Få bolag har lockat fram så starka känslor, dragits med så stora förluster och varit så synonymt med Sverige.
Vi pratar om Saabs biltillverkning i Trollhättan – och sedan tio år Saabs arvtagare Nevs.
Men nu i december sägs Nevs tjugo kvarvarande anställda upp, vilket TTELA var först med att avslöja.
Men allt är inte nattsvart. Samtidigt fortsätter avgående vd Nina Selander förhandlingar med en intressent att sälja två projekt som förekommit flitigt i medier; En avancerad elbil med elmotorer i hjulen och Saabinfluerad formgivning som kallas Emily och ett mobilitetsprojekt för storstäder med namnet Pons.
Nina Selander och ett par kan stanna upp till ett år under deras uppsägningstid.
Saabs biltillverkning i Trollhättan kapsejsade för treton år sedan i en av Sveriges största konkurser. Ur resterna reste sig elbilsbolaget Nevs – National Electric Vehicle Sweden – med visioner om att utveckla och bygga elbilar. Ett decennium följde av ständigt brustna finansieringslöften.
Men i början av 2019 köps Nevs av Kinas största fastighetsbolag Evergrande, vars mål fick bilvärlden att häpna: man skulle bli störst i världen på elbilar.
Nevs i Trollhättan var verktyget att bli det.
Plötsligt blev allt möjligt. Nevs köpte och kontrakterade bilrelaterade bolag i Europa för 40 miljarder kronor åt Evergrande.
Långt gångna planer fanns på att köpa Volvokoncernens och PG Gyllenhammars gamla huvudkontor, ”Örnnästet” uppe på berget i Göteborg med utsikt mot Volvo Torslanda.
Flera ambitiösa elbilsprojekt startade. Bland annat Emily och Pons. Så kollapsar Evergrande 2021 med skulder på osannolika 300 miljarder dollar, motsvarande runt 30 årliga svenska försvarsbudgetar.
Penningkranarna till Trollhättan vrids av.
Utan pengar går det inte i längden. När hr-chefen Nina Selander tar över som vd ett och ett halvt år senare är det i ett bolag i brant fall.
Hon får i princip ett enda uppdrag: Sparka ytterligare personal. Men hon tar på sig att sälja projekten Emily och Pons, som trots varningsklockor köps av affärsmannen Jihad Mohammad och EV Electra.
Mohammad tycks känslostyrd och bryter löfte på löfte.
Ett halvår senare avbryter Nevs affären under visst tumult.
Bakom kulisserna fortsätter Nina Selander förhandlingar med nya intressenter. Samtidigt har inga pengar kommit från Kina på två år. Nevs säljer allt man har och får in flera hundra miljoner kronor.
Men ännu efter ett halvår finns inget säljkontrakt. Pengarna håller på att ta slut.
I början av december får Nina Selander ett mejl från Evergrandes likvidator i Hong Kong, och kinesiska myndigheter. De tjugo kvarvarande personerna måste sägas upp, vilket TTELA var först med att rapportera.
Ni har inte fått till en försäljning av projekten på ett halvår. Varför ska man tro att det blir något nu?
– Jag tror att vi får till en affär. Men jag har blivit bränd tidigare och har garden uppe. Det kan sluta med att det inte blir något, säger Nina Selander.
Vad är det ni säljer egentligen?
– Alla tekniska ritningar, alla rättigheter, verktyg för att bygga prototyperna och de 10-tal prototyperna.
Hur känns det för dig?
– Det har varit jättejobbigt. Jag tror på en försäljning. Men risken är överhängande att det blir sista spiken. Men vi fortsätter upp till ett år med att försöka. Först då vet vi definitivt.
Fakta Nevs. Detta händer nu.
Projektledningen som utvecklade Pons och Emily finns ännu kvar i Saabs och Nevs gamla lokaler i ett eget bolag. Men Nevs äger ännu rättigheterna och blir nu kvar som ett skalbolag utan innehåll.
De 20 kvarvarande sägs upp.
Nina Selander och ett par andra stannar och fortsätter förhandlingar med en intressent. De kan stanna under uppsägningstiden som är ett år.