Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Israel: Thunbergs fartyg omdirigeras

juni 9, 2025

Efter rysaren – Portugal vinner Nations League

juni 9, 2025

Makalös maratonfinal i Paris – Alcaraz mästare

juni 8, 2025

Lisa dos Santos skildrar våldsvågen direkt inifrån rättsväsendet

juni 8, 2025

Matutdelning i gång i Gaza – döda och skadade

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Natoländer utreder om fartyg kan portas från Östersjön
Sverige

Natoländer utreder om fartyg kan portas från Östersjön

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 8, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

I januari beslöt ledarna för Östersjöstaterna, Nato och EU-kommissionen att undersöka om det går att porta farliga fartyg från att komma in i Östersjön genom de danska och svenska sunden.

De beslöt också att utreda hur offensivt länderna kan agera utan att bryta mot havsrätten när en skada väl har skett.

En arbetsgrupp tillsattes med folkrättsjurister från Östersjöns alla Natomedlemmar, Island, Norge, Nederländerna, Storbritannien, Natos högkvarter och EU:s utrikestjänst. Nu har den hunnit träffas vid två tillfällen.

– För Sverige är det ett säkerhetsintresse att havsrätten respekteras. Och när det gäller inloppen till Östersjön har utländska fartyg rätt till oskadlig genomfart, berättar Martin Ratcovich Leopardi som är specialrådgivare i folkrätt på Utrikesdepartementets enhet för folkrätt och mänskliga rättigheter.

Går det ändå att hindra fartyg från att segla in i Östersjön?

– Om en kuststat har tydliga bevis för att regler som är fastslagna av Internationella sjöfartsorganisationen inte efterlevs kan det finnas möjligheter att göra fysiska inspektioner ombord på ett utländskt fartyg. Om det är ett fartyg som agerar på ett sätt som är direkt skadligt för kuststaten, kan kuststaten, enligt regler i havsrätten, få vidta nödvändiga åtgärder för att hindra genomfarten. Det finns ett väldigt detaljerat och väldigt omfattande regelverk, säger Martin Ratcovich Leopardi.

– Om det handlar om ett fartyg som inte är på territorialvattnet utan på internationellt vatten i svensk ekonomisk zon är ribban högre för att få genomföra en inspektion.

Martin Ratcovich Leopardi säger att Östersjöns kuststater måste tänka sig noga för hur man agerar, för havsrätten är global och det som görs i Östersjön mot utländska fartyg kan andra kuststater vilja göra mot vår handelsflotta i andra hav.

Det finns ännu inget datum satt för när arbetet ska redovisas och eventuella beslut fattas.

Niklas Granholm är forskningsledare på Försvarets forskningsinstitut, FOI. Han tror att arbetet kan bli betydelsefullt.

– Vad som skulle kunna ligga i korten är att man sätter upp vissa säkerhetskrav på fartygen som trafikerar Östersjön, annars släpps de inte in, säger han.

Han ger som exempel krav på att besättningen och kaptenen är ordentligt utbildade och att fartyget är försäkrat, inspekterat och i gott skick.

– Natos Östersjöstater kan säga: ”Ni måste uppfylla de här kraven annars får ni inte komma in här. Och försöker ni segla in ändå kommer vi att borda er och stoppa er.” Sedan finns det naturligtvis en farhåga hos sjöfartsnationer i Nordeuropa om att det kan bli repressalier i andra delar av världen. Så det är en avvägning, säger Niklas Granholm.

Fyra fartyg misstänks ha orsakat skador på undervattenskablar i Östersjön sedan 2023. Nato och Östersjöstaterna har reagerat starkt och talat om hybridkrigföring.

Niklas Granholm bedömer att kabel- och gasledningsbrotten är avsiktliga sabotage.

– Sverige är sedan i februari 2022 en del av en koalition som stödjer Ukrainas krigföring för att överleva som nation mot ett ryskt anfall. Så i Rysslands ögon är vi också krigförande. Men Ryssland vill inte eskalera det här till en fullt öppen konflikt. Då använder man hybridkrigföring. Helst ska den som är angripen inte riktigt förstå vad som har hänt och vänta med åtgärderna eller vidta fel åtgärder, säger han.

FOI-forskaren pekar på att kabelbrotten har följt ett tydligt mönster. Det är fartyg på väg till eller från Ryssland som har släpat sina ankare i andra länders ekonomiska zon, där länderna har svårare att ingripa än om det hade skett på territorialvatten.

– Ryssland använder billiga metoder som inte ska gå att bevisa. Därför kan de hålla på länge, säger Niklas Granholm.

Natos strategi är att göra dessa metoder dyra och synliga.

– Nu är signalen till redarna att om ni gör det här åker ni fast och ert fartyg kommer att hållas kvar i hamn och inte tjäna några pengar på ganska länge. Det slår dem där det gör ont, nämligen i plånboken, säger han.

Fakta.Kabelsbrotten i Östersjön

● Tidigt på morgonen den 26 januari skadades en datakabel mellan Lettland och Gotland. Lastfartyget Vezhen blev snabbt beslagtaget av svenska myndigheter, men släpptes efter en vecka. Hon misstänks ha förstört kabeln, men inte med avsikt.

● På juldagen skadades elkabeln Estlink 2 i Finska viken. Fartyget Eagle S, lastat med rysk bensin och diesel men flaggad på Cooköarna, stoppades och kvarhölls av finska myndigheter. Hon släpptes i början av mars, men misstankarna om sabotage kvarstår.

● 17-18 november 2024 skadades en kabel mellan Finland och Tyskland och en annan mellan Sverige och Litauen. Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 misstänks. Kina säger att det var en olycka.

● 8 oktober 2023 skadas gasledningen Baltic connector mellan Finland och Estland och flera datakablar av det kinesiska fartyget Newnew Polar Bear. Kina säger också i detta fall att det var en olycka.

Läs mer:

Det här är Rysslands ökända skuggflotta i Östersjön

Professor: Debatten om kabelbrotten är skadligare än brotten i sig

Vanligt att kablar går sönder – men sällan i Östersjön

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Forskarna gör sig redo för asteroidkontakt fredag den 13:e

Sverige juni 8, 2025

Sommarvärme väntar: ”Rejält mycket varmare”

Sverige juni 8, 2025

Bengt Westerberg kritisk till larm om assistansbrott: ”Otroligt osäkra bedömningar”

Sverige juni 7, 2025

Stor demonstration i Stockholm: ”Barn ska inte mördas”

Sverige juni 7, 2025

Grundstött fartyg utanför Landskrona bärgat

Sverige juni 7, 2025

Skolministern vill se åldersgräns för ”skadliga sociala medier”

Sverige juni 7, 2025

Unrwa-chefen: ”Sverige kommer med tomma ursäkter”

Sverige juni 7, 2025

Shaghayegh ska utvisas: ”Har en armé på min sida”

Sverige juni 6, 2025

Nationaldagen mer poppis – här är bilderna från dagen

Sverige juni 6, 2025

Redaktörens Val

Efter rysaren – Portugal vinner Nations League

juni 9, 2025

Makalös maratonfinal i Paris – Alcaraz mästare

juni 8, 2025

Lisa dos Santos skildrar våldsvågen direkt inifrån rättsväsendet

juni 8, 2025

Matutdelning i gång i Gaza – döda och skadade

juni 8, 2025

Nathan Shachar: Den som ger sig på Israels universitet ställer sig på samma sida som Netanyahu

juni 8, 2025

Senaste Nytt

Ryska hånet mot Trump efter storbråket med Musk

juni 8, 2025

Grovt näthat mot 353 OS-deltagare i Paris – nu införs AI-skanning också i vinter-OS: ”Ett samhällsproblem”

juni 8, 2025

Skitig, skuldsatt och skadeskjuten – så hamnade EU:s huvudstad på fallrepet

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?