Transport & Environment är utsläppen från ett privatflyg mellan 5 och 14 gånger större per passagerare än från ett normalstort passagerarflygplan – och 50 gånger större än från ett tåg.
Så vart går privatflygplanen – och med vilka passagerare?
Bland annat handlar det om skidresor till Schweiz.
DN har fått en unik inblick i en exklusiv chattgrupp, där några av Sveriges rikaste personer samordnar sina resor i privatflygplan till schweiziska Alperna.
Den privata meddelandegruppen har namnet ”Verbier/Sion resegrupp” och rör resor mellan Bromma flygplats och Sions flygplats. Sion är den närmaste flygplatsen för den som ska åka skidor i Verbier, en av de mest exklusiva destinationerna i Alperna.
Chattgruppen har startats av en känd svensk miljardär och riskkapitalist.
”Snart är det vinter och jag tror alla i den här gruppen spenderar en del tid nere i Verbier då. Jag – med andra – flyger hellre till Sion än Genève. Och ofta så är planet inte fullt”, skriver han i presentationen av chattgruppen, som har 36 medlemmar.
DN har tagit del av allt innehåll i gruppen från starten den 12 oktober 2020 fram till det senaste årsskiftet. Sammanlagt har 102 resor med privatflygplan aviserats i gruppen. Av konversationerna framgår att planen antingen är halvfulla eller helt tomma. En flygning utan passagerare kallas i gruppen för ett ”empty leg”.
En investerare skriver till exempel den 6 juli 2023: ”Jag har ett empty leg Bromma – Sion 14 el 15 juli, som oxå kan flyga till rivieran.”
DN har sökt chattgruppens initiativtagare och haft telefonkontakt med flera av dess medlemmar för att fråga dels varför de flyger privat i stället för reguljärt, dels hur de ser på klimataspekten av att resa med privatflyg.
Ingen av dem vill svara på det.
Inför en resa till Sion skriver en grundare av ett stort riskkapitalbolag den 7 februari 2022: ”Jag åker själv med mops så det finns 3 säten lediga.”
När DN ringer honom svarar han:
– Det är privat.
Hel- eller halvtomma flygplan går från Bromma till Sion, och från Sion till Malaga, Luxemburg, London eller Palma. Medlemmarna instrueras att vid intresse ta kontakt via direktmeddelanden och göra upp om kostnaden sinsemellan. Hur ofta det blir napp är oklart.
Vissa resor erbjuds också gratis.
”Jag tar inte betalt utan tror på gungor och karuseller”, skriver en välkänd riskkapitalist och grundare av ett stort svenskt it-företag den 6 januari 2022. Han berättar att han äger ett eget privatflygplan som ”går tomt hem söndag 9e till Bromma” och erbjuder plats.
Chattgruppens initiativtagare och moderator nappar på erbjudandet och skriver ”Vi åker gärna med ditt plan på söndag em till Bromma. Och – jag betalar såklart!!!”
Han får svaret: ”Det har du inte råd med så du får åka gratis.”
Enligt Luftfartygsregistret exporterades privatflygplanet i fråga till Bermuda i juni 2023. När DN når personen på telefon vill han först inte kännas vid några resor med privatflygplan.
– Det enda jag vet om Bromma är att jag har flugit mycket med BRA till Gotland. Det är väldigt tråkigt att man inte kan göra det längre.
Du har väl också flugit en del i privatflygplan mellan Bromma och Sion för att komma till Verbier?
– Jag har fått åka med någon gång.
Du skriver själv i gruppen att du har ett eget privatflygplan.
– Jag har testat det några gånger, men det är inte någonting som jag gör längre. Jag flyger med SAS eller Swiss.
Hur tänker du kring klimataspekten av att resa med privatflyg?
– Det är en intressant frågeställning, men den måste ställas till någon som har mer kunskap om det än mig.
Den 8 januari 2022 skriver en av medlemmarna att han ska köra sin fru från Verbier till den närliggande staden Martigny för vidare transport med tåg till Genève. Därifrån ska frun flyga hem till Sverige i ett vanligt SAS-plan.
”Ändå kul att chatten nu även jobbar tåg transporter”, skriver initiativtagaren och moderatorn.
”Ligger i tiden”, inflikar en person.
”Miljövänligt!”, svarar moderatorn.
På ett globalt plan växer utsläppen från privatflyget kraftigt. Hur stora privatflygets utsläpp är i Sverige finns det inte statistik på, men en studie i Nature Communications Earth & Environment visar att privatflygets utsläpp globalt ökade med 46 procent mellan 2019 och 2023.
– De superrika använder privatflyg som andra använder taxi. Det verkar inte finnas någon större medvetenhet om miljökonsekvenserna, sa turismforskaren Stefan Gössling när DN skrev om studien.
Grafair, bolaget som servar privatflygplan och erbjuder taxiflyg på Bromma, menar att man redan i dag tar ett stort klimatansvar. Bland annat har Grafair investerat i eldrivna markfordon och en avisningsmaskin, berättar Grafairs vd Johan Emmoth.
– Nu går vi mot att ställa om till hållbart flygbränsle och så snart det finns tillräckligt med sådant bränsle, med svensk produktion på marknaden, kommer vi som företag att kunna erbjuda det till våra kunder på Bromma flygplats, säger han.
Läs mer:
Andra flygresenärer kan behöva betala för Bromma flygplats
Privatflygplan ökar bland superrika: ”En explosion av utsläpp”
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Snabba på beslutet om Brommas framtid
Protesterade mot privatflyg – får inte bli svensk medborgare