Nato bidrar med två fartyg för att minska risken för hybridpåverkan på sjökablar och annan kritisk infrastruktur under ytan. Det uppger utrikesminister Elina Valtonen från Samlingspartiet (Saml).
Valtonen betonar att det ändå behövs flera och helt andra slags åtgärder för att åtgärda problemet.
– Var och en förstår att det inte är möjligt att patrullera kring all infrastruktur under vattenytan. Vi måste intensifiera den tekniska övervakningen, säger hon.
Natos Östersjöländer, däribland Sverige, ska mötas nästa vecka för att diskutera hur man kan gå vidare utifrån nuvarande regelverk. Det gäller att hitta nya sätt att tolka rådande rättspraxis om civil fartygstrafik saboterar kablar.
– Mötet blir ett bra tillfälle att fördjupa oss i detta. Jag är säker på att vi kommer komma ut med något nytt, säger Valtonen.
Hon noterar att Finland länge har oroat sig för den ryska skuggflottans risker för miljö och sjösäkerhet.
– Nu utgör den också ett tydligt hot mot kritisk infrastruktur. Vi kommer att reagera beslutsamt och öka våra ansträngningar för att påverka.
Det vore alldeles för långsamt och osäkert att försöka förhandla om internationella avtal eller internationell rätt, för att komma åt civila fartyg som utför hybridoperationer, anser Valtonen.
Därför söker Finland nya tolkningar av nuvarande regelverk.
– Vi talar uttryckligen om att det finns bevis för att den fria sjöfarten, som är ett egenvärde i sig, kan utgöra ett kritiskt säkerhetshot. Det måste man kunna bemöta. Vi ser över vilka möjligheter det finns.
Valtonen uttalade sig på en presskonferens på fredagen sedan riksdagens utrikesutskott hade hört henne. Utskottets ordförande, socialdemokratiska Johannes Koskinen (SDP), säger att man kan söka kompletterande reglering av sjötrafiken i EU:s regelverk.
– Därför är det bra att EU-kommissionens representant närvarar vid Natotoppmötet nästa vecka, säger han.
Elina Valtonen ser fram emot fler konkreta åtgärder för att avstyra hybridhoten till sjöss, men avfärdar ändå ex-försvarsminister Antti Kaikkonens (Centern) förslag om att aktivera Natofördragets artikel 4 och inleda konsultation mellan Natoländerna.
– Man ska veta vad man vill åstadkomma om man aktiverar en Natoartikel. Jag är nöjd med de finländska myndigheternas insats och nu ska vi utveckla vår responsförmåga ytterligare.
Nato beslutade förra året att hybridattacker och statligt organiserad terror kan utgöra skäl för att aktivera Natoartiklar.
– Men vi är inte i det läget nu, säger Valtonen med hänvisning till den senaste kabelskadan.
– Utredningen pågår och jag spekulerar inte i om det är en statlig aktör eller inte som står bakom det, och inte heller om det var avsiktligt eller inte.
Utöver de juridiska möjligheter som Finland söker betonar Valtonen att vi ska utnyttja modern teknik och artificiell intelligens för att luska ut vilka fartyg som beter sig suspekt.
Läs mer:
Kabelbrott på ryssarnas bakgård: ”Låg tröskel”